Iron Man 2

Skrivet av: Zoiler   2010-05-06

Lagom till filmsläppet kommer del två av järnmannens upptåg även till spelvärlden. Utvecklarna, som fick göra "färdigt" spelet innan de sedan unisont sparkades, lovade bättring från den katastrofala ettan, men efter endast några timmar med spelet är det bara att återigen konstatera att detta är ett framstressat försök till kapitalisering på filmframgångarna.

Inget fungerar i Iron Man 2. Inget. Det är verkligen med ljus och lykta jag försöker hitta något positivt. Menyerna är tafatta och onödigt komplicerade, både i själva spelet och innan. Storyn, som verkar utspela sig efter filmen, är ett virrvarr av förvirring och teknojargong med skådespelare som verkar varit upptagna med annat samtidigt som de tvunget gäspat fram det dåliga skriptet Matt Fraction och Kyle Brink lottat ihop. Robert Downey JR har lånat sin likhet, i den mån en tom och empatilös skyltdocka ser ut som honom, men inte sin röst, vilket märks i hans första tondöva tal då han mer påminner om Shia "no no no no no" LaBeouf än den han ska efterlikna. Han var smart, Robert, och övergav det sjunkande skeppet för att lägga sin tid på viktigare saker som att gå på pottan, rensa navelludd eller borsta tänderna.

Största boven i dramat, och det finns en hel maffiaklan av skurkar, är nog kontrollen. Kontrollen är hemsk. Jag har rätt hyfsad förmåga till multitasking men hur fan har de tänkt att man ska kunna styra Iron Man (eller War Machine, den stora nyheten är att man kan vara båda två) i luften och samtidigt skjuta fienderna med de styrmedel de ger en. Knapparna är mappade överallt, Y och A styr plåtskrället upp och ned, dubbelklicka på LB för att börja flyga, skjut med RT och LT eller båda samtidigt, lås siktet på fienden med RB (som inte är supereffektivt eftersom de ändå kan undvika genom att flyga upp och ned lite slött), akta sig med en snabb touch av..öh..LB. Under tiden ska man hålla koll på inkommande raketer, aggressiva, repetitiva metallfiender, en kamera som gör en illamående i takt med att siktet låser på olika fiender, och eskortuppdrag med idiot-AI. Älskar uppdraget där man möter en stor tankliknande tetrapod och Iron Man klart och tydligt säger till de eskorterade helikoptrarna att hålla sig undan och får till svar av en stendum, självmordsbenägen pilot "Roger that, attacking enemy, giving support" vilket leder till hans hyfsat onödiga död.

Sen har vi grafiken som får Perfect Dark HD att se snyggt ut. Utsmetade texturer (inte ens huvudpersonerna själva har godkända texturer och pop-in är vardagsmat till och med i mellansekvenser) från tidig N64-era, samma fula strukturer överallt. Tänk er GTA. På Xbox. Trots att miljöerna man flyger omkring i är jättesmå och vi är en generation senare så går tankarna ditåt. Byggnader och broar kan "förstöras" men sättet de faller ihop på är bara komiskt. När jag för tredje gången flyger iväg till bakgrunden av en ohyggligt ful jätteexplosion undrar jag varför nissarna som jobbat med grafiken ens får, ursäkta, fick, betalt.

Ljudet, ja det finns en exklusiv song av Lamb of God kallad "Hit the Wall" och de förstod antagligen precis hur spelarna skulle känna sig efter en halvtimme.

Det saknas liksom all form av ambition. Utöver alla dessa tekniska problem är det smärtsamt tråkigt att spela. Uppdragen blir efter 20 minuter slentrianmässiga, tråkiga jakter på en gul, blinkande ruta som för en vidare till nästa checkpoint. Var är den, var är den, jag vill inte slåss trots att jag är ett snuskrikt supergeni inuti en dödlig Metroidrustning, jag vill bara hitta fyrkanten. Det finns ingen tyngd i någonting, varken robotarna man spelar som eller de man förstör. Blir man träffad av en raket så ramlar man.. i luften. Samtidigt som jag desperat försöker träffa något och kameran lever sitt eget liv tjuter det runt mig av raketer och jag blir gång på gång nedslagen och förvirrad. Om jag försöker flyga före och rensa vägen för mina eskorttrupper kommer en varningsruta upp som ber mig att inte överge mina vänner och visar hur styrt skiten är. En av nyheterna är att man kan gå in i byggnader. Gå in i byggnader? Wow! Då fattar ni hur ambitiöst spelet är.

Varför gör de detta mot mig? Ska inte TV-spel vara kul? Ni har ju en föregångare, lärde ni er absolut ingenting? Jag gillar Iron Man, War Machine och Marvel överlag. Jag vill att de här spelen ska bli bra, men inte ens mig har de fått en gnutta intresserad. Jag känner bara avsky.

Nej, Iron Man 2 känns som ett spel där utvecklarna gjort allt för att försöka pricka in alla dåliga fördomar som finns mot filmlicensspel. Ett spel helt utan själ eller tro på sig själv. På ett sätt är det sämre än Robinson till Wii, där kunde man åtminstone skratta åt hur dåligt det var, men IM2 är bara så svårkontrollerat, trist, grått och meningslöst att det är mer givande att ta på mig en vattenfylld Iron Man-hjälm och skrikgurgla fram Incoming Missile hundra gånger. Kolla gärna på filmen men undvik det här skräpet.

+ Sista delen i serien från det här teamet

- Kartonggrafiken
- Ljudet, presentationen, rösterna