Halo 3: ODST

Ett uppdrag. Ett simpelt uppdrag, som gått väldigt fel. Splittrade och utsatta för konstanta attacker av våra klassiska fiender har dessa soldater säkerligen inte något övertag. De är inte genetiskt förändrade super-människor. De är inte utrustade med stridsdräkter som väger ton, och de kan inte ens kontrollera dubbla vapen samtidigt. Jag iklär mig rollen som en av dem. En nykomling till gruppen, som hamnat på fel plats vid fel tidpunkt. Jag tar mig an rollen som 'The Rookie'. Jag är en ODST.

Efter en våldsam kraschlanding har vår vän hamnat off-course, blivit splittrad från sitt team, och är ensam i en dyster, övergiven stad. Uppvaknad 6 timmar efter landingen tar jag mina första steg ut ur min kapsel, och tittar upp emot den molniga himmelen. Jag ser röken stiga upp ifrån en brinnande staden. Dystert, men ack så vackert. Jag visste redan då att jag hade en fantastisk upplevelse framför mig.

Efter att ha avslutat äventyret har jag fått uppleva mycket. Både Halo-seriens ™ fantastiska action, och någonting nytt, någonting så... underbart.

Spelet är konstruerat på ett mycket spännande sätt. Natt-tid spelar du som Rookie, och utforskar New Mombasas övergivna gator och gränder på jakt efter ledtrådar på vad ditt team har råkat ut för. Under dessa sessioner är staden öppen och du kan ta dig an majoriteten av de olika uppdragen i vilken ordning du vill. Att utforska staden är intressant, och atmosfären är helt fantastisk.

Den andra delen av spelet tar plats när du som Rookie hittar olika delar/spår utav dina kamrater och deras utrustning. Då sätter man igång en flashback, i vilken man får spela som en av de andra ODST soldater från gruppen. Dessa uppdrag följer ett mer klassiskt Halo upplägg, och är fyllda till bredden med grym action och häftiga set-piece strider. Efter att du har klarat all dessa uppdrag knyter storyn samman på ett riktigt bra sätt.

Grafiskt så är spelet helt okej. Halo 3 motorn är kanske inte den tekniskt snyggaste, och börjar helt klart åldras, men designen är det som räddar spelet. Som alltid så är Halo-universumets alla hörn och kanter fantastiskt detaljerade, och man får aldrig känslan av att världen bara är en silluett. Kombinera detta med ett helt otroligt soundtrack komponerat av Bungie's fantastiska kompositör Martin O' Donell, så har du en riktigt fint paket.

Gameplayen, upplägget och presentationen är helt enkelt otroligt bra. För min del finns det finns inga egentliga klagomål här, förutom det faktum att kampanjen må vara lite väl kort. Men ack, hur mycket gör det när du får med så mycket multiplayer att du aldrig kommer tröttna? Svar: Inte mycket.

Alltså, förutom kampanjen så får vi spelläget Firefight, ett survival-baserat Co-op läge där du och upp till 3 andra spelare ska överleva mot en oändlig hord av fiender, komplett med scoring, skull-modifiers och achievements. Firefight är riktigt roligt, men lever dock inte upp till standarden som Gears of War 2's Horde satte för ett år sedan.

Sist, men inte minst, så får vi på köpet med en extra DVD-skiva, innehållandes ALLA multiplayer-features från år 2007 releasen Halo 3. Allt detta till ett budget pris på 459kr?
You bet'cha!

Bungie lyckas än en gång att skapa ett fantastiskt spel, fyllt till bredden med allt det vi älskar hos Halo-serien, och en hel del nyheter som bara överraskar till det positiva. Om du är ett fan av Halo är det ingen tvekan om saken, köp det genast! Och även om du inte är det, känn dig inte rädd att ge det en chans. Det må vara Halo, men här finns mycket nya spännande saker, & who says change is bad?

Spelbarhet: 10
Hållbarhet: 9
Grafik:8