Svenska
MEDLEMSRECENSION

Halo 3: ODST

Ett till Halo, vissa tycker Bungie drar ut på serien, vissa har längtat sedan länge och andra har handlat spelet för 1000 kronor på Ebay före release...

Det är ingen tvekan om att Halo 3: ODST var hypat, om jag får säga som jag tycker skulle jag säga, överhypat. Nya rön flög överallt, Bungie snackade en massa, massa trailers kom och det blev en massa "leaked gameplay videos". Så var man bara och surfa lite på nätet om spel så blev man medtagen i den stora hype-strömmen.

Men kunde spelet egentligen leva upp till den otroligt stora hypen? Vi visste inte då, men nu ska jag berätta för er hur jag upplevde spelet.

Efter att ha dragit klockan 09:00 morgonen (ja 09:00) och handlat ODST på Webhallen var jag på min väg hem. Jag var mycket förväntansfull, kommer detta sätta den nya Halo-standarden? Eller kommer det bara vara en "kopia" på Halo 3 gameplay? Nåväl, det fick jag svar på senare.

När man väl fått igång spelet på sin Xbox och kommit till startmenyn blir man (redan då) bemött av Martin O'Donnels superba musik, helt ljuvlig! Efter att ha lyssnat igenom huvudmenyns låt startar jag kampanjen och bemötts av en cirka 5 minuter välgjord intro film som verkligen drar in en i storyn. Man åker ner på marken genom någon sorts oval boll, huvudkaraktären är en helt vanlig ODST som är en av de överlevande vid nedlandningen.

När man väl störtar ner i ett av husen i staden Mombasa i Afrika är man tvungen att slå upp sin dörr genom att trycka på ett par knappar som trycker ut dörren. Jag tänkte då att Bungie hade hittat ett nytt sätt att göra spelet lite mer interaktivt med små "mini-spel" som detta, men tyvärr så erbjuder Bungie bara ett mini-spel och det är det jag nyss berättade om.

Man får lite senare lära sig använda något som heter VISR, som är en sorts "nightvision". Olika objekt lyser vissa färger och du kan lättare hitta, VISR passar bäst på natten och bländar nästan dina ögon om du använder VISR på dagen, därför har Bungie skapat ett system där du går runt på gatorna i Mombasa på natten. Runt i Mombas finns en massa föremål, av varje litet speciellt föremåll du hittar så får du spela en s.k. flashback.

I varje flashback får du spela olika ODSTs och inte som dig själv (Rookie). Detta gör att historian blir varierad och även banorna.

Musiken i Mombasa och på flera av de flashbacks man får spela är briljant, skit bra och Bungie gör musiken bättre än vad de gjorde i Halo 3 pga. att musiken varierar något enormt på varje bana.

Spelet är ungefär lika långt som Halo 3. Iallafall, här är en liten lista på vilken tid jag tror jag skulle klara spelet på.

Easy: 1h 30min
Medium: 4h
Heroic: 5h
Legendary: 8h

Som du ser är spelet inte så långt. Men spelet ökar hållbarheten pga. co-op och Firefight.

Nu undrar du säkert om Firefight är kul eller inte. Jag kan säga att det är riktigt kul, men efter att ha spelat det mycket inser man att Gears of War 2:s Horde är mycket roligare och känns mer varierande. Horde tar inte heller ruskigt lång tid att köra utan är mer utmanande än tidskrävande.

Grafiken som jag sett många klaga på med ständiga kommentarer som "Bungie använder den gamla grafikmotorn därför är det inte så snyggt", ja de använder den gamla grafikmotorn men det är fortfarande snyggt, designen är skön och tekniskt sett ser det väldigt bra ut.

Allt som allt leverar Bungie ett bra spel, pga. att ODST saknar en egen multiplyer så blir det inte så prisvärt för att Firefight och single player delen inte håller så länge.

Spelet är på 2 skivor, första är den jag pratat om "Halo 3: ODST"-skivan, den andra är en skiva med HELA Halo 3-mutliplayer, alla 24 banor direkt inlagda i spelet!

Dags för avrundning
_______________________________________

Grafik: 7
Spelbarhet: 8
Ljud: 10
Hållbarhet: 7
Storyline: 6

Slutbetyg: 7

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 8.1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10