New Super Mario Bros. Wii

Skrivet av: Rösti   2010-01-24

Mario, Mario, Mario! Vad har du inte gjort Mario? Du har varit domare i olika sportgrenar, gokartförare, hotellutforskare, språk- och mattelärare, tv-seriestjärna, filmstjärna (nåja), du har åkt tillbaka i tiden och vem vet hur många svampar du tagit kål på under alla dina äventyr, i vilka de mest populära du måste rädda prinsessan Peach hela tiden. Minst sagt en imponerande meritlista, och nu är det dags att sätta ännu ett äventyr på den. Det här är New Super Mario Bros. Wii!

Av titeln att döma så handlar det helt enkelt om en Wii-version av det omåttligt populära New Super Mario Bros. till Nintendo DS. Självklart finns det många uppdateringar och finesser som DS-diton saknar, men upplägget är detsamma. Det hela utspelar sig i Svampriket där Mario & Co har det lugnt och fridfullt till det att King Koopa himself brakar in och kidnappar Peach. Kunde han inte komma på något bättre, han har ju liksom redan gjort Peach gravid en gång och fått massa ung... nehej det ville in Nintendo att man ska prata om, nej. Hursomhelst, den elaka ödlan skyndar iväg med prinsessan och det blir vår favoritrörmokares uppgift att åter igen kuta riket runt för att ställa saker och ting till rätta.

När man ger sig in i spelet första gången möts man av traditionella musiksnuttar och en traditionell grafikstil som nog allt sätter de flesta på en riktig nostalgitripp, såväl novis som purist. Valmöjligheter om hur många som ska spela kommer upp, och det går att spela fyra spelare samtidigt. Då jag bara har en kontroll till min Wii var enspelarläget det enda jag kunde prova, och kommer därmed inte skriva så mycket om flerspelarläget, men jag har hört att det ska vara mycket roligt.

Den första världen är som sig bör en uppvärmningsvärld. Gröna kullar, snälla färgscheman och en låg svårighetsgrad ska få spelaren insatt i spelet på ett bra sätt. Och det fungerar faktiskt. Kontrollen är bra, bandesignen mycket trevlig och utmaningen är väl avvägd, åtminstone med tanke på att det är första världen. Det dröjer dock inte länge innan spelet blir allt svårare. Redan på tredje världen (isvärlden) ställs man inför några riktigt kluriga banor, och det gäller att ha fingrarna rätt på kontrollen. Om inte detta skulle vara nog finns det upplåsbara saker på varje bana, främst något som kallas Star Coins. Dessa mynt är väldigt stora, finns tre stycken av på varje bana, och används för att i slottet på första världen låsa upp videos som visar hur man utför trick, får extraliv med mera. Ju längre man kommer i spelet får man tillgång till fler videor. Övrigt finns det hemliga utgångar på vissa banor, och dessa leder ibland till en kanon som för dig till andra världar, och ibland fungerar de helt enkelt som genvägar.

Hur är spelet då att spela, är det roligt? Tja, personligen tycker jag att New Super Mario Bros. Wii är ett fantiskt roligt spel. Kontrollen, bandesignen, musiken och utmaningen är mycket bra designat. Upplägget är simpelt för så många som möjligt att förstå, och Mario som populärfigur från Kyoto behandlas på ett mycket bra sätt. Jag tycker dock inte att spelet är en tiopoängare, och här är orsakerna:

- Kontrollen är mycket bra, men två sak stör mig med den. För det första vissa fienders träffyta. Är man inte exakt ovanför en viss fiende så förlorar man. För det andra Marios snurrattack. Jag har många gånger blivit föremål för att Mario utan förvarning utför sitt snurrhopp som gjort att han åkt in i taggar eller ramlat utför stup.

- Den sista världen är på tok för enkel. Första banan på sista världen är, enligt mig, i svårighetsgrad att klassa som första banan på första världen. Det här fenomenet förekommer i några andra Mario-spel också (om än på lite annorlunda sätt), men inte på det här grova sättet.

Många tänker säkerligen inte på de här grejerna, men jag som dataspelsentusiast och Mariopurist tycker att det är lite tråkigt när sådant som ovanstående inträffar. Men det är bara bagateller, för jag är mycket nöjd med New Super Mario Bros. Wii och dess utförande, och rekommenderar det till alla som äger en Wii.

Positivt
Uppläget och tillgängligheten
Bandesignen