Vancouver 2010

Skrivet av: Zoiler   2010-01-30

Med tre veckor kvar till sportevenemanget i Kanada är det dags att testa grenarna virtuellt. Är det bättre än förra årets Mario & Sonic at the vinter-OS?

Jadå, det är det. På det stora hela är det en klart duglig representation av sporten, dock inte av tillställningen. Man kan från huvudmenyn välja mellan att köra olympiska spelen eller challenges. Dessvärre saknar OS-läget verklighetens pompa och ståt, man får nöja sig med en prisutdelning och nationalsången efter varje gren. Inga kommentatorer, ingen spelarkreation, bara 24 länder och inget speciellt pris när alla grenar är avklarade. Välj flagga, namn och grenar sen e de bar å åk.

Bland grenurvalet hittar vi 14 grenar fördelade i kategorierna alpin skidåkning, släpsläde, freestyle, snowboard, backhoppning och skridskoåkning. Ingen hockey, längdskidåkning, skidskytte, curling (thank god), konståkning eller vad man nu kan sakna med andra ord.

Eftersom varje gren körs på i stort sett samma arena eller bana så kommer man ganska snart tröttna på att köra samma rutt. Brist på variation är också spelets största svaghet. När man väl tagit sina achievments i challenges (30 utmaningar i olika grenar fördelade på tre svårighetsgrader) och knipit förstaplatsen i alla grenar så är man klar med enspelarläget. Detta är dock lättare sagt än gjort då datorn är svårslagen (de måste ha jäkligt bra vallning på skidorna som drar ifrån på raksträckorna..). Det finns med andra ord utrymme för utveckling och tidspressande.

Jag tycker att själva utförandet av grenarna är underhållande, dock med varierad kvalitet. Slalomen är den bästa representationen jag spelat hittills, parallel snowboard var riktig kul, medan bobsleigh som vanligt suger och skidhoppningen var på tok för enkel. Man lär sig snabbt att kontrollera spelet via en smidig (valfri) genomgång inför varje gren. En del grenar påminner dessutom om varandra, så har man kört slalom kan man Super-G. Vi kan även vara tacksamma för att det obligatoriska knappsmattrandet hålls till ett minimum.

Tröttnar man på datorn kan man köra online eller fyra spelare mot varandra, och det är väl egentligen här som den största charmen med spelet ligger. Vem tar flest poäng och vem vinner medaljligan? Tyvärr kommer det skrala grenutbudet att begränsa mycket även här men en kväll eller två av skratt och tävlinganda kan man utan problem klämma ut. Valfri dryck rekommenderas till sällskapet.

Visuellt ser det bra ut. Snön faller, ljusstrålar strilar in mellan de snötyngda granarna, motion blur förhöjer fartkänslan och sportutövarna ser riktigt bra ut (när man väl får se dem, dvs på prispallen) för speltypen, även om de kanske borde öva på fler segergester på pallen än EN. Det finns också en förstapersonsvy komplett med dunkande hjärtslag och glasögonfilter.

I och med att genren är så galet smal tvingas vintersportsintresserade gamers ta vad de får. Som tur är ter sig Vancouver 2010 som en fullt godkänd aptitretare till huvudturneringen även om det är mer av ett hopplock av vintersporter än en representation av olympiska spelen. Spelet är inte direkt dåligt, det finns bara för lite av det.

+ Snygg grafik
+ Flerspelarläget

- Begränsad hållbarhet