New Super Mario Bros. Wii

Ännu en gång så får vi se Mario på Wii. Efter succén med det fantastiska spelet "Super Mario Galaxy" så går man nu tillbaka till "Super Mario World" och "Super Mario Bros. 3"-koncepten och levererar ett 2D-Mario till Nintendo Wii.

"New Super Mario Bros. Wii" är som att gå tillbaka i tiden till då man spelade de äldre Mario-spelen. Spelet börjar givetvis med att prinsessan Peach blir kidnappad av Bowser och hans kumpaner. Mario måste nu bege sig ut i världen för att rädda henne, som vanligt. Det som är sprillans nytt och intressant med "New Super Mario Bros. Wii" är det omtalade multiplayer-läget. Man kan på en och samma konsol spela tillsammans med tre andra kompisar genom hela spelet. Detta fungerar till en viss del alldeles utmärkt. Man hjälper varandra genom att t.ex. ge sin kompis extra studs upp i luften genom att låta honom studsa på ditt huvud. Man påverkas av varandra, vilket gör det mer realistiskt och inte lika orealistiskt som när man bara "svävar" igenom och inte påverkas av varandra som andra multiplayer-spel gör.

Det finns dock nackdelar med detta multiplayer-läge. Eftersom man påverkas av varandra så kan man missa avsatser, hoppa och stanna upp någon i luften, vilket gör att den kompisen faller ner i ett stup eller fiende. Om man spelar med några oerfarna spelare så kan även frustration uppstå för den som tar spelandet på allvar.

Spelet är indelat i åtta stycken världar som var och en av dem slutar med en boss fight mot Bowsers barn. Hans barn har vi inte sett sedan "Super Mario World", vilket gör detta till en nostalgisk återträff. Grafiken är "pastellfärg-charmig" och musiken är "Mario-aktig". Banorna är bra designade och erbjuder stor variation och nya typer av användning av handkontrollen. Man håller Wiimote:n på "sniskan", så att den blir som en NES-kontroll. På vissa banor så använder man sig dock av rörelsekänsligheten som Wii erbjuder. Det kan handla om att skaka på handkontrollen för att utföra en "snurr-attack" som paralyserar fiender eller så kan vissa plattformer i spelet lutas åt det håll som du lutar handkontrollen. Det är smått finurligt och roligt att använda sig av dessa kontrollmoment.

Som helhet så kan man säga att "New Super Mario Bros. Wii" är ett bra plattformsspel som lägger in nya element i och med multiplayern. Det är kanske inte lika bra som "Super Mario Galaxy", men det är en blandning av "Super Mario World" och "Super Mario Bros 3" med bra banor, "pastellfärgsmysig"-grafik. Ett av de bästa spelen på Wii.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.5/10
1