Halo 3: ODST

Efter att då ha gottat mig med den tilltänkta expansionen till Bungies tredje och sista (innan utannonseringen om Halo: ODST och Halo: Reach) uppföljare till succé spelet "Halo" som är knappt 10 år gammalt i år, så har jag följande att förmedla åt intresserade ..

Det hela utspelar sig 2552. Tilika det året som Halo 2 utspelade sig men detta skall vara i slutet av det spelet/epoken om inte precis efter .. Det hela börjar med en introduktion av UNSC kårens finaste av de finaste, en del av deras ODST trupp, Orbital drop shock troopers. Efter en kort filmsekvens med presentation av gruppen så skickas man ner i en liten farkost mot Jorden och megastaden New Mombasa. Prepare to drop !

Anledningen till detta självmordsuppdrag är att man vill försöka stoppa Covenants planer på att komma över ritningar till "The ark" som alla ni som spelat Halo 3 förstår precis vad det är.

Det hela börjar med att "Rookie", den senast adderade i ODST gruppen vaknar upp ensam i den mörka staden, enbart upplyst av diverse neon skyltar, 6 timmar efter avfärden.

Som Rookie lär man sig snabbt att ens uppdrag i sig går ut på att leka detektiv och ta reda på vad som hänt sina medmänniskor i plutonen och samtidigt hålla sig vid liv.

Efter att ha neutraliserat diverse patruller med Covenants bestående av Grunts och Brutes så hittar man en databas där man tankar hem en karta till sin "VISR". Detta är en karta över enorma New Mombasa, som även talar om vart fienden befinner sig och vart du ska färdas härnäst.

Man märker ganska snabbt att det här inte är vår allas gröne Spartan, Master Chief som springer runt på New Mombasas mörka, ödelagda gator. Du är vad du är, en människa samt f.d marin soldat som tack vare dina tidigare insatser, blivit befodrad till ODST soldat.

Det ska sägas, att ODST soldaten såväl har som saknar, egenskaper som Spartaner besitter. Som ODST soldat har man dels tillgång till nämnda, VISR, som är en egenskap som låter dig se utmärkt i stadens mörka gränder, där fiender markeras i rött och allierade i grönt. ODST soldater är även utrustade med "silencer-vapen" där den bejublade pistolen från det första Halo spelet gör comeback samt annan typ av Battle rifle med silencer.

Något en ODST soldat inte besitter är Master Chiefs HUD som låter honom få tillbaka livet så fort han bara håller sig utom räckhåll för fiendens skjutvapen och dyligt. Här gäller det att snabbt hitta någon av stadens alla "Medical kiosk" om livet börjar ta slut. ODST soldater har utöver sin normala hälsa även dem en typ av sköld, men den är märkbart sämre än Spartaners motsvarighet. Något annat man även får klara sig utan är också sin trofasta, kära radar som lätt visar vart fiender befinner sig vid plötslig, sinnesförvirring.

Med New Mombasa kartan inuti hjälmen, beger man sig längre in i staden för att ta reda på vad som hänt sina likar och för varje ledtråd man hittar så blir man belönad genom att få spela igenom det dina patrull medlemmar själva upplevt de senaste timmarna.

Grafiskt sett, är det absolut ingen märkbar skillnad mot Halo 3. Sen skall också sägas att detta till en början var tänkt som en 3-4 timmars expansion och inte ett fullt spel på dryga 10h som det ju blev till slut. Mao har utvecklaren Bungie använt sig av samma grafikmotor som till Halo 3, men vissa undantag (till det bättre) kan nog skådas under spelets gång.

Det mesta genom spelet, har diverse favorit segment från föregångarna där man får testa på alla vapen och så gott som alla fordon (även om man då inte får flyga en Hornet igen, vilken var lite trist).

Storyn i sig, hade jag hoppats på lite mer anknytning till de andra spelen på något sätt. Visst, om man skärper till trumhinnorna kan man höra diverse dialoger med anknytning till de andra spelen. Ett tips är också att samla ihop alla 30st Audiologs vilket låter dig höra sanningen med vad som egentligen hänt med New Mombasa innan din ankomst. En bedrift som även belönar dig med 75G gamerscore, BLIP!

Detta är så långt jag hinner och orkar skriva om detta för tillfället, jag reserverar för eventuella stavfel som kommer korrigeras senare framöver. Mer info om spelet och spelläget "Firefight" kommer inom kort !

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 8.1/10
1