Svenska
MEDLEMSRECENSION

Uncharted 2: Among Thieves

Marco? Polo! Likt Marco Polos resa är en milsten i världshistorien har nu ett spel baserat på hans resa blivit en milstolpe i spelhistorien.

När vi träffar Nathan Drake för första gången i uppföljaren är han mitt uppe i sin värsta dag någonsin. Sittandes i en tågvagn, indränkt i sitt eget blod och omtöcknad försöker han få ett grepp om vad som hänt. Som om inte det räckte så hänger tågvagnen lodrätt ovanför ett stup långt uppe bland bergen och utanför viner den iskalla vinden och snön yr. När sedan allt blir ännu värre och Nate faller ner ur vagnen och bara stoppas av räcket till vagnen är dags för Drake att göra det han är bäst på - att börja klättra.

Redan i inledningen under spelet märker man att Naughty Dog har gjort spelet än mer cinematiskt och inlevelserikt än tidigare. Hela klättringsfärden uppför tågvagnen kantas av händelser och dramatik och när han väl är uppe faller han utmattad ihop och man får följa händelsen hur det började medan Nate ligger avsvimmad av i kortare stunder.

En kund vill att man ska stjäla en lampa från ett museum vilken innehåller ledtrådar till Marco Polos försvunna flotta. Snart inser Drake att dessa skatter inte är vad kunden verkligen är ute efter utan man tror att Marco Polo hittade ingången till Shambhala, eller Shangri-La som vi är mer vana vid.
Efter att Nate sårad och utmattad stapplar framåt i snön mot en oviss framtid och till slut faller ihop medvetslös börjar äventyret och vi får från början följa Nate hur allt leder fram till denna ödesdigra tidpunkt.

Fantastisk cinematisk action
Efter den inledande stölden på muséet eskalerar det; de mest häpnadsväckande actionsekvenser som någonsin skådats i ett spel bryts av och lugnas ner med smygande och pussellösning för att sedan eskalera igen med ytterligare sanslös action med välregisserade scener, vilket gör spelet till en svindlande berg-och-dalbana genom hela spelet. Medan andra spel endast låter dig vara en passiv åskådare till många händelser under mellansekvenser låter Uncharted 2 dig få kontroll och spela dem, vilket ger en oerhörd närvarokänsla och upprymdhet som gör en andlös.

Lägg därtill suveränt röstskådespeleri och mellansekvenser med karaktärer som man bryr sig om och man får ett episkt mästerverk av ett sällan skådat slag. Det finns så många detaljer, scener och inslag som man kan ta upp och belysa hur briljant spelet är, men det är bättre att var och en får upptäcka dessa på egen hand och häpnas över. Naughty Dog har med fingertoppskänsla lyckats blanda och producera en upplevelse som många andra spelutvecklare kommer att studera med avund i framtiden och har tillverkat en stilmall för hur framtidens actionspel ska se ut.

Teknisk briljans
Förutom att Naughty Dog har finslipat och omdefinierat den filmiska aspekten för spel har de även polerat upp det mesta från det föregående spelet och gjort det än mer tekniskt avancerat än den redan imponerande föregångaren och är just nu det absolut snyggaste konsolspelet på marknaden. Grafiken har blivit märkbart snyggare med ursnygga texturer, sanslöst underbar ljussättning med HDR, skuggor och partikeleffekter för rök och dimma och har kvar de underbara animationerna från föregångaren. Samtidigt flyter spelet sammetslent på utan varken den störande screen tearing som föregångaren bjöd på eller andra problem i skärmuppdateringen. Saknas fullkomligt gör även laddningstider under äventyrets gång vare sig man byter miljöer eller dör, såvida man inte lyckas trycka bort vissa mellansekvenser.

Suveränt röstskådespeleri
Orkestermusiken från tidigare spel hittar vi även här och känns väldigt storslagen för ett spel och spelar en stor roll i mellansekvenser för att sätta stämningen och det enda man saknar är ett tema för Drake som är lika ikoniskt som den välkända slingan från Indiana Jones.

Röstskådespeleriet är suveränt och alla inblandade gör en högklassig tolkning av alla sina karaktärer och framförallt Nathan Drake visar upp fler sidor än sin vanliga sorglösa sida.

Vapenljuden är sköna och metalliska och explosionerna fanatiskt dånande och bombastiska. Det som saknas är vissa bakgrundsljud som man skulle kunna tycka borde finnas, framförallt i den krigshärjade stad och djungel man befinner sig i där det mesta är tystnad förutom Nates och de andra karaktärernas påverkan.

Äventyrets omfattning
Miljövariationen har utökats och där man tidigare i stort sett bara rörde sig mellan djungler, ruiner och grottor bjuds man nu på krigshärjade städer, museum, grottor, djungler, tempel, snöklädda berg och byar.

De har dessutom utökat Nates smygförmåga och möjligheter att oskadliggöra sina fiender tyst samt lagt till fler nivåer som Drake kan röra sig på, vilket ökar spelets variation och taktik. Trots allt nytt de har lagt in har de även gjort äventyret en bra bit längre än sin föregångare och denna gång klarade jag av det på "Hard" runt 13,5 timmar första gången jag spelade och kommer att hålla mellan 10-15 timmar för de flesta.

Stabilt flerspelarläge
Utöver själva äventyret har de tagit i från tårna och även lagt till ett fullfjädrat flerspelarläge online för upp till 10 personer. Onlineläget är heller inget snabbt ihopslängt utan avancerat och fyllt med spellägen, listor, uppgraderingar och avancemang. De lägen som finns är bland annat de vanliga dödsmatcherna, territoriekrig (domination), herre på teppan, plundring som fungerar som en slags "capture the flag" fast med skatter och ytterligare ett par liknande varianter.

De har därtill lagt till ett par underhållande samarbetslägen för upp till tre personer, som överlevnad där man ska ha ihjäl anstormande fiender och samarbete där man spelar korta scenarion och ska uppfylla vissa mål samtidigt som man dödar fiender och tar sig vidare.

Som en ytterligare bonus har man även lagt in ett machinimaläge där man kan skapa filmer och animationer med spelets karaktärer och filmer för att sedan dela med andra.

Smolk i glädjebägaren
Även om Uncharted 2 - Among Thieves är en fantastisk upplevelse är det dock inte perfekt. Pusslen är, liksom i det föregående spelet, alldeles för enkla, för få och problemlösningen är ofta automatiserad som att bara hålla in triangelknappen när man kommer till rätt ställe och den lyser upp på skärmen. Lite mer avancerade och knepiga pussel med lite mindre hjälp skulle vara önskvärt, även om några av pusslen är riktigt bra om än fortfarande för lätta och man får för mycket hjälp även med hjälpinställningen avslagen.

I spelet har du ofta hjälp av andra karaktärer och jag skulle även vilja se att interaktionen mellan dem, för att hjälpa dem upp till avsatser och fånga dem vid hopp till exempel, blir mindre automatisk och uppenbar och istället blir inbakad i spelmekaniken som klättringen och skjutandet är. Dessa inslag är dock inget som drar ner spelet, utan höjer spelet fortfarande snarare än om de hade utlämnats.

Handlingen och narrationen känns också lite för lik den i Uncharted: Drake's Fortune och det är lätt att dra paralleller mellan de båda, även om båda har sina oförutsedda vändningar och unika inslag. För övrigt känns handlingen avslappnad och matinéaktig och tar sig inte på för stort allvar vilket ger en lättsam men ändå spännande resa som man önskar aldrig tog slut. Det är svårt att lägga ner handkontrollen när man väl tagit upp den då man sömlöst kan spela Uncharted 2 från början till slut och det är bara hungersmärtorna och ögonens förmåga att hålla sig öppna som till slut får en att avbryta en session med Drake.

Slutligen...
Med Uncharted 2 har Naughty Dog satt ribban högt, kanske för högt, och det är svårt att se hur de ska kunna överträffa detta andlösa actionspektakel i nästa uppföljare. Visst kan de förbättra pussellösningen och interaktionen mellan karaktärerna och även fortsätta att putsa på grafik, miljöer och variation, men att överträffa de sanslösa scener, upplevelser och innehåll som de implementerat här kan bli en oöverstiglig tröskel, även för Naughty Dog den här generationen. Uncharted 2 har varit den absolut bästa spelupplevelsen jag haft nöjet att vara med om på mycket länge och framförallt i år. Det är även möjligt att detta är det allra bästa och mest fantastiska spel jag någonsin spelat och det efter att ha spelat massvis med dator- och TV-spel under 30 år. Det om något är ett fantastiskt beröm som Naughty Dog är välförtjänta av efter att ha levererat massvis med fantastiska spel under årens lopp för att till slut kulminera i den här slipade och välpolerade diamanten.

Plus
Allt är helt fantastiskt utom...

Minus
Lite för enkla pussel och automatiserad problemlösning och karaktärsinteraktion

Grafik: 10
Ljud: 9
Spelbarhet: 10
Hållbarhet: 10

Medlemsrecensioner41
Samlat betyg: 9.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10