Star Wars Battlefront 2004

Ladda laserpuffrorna och beredd dig på strid. Jaa, strid på riktigt!

Jag ligger uppe på en sandkulle. Jag, kikar ner på den oändliga striden som just nu pågår. Jag siktar och ser ett antal fiende soldater som kutar omkring och skjuter på mina mannar. Som tur är så har jag en sniper. Jag ser i genomsnitt 15 rebeller som mest bara står och skyddar den sista Command Posten. Jag skulle inte undra om Rebellerna skulle helt plötsligt ta en kaffepaus just under den här tiden. Striden är blodig. Och den blir mer och mer blodigare om jag inte gör någonting. Jag tänker.
Och just under denna sekund så skjuter jag rakt igenom Rebellens huvud. Dom andra får uppmärksamhet och jag snappar en efter en. Sekund på sekund. Segern är vår.

Hela Star Wars Battlefront går ut på är att man ska strida mot sina fiender och ta över deras Command Posts som är det ända sättet för fiender att komma från. Samt har din egen armé också Command Posts och ni måste hålla fienderna borta från dom. När antingen du eller fienderna tagit över alla Command Posts så blir det så att ni eller dom vinner. Eller så kan man köra på det svåra sättet. Checka ammonutionen och slakta sig igenom hela deras armé.
Varje bana har en viss mängd med soldater. Oftast så är det 150 i varje lag och man måste hålla ett öga på just dom här nummerna annars så blir det så att du glömmer bort det och så poff, så har fienderna segrat.

I Battlefront så får man spela som fyra olika lag. Eller snarare arméer. Du får spela som antingen de onda och starka imperiet eller som dom klena men smarta Rebellerna. Dom andra två arméerna är den Galatiska Republiken och dom små klumpiga Sepratisterna. Republikens armé består av kloner och Sepratisterna består av de ända som dom kommit på alltså Droider.

Star Wars Battlefront hade som nästan väntat bra grafik som antagligen var modern för sin tid (2004) och den perfekta ljudmixen Lucas Arts lyckats göra. Alla små laser effekter och dom stora explosionerna är grymma och kraftiga så man får verkligen den där Star Wars känslan. På Battlefront så kan du styra maskiner eller rymdfordon. Bland annat så kan du flyga iväg med en Tie-Fighter eller en X-Wing. Eller varför inte ta kontroll över en AAT eller en AT-AT? Det är helt upp till dig att välja mellan vad som ska ske eller vad du ska komma upp med.

När du väl har valt en klass, och klasserna består av: Shock troopers, Sharpshooter trooper, Engineer trooper osv. Den vanligaste klassen är nog... Tja, vad ska man säga? Alla arméer har sina egna så kallade "Vanliga" klasser.
Republikanerna har Clone Trooper. Imperiet har Stormtrooper. Rebellerna har Rebel Soldier. Och sist så har Sepratisterna Super Battle Droid.
Som sagt, när du väl har valt en klass så ska du välja någonstans att börja. När du valt platsen så är det bara att traska iväg till Strids fältet och börja kriga.
Battlefront var dock bra för sin tid, och spelkontrollen var perfek och simpel.
Du kan antingen spela i 3D person skjutare som oftast anses vara den vanliga, eller så kan du ta Första person skjuter som inte alls var lika kul.

Spelet hade dock lite minus så det sänks ner till denna Sjua.
Banorna är små och det kommer du att märka när du försköker att flyga iväg med en Snowspeeder, då kommer den här texten komma fram: " Leaving Battlefield". När du väl tror att du kan fortsätta fast den här texten är fortfarande framme så då får du tänka om. Du dör, om du åker för långt. Så man får antingen ta självmord eller bara hålla sig till striden.

Storyn var varierad för en gångsskull. Då menar jag att man byter miljö väldigt ofta och det känns härligt, Och nu får du även spela som Sepratisterna, Rebellerna, Republikanerna och Imperiet. Det var som sagt väntat. Du börjar att spela som Droiderna genom Episod 1 och sedan spelar man som Klonerna. Det finns två kampanjer, men dom här kampanjerna var förskräckigt dåliga. Då menar jag dom konstiga och enformiga uppdragen och dom korta kampanjerna.

Efter att ha plågats igenom den sömniga kampanjen så är det dags för Multiplayer.
Multiplayern var en riktig höjdare. Fast det var rent av korkat att man spelar med bara några Online spelare (2-8 ungefär...) och sedan så är resten AI spelare. Eller Bot, om man säger så. AI spelarna var tröga och dumma i huvudet. Och då menar jag inte bara Sepratisterna utan nu menar jag allihop.

Det finns många banor att välja mellan. Bespin, Kaschyyyk, Naboo och många fler.
Spelet hade bra grafik som jag tidigare sa men att spelets story var rent av värdelöss sänker ner Hållbarheten.
Om du nu tycker att både Multiplayern och Kampanjen sög, så kan du alltid spela Instant Action där du djälv får välja banor och lag. Eller så kan man spela Galactic Conquest där man ska ta över hela galaxen med ett lag som man får välja. Planeterna är får få och så får man efter varje strid välja en sorts Combo. Som om du tillexempel tar över planeten Tatooine så kan du låsa upp en Jedi-Sith och sedan ha det som en AI spelare i nästa attack. Jedin som du valt kan inte dö, så det är rätt så bra men dom är tyvärr ganska så dumma.
Om du nu lyckas ta över ett antal planeter så låser du upp en special attack om man kan säga så.

Star Wars Battlefront var en höjdare i sin Star Wars gener men tyvärr så kunde ett antal detaljer ha fixats._Captian Price

Sammanfattning: Kul Star Wars spel med bra grafik men med tråkig kampanj och stelt multiplayer stöd.