Buzz! Quiz World

Skrivet av: Zoiler   2009-11-26

En ny version av TV-spelvärldens mest populära frågesport är här. Min tidigare erfarenhet av serien utspelades på Playstation 2, som tur är fungerar mina gamla goda buzzers utan problem till Quiz World. Game on!

Den första förändringen man märker är de snygga och lättmanövrerade menyerna. Innan spelet drar igång kan man skräddarsy upplevelsen. Vill du spela långa eller korta rundor? Slippa alla löjliga partygrejer och koncentrera dig på frågorna, eller go crazy och ta med de galnaste rundorna som gör spelet irrationellt? Välja runda själv måhända, kanske ta bort det sista momentet? Det är möjligt att justera spelet efter eget behov och just det alternativ som skippar partytricken välkomnar jag med öppen famn.

Därefter är det dags att välja profil. Spelet kan komma ihåg 30 profiler och håller reda på hur det gått för dessa genom att spara information. Så nu finns det svart på vitt vem som är bäst genom tiderna.

Här har man lagt till en rolig grej - istället för att bli kallad något opersonligt som player one, kan man välja sitt eget namn. Eller ja, heter man Tor-Inge, Sten-Göta, Sighsten Roland eller Kenny så kanske man kan få vissa problem, men många namn fanns. Alla vi fyra (som mest kan man spela åtta) som spelade blev tilltalade med förnamn, vilket gör det förvånansvärt mycket mer personligt. Och svider extra mycket när fjanten helt enkelt inte kan hålla käften och inse att jag egentligen kunde frågan men blev stressad och tryckte fel. Inse.

När väl spelet börjar märker man av en klar förbättring i presentationen. Det är lite mer glamour, lite mer postkodmiljonären hardcore. Publiken är mer delaktig. Den [o]karismatiske värden Buzz stiger ned från trappan mellan publiken till speakerns förtjusning. Det sprakar eldpelare, storbildsskärmar visar spex och panoramas och automatiserade rörelser är vardagsmat. Grafiken är fullt duglig, klar och ren. Pajer och krutrök fastnar på olika ställen på våra alias. Som för övrigt är ganska roande med sina animationer, läten och utseenden.

Tre nya rundor har tillkommit. I den första gäller det att svara rätt på fler frågor än övriga tävlande för att inte puttas ned i en grön, DÖDLIG gegga. I den andra är svaren gömda och avtäcks långsamt bokstav för bokstav - det gäller att snabbt hitta det rätta svaret. I den sista slår man vad före frågan ifall motståndarna kommer svara rätt eller inte. Av de nya var slimergeggan bäst, men personligen kör jag helst utan partytricks och gamebreakers. Vem gillar egentligen att leda stort för att sedan tappa allt på en "stjäl poängen"-runda där parasiterna samarbetar för att ta ut den med mest poäng? Inte jag. Om jag inte ligger sist.

Men det gör jag aldrig.

Nästan.

Nåväl, det finns över 5000 frågor att gotta sig i, spridda över alla möjliga kategorier. Under de timmar vi spelade upprepade sig inte en enda fråga så det är givetvis en riktigt stor bank att ta ur. Däremot ställdes en fråga med felaktigt svar: Sist jag kollade så var inte Fabio Cannavaro förbundskapten över Italien under VM 2006. Dödsdömd från början, fel svar och en retsam pik av Mr Buzz som fick mig att vilja buzza honom till buzzhelvetet.

Vad jag störde mig på var att, trots mängden frågor, så upprepar sig kategorierna relativt ofta. Vad som är snäppet värre är att många gånger får alla inte chansen att välja en kategori. Ett spel består normalt av fem rundor och slutkampen. Oftast får en nykomling eller den som ligger sist välja kategori vilket bara är trist. Vidare är spelets frågor, trots den enorma mängden, tämligen inriktade på nöjesbranchen, men det är å andra sidan inte som att jag sett alla än. Vad jag vet med säkerhet: Att möta "Europa Universalis-Filip" i historia/geografifrågor är som att försöka raka sig med en nagelklippare, det går helt enkelt inte speciellt bra:

[Buzz] Vad var det gemensamma namnet för öarna Menorca, Mallorca, Eivissa, Formentera och Cabrera?
[Jag] *Djup tankeverksamhet*
[Filip] Bzzzt! Balearerna.
[Buzz] Thats correct, motherfucker!
[Jag] H u r i HELV...? *vänder mig mot honom med förvånade valpögon*
[Filip] *Stirrar redan på mig med ett sliskigt och osportsligt hånflin och mumlar med ett överlägset uttryck något om Europa Universalis medan poängen rasar in*

Det sämsta med hela upplevelsen är dock laddningstiderna. De är inte långa jämfört med vad de var på PS2, men... man kan inte ta bort mellansekvenser. Efter varje frågerunda är det dags för en segt presenterad poängställning som inte kan klickas bort. Man kan heller inte klicka bort varenda gång Buzz ska presentera rundorna, vilket tar sin lilla tid. Hur svårt hade det varit att lägga in möjligheten att skippa dessa sekvenser för ett smidigare flyt? De är ändå likadana hela tiden, vi vill inte se dem hur många gånger som helst. Och priserna han delar ut i slutet skulle jag också vilja kunna hoppa över, även om det kanske roar lågstadiekidsen.

Dock glöms dessa blessyrer lätt när man svarar rätt på en fråga ingen annan kunde eller när man utkämpar en jämn, tät slutfight där pelarna man står på sänks för varje fel svar och sekund, och höjs aningen för varje svar man är snabbast med - och slutligen tar hem segern med minsta möjliga marginal.

Den som inte vill spela offline kan gå online och till exempel spela soffa mot soffa, nu med individuella profiler (nytt jämfört med Quiz TV). Det finns också stöd för röstchatt (också nytt) och precis som förut kan man ladda ned frågor från andra och betygsätta dem. Eller varför inte ladda upp egna.

Buzz! Quiz World är trots några tillkortakommanden det klart bästa frågesportsspelet du kan hitta till konsol i dagsläget. Man har lyssnat på kritiken från förra spelet och förbättrat konceptet ytterligare, mestadels i menyer och presentation. Med så många frågor har trivianörden att göra hur länge som helst och det är en säker stämningshöjare på tillställningar. Det är bara att putsa vidare till nästa gång.

+ Tusentals varierade frågor
+ Att kunna välja namn känns personligt
+ Profilerna sparar information