Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

Medlemsrecension

Dragon Age: Origins

Skrivet av: Inquiescent   2009-11-17

Bioware. Jag har spenderat alltför många timmar med Baldur's Gate-serien och Neverwinter Nights för att inte kunna allt om dessa spel. I flera år har jag väntat på ett nytt, perfekt fantasyrollspel. Men är Dragon Age verkligen arvtagaren? För att ni ska förstå vilka spel jag jämför Dragon Age med måste jag gå tillbaks till mina drömmars RPG.

Baldur's Gate II var det perfekta spelet sett till singelplayerrollspel. Det hade allt.

Neverwinter Nights var det perfekta MMORPGt med perfekta menyer och perfekt stridssystem. Singleplayermässigt var det dåligt, men multiplayer var gudomligt. Exempelvis DM-funktionen, då en dungeon master gjorde sina egna quests och därmed ändrade en annars stillastående värld utan att man behövde ladda ner några uppdateringar. Vanliga fiender började plötsligt tala med en, rollspela och ge ledtrådar till andra platser som serverns Dungeon Master hade planerat att använda i sin quest. Fortfarande är NWN, i sin mest populära era, bättre än något annat MMPORPG som kom efteråt.

Sedan kom NWN2. Mina förväntningar gick inte att uppfylla, det förstår jag nu idag. Jag gick och drömde om att kunna skapa en karaktär från grunden, göra hans porträtt, hur han skulle stå, åt vilket håll, hur nära bilden skulle vara inzoomad, samt en bakgrund till porträttet. Som att måla ett porträtt till Baldur's Gate, fast automatiserat. Allt skulle vara fantastiskt. NWN2 kom ut och blev årtiondets sämsta rollspelsuppföljare.

För några dagar sedan köpte jag Dragon Age. I samma moment som jag började att skapa min karaktär, mitt porträtt, förstod jag. Detta var Neverwinter Nights 2, såsom jag hade förväntat det. Precis som jag ville att det skulle vara. Och det var Bioware, inte Obsidian, som hade gjort det. Mina skyhöga förväntningar var uppfyllda vad gällde karaktärsskapandet. Jag blev smått rörd.

Men skulle storyn och allt det andra vara lika bra som i Baldur's Gate? Jag har spelat runt 20 timmar av Dragon Age hittils. Och jag vet inte var jag ska börja..

Storyn. Ja, den är bra. Definitivt. Bioware vet exakt hur de ska göra rollspelare glada. Jag är fast.

Ett problem är att storyn och det jag har mage att kalla hack n' slash (för det är precis vad det är), kommer som två helt skilda världar. Baldur's Gate kunde variera så mycket bättre mellan dialog och action. I Dragon Age går du först runt och pratar. En hel del. Det blir dock aldrig riktigt tröttsamt. Till slut får du en quest. Därefter ska du ta dig till stället questen utspelar sig på. Väl där finns absolut noll dialog. Ok, Darkspawn kan nog inte prata. Men att människor bara står i rum efter rum (svärden dragna, dörrarna stängda) och bara väntar på att någon ska komma så att de ska kunna attackera är inte kul. Vad är problemet, hade Bioware för lite tid? Tveksamt, då Dragon Age har varit under utveckling länge. Men de hade kunnat ha fler rum med annorlunda upplägg, utan fiender. Kanske en hel våning utan någon som helst fight, om det t.ex utspelar sig i ett torn. En skadad soldat kanske ligger på golvet, vill att du ska hitta hans halsband som är ett minne hemifrån innan han dör. Kanske det finns fångar, som måste släppas ut. Och samtidigt hittar du en massa ledtrådar som avslöjar hur tornet blev invaderat av fiender. I Baldur's Gate pratade varannan av de viktigare fienderna med dig, och du kunde lura honom att dra därifrån och undvika slagsmål, eller helt enkelt förolämpa honom innan nu började slåss. Jag tror aldrig att jag har sett en enda fiende, när man väl är i en "dungeon", prata med dig, förutsatt att han inte är en boss. Nepp. Ingen. Man VET att nästa rum är fullt av fiender som bara står och väntar på dig. Och man VET att när questen är klar, då blir det dialog i överflöd. Ibland kommer dock överraskningar, och det är jag riktigt glad över. Men de kommer inte riktigt lika ofta som jag hade velat.

Röstskådespelarna? Ja. Det är helt fantastiskt att Bioware har lyckats att spela in absolut ALLT som karaktärerna säger. I GRs recensionskommentarer var det någon som även ville höra ens egen karaktär tala, men hur lång tid hade inte alla samtal tagit i så fall? Ibland önskar jag att svarsalternativen skulle komma upp direkt (som i BG), så att man kan skynda sig igenom vissa samtal utan att behöva trycka på esc hela tiden. Merchants är speciellt jobbiga med detta. Varje gång måste man lyssna på vad de har att säga, och när man sagt att man vill titta på deras varor ska de fortsätta predika en eller två meningar till, istället för att bara låta varulistan öppnas (som i BG). Vid ett tillfälle kom jag till ett parti där det ställdes en massa gåtor. Där saknade jag en funktion (som i BG) som innebar att man kunde gå tillbaks och titta på vad som tidigare sagts. Nu tvingades man be de som ställde gåtorna i fråga att gå tillbaks och repetera samma gåta om och om igen, tills man förstod och kunde svara. Samma sak när det ska förklaras något invecklat om Darkspawns frammarch eller en svårförstådd quest. Då önskar man att man bara hade kunnat gå tillbaks och läsa, dels vad man själv har sagt och svarat, dels vad alla andra karaktärer förmedlat.

Totalt sett är röstskådespeleriet inte lika bra som Baldur's Gate. Ibland tycker jag dessutom att rösterna är för lika. Samtidigt är det extremt många karaktärer de har att göra med här. Ingen har dock en röst som jag kommer ihåg efter att ha stängt av spelet, kanske i så fall efter ungefär 10 timmar. Jag kom på mig själv med att sitta och lyssna till en man som höll på att ge mig en quest när jag plötsligt insåg att det var Alistair som pratade, inte mannen med questen. Hade Minsc, Korgan, Anomen, Imoen, Irenicus, vem som helst, börjat prata mitt i en allmän konversation i BG, då hade man märkt det.

Musiken då? Ja, vad ska man säga. Den största besvikelsen med Dragon Age är definitivt musiken. Inte sedan jag startade spelet för första gången har det spelats upp en melodislinga som jag har kommit ihåg efter att ha stängt av, och absolut inget jag kommit på mig själv med att nynna på. Vem det än är som har komponerat musiken så är de nog inga veteraner inom spelområdet. Bakgrundsmusik i all ära, men det känns ibland som att det inte finns någon musik alls i spelet. Hade det varit så svårt att införa lite "catchy"-tunes? Inte ens menymusiken är bra. Och DET om något är ju viktigt. Jag antar att det kommer att komma mods som inför den gamla Baldur's Gate-musiken i spelet. Hade det inte varit för att jag har lyssnat så mycket på densamma hade jag säkert laddat ner en sådan mod. Totalt sett är musiken, kanske ljudet i allmänhet, den svagaste länken i Dragon Age.

Striderna då? Mycket bra. Det enda som hade behövts hade varit fler abilities och spells. Jag saknar allt som har med magi i BG och NWN att göra här. Att kunna vidarutveckla samma typ av magi och få starkare spells på det här viset i all ära, men en klassisk spellbook med nivå ett till nio hade kanske varit ännu bättre. Det finns totalt sett för få abilities, speciellt som warrior, som jag spelar. När man är klar med tvåhandsvapen måste man börja utveckla sig med ett annat vapen också, från grunden. Tvingas. Det är inte kul. Min warrior ska BARA ha tvåhandssvärd. Jag vill inte börja mesa runt med en pilbåge när jag är redan är en flygande stridsvagn med mitt svärd, och tvingas gå ner i skada en massa genom att börja kombinera olika vapen bara för att få användning av de där förmågorna man har tvingats att ta.

Sist men inte minst är AIn dålig. Jag vet, man kan göra egna strategier. Men att karaktärerna, efter att ha fått instruktioner, springer iväg helt åt sina egna håll ibland, är riktigt jobbigt. Ibland känns det som att mina klick inte påverkar vad de gör. Och att mina warriors ska gå rätt in i den där jäkla snöstormen som Morrigan framkallat och ta skada utan att ha någon taktik inprogrammerad och bara för att det står fiender där inne är för jävligt rent ut sagt. Jag refererar återigen till BG. Vill du inte att dina karaktärer ska göra någonting, så gör de ingenting. Simple as that. Hur hade det varit att bara ta hela den scripten och lägga in i Dragon Age?

Grafiken är snygg, riktigt snygg. Jag är ingen grafikguru, men att lyssna på killen som recenserar för GR, som säger att det är i Oblivionklass, är helt fel. Dragon Age är kanonsnyggt. Alla som får för sig något annat ska inte spela såna här spel. Djupet är det ni är ute efter i rollspel, inte grafik.

Totalt sett får Dragon Age en nia. En solid sådan. Det är inte en arvtagare till BG, och har inte tillräckligt med multiplayer för att vara en arvtagare till NWN. Men det är en mycket bra början. Jag gillar nostalgivärdet när man tar av sig en rustning; det är samma ljudeffekt som i Baldur's Gate. Jag vet, jag har spelat det spelet för mycket. Men det är perfekt. Och Dragon Age har en liten bit kvar.