Skate 3

Skrivet av: Filip_M   2010-05-13

Port Caverton invaderas av bekymmersfria ungdomar med en passion för skateboarding. Själv har jag fått chansen att surfa runt i staden i jakt på att sälja så många skateboards som möjligt.

Skate-serien har seglat i topp i skatingscenen, där Tony Hawks egna spelserie har dominerat marknaden i flera år. Medan Tony Hawk fortfarande befinner sig i sina sista dödsryck med senaste Tony Hawk: Ride fortsätter Skate att frodas med sin tredje konstellation. Den tidigare undergrounddoften från underdogsen på EA-kontoret har försvunnit och man har numera försökt närma sig konsumenter med en gladare, öppnare värld.

I tidigare titlar såg spelets invånare motvilligt på skating och atmosfären var närmast tung och rebellisk, vilket skateboardkulturen har dragits med sedan den började för några decennier sedan. Indieinfluenser finns fortfarande i fiktiva Port Caverton, där äventyret tar vid, men nu får man åtnjuta ett enormt område med flera olika etapper och utmaningar. Man hejas på av glada byfånar, säkerhetsväktare lär dig tricks, personligheterna belägna i orten bryter fjärde väggen och solen skiner. Första intrycket är trevligt.

Ett steg till mot att locka nybörjare såväl som medellärda skateintresserade är att det erbjuds en skateskola under uppsyn av Jason Lee, skateproffs mest känd som Earl från tv-serien My Name Is Earl. Med andra ord får man en introduktion till spelets kontroller, men Lee/Earl utmanar dig även i moment som du övat på innan, för att man ska kunna visa att man lärt sig.

I övrigt är det en fri spelvärld och det är du och din skateboard. För att sälja brädor behövs sponsorer och det införskaffas när tävlingar avverkas och verkliga skateproffs, som har lånat ut sina anleten, besegras eller får hjälp av spelaren. Dessa tävlingar inkluderar bl.a foto- och filmsessioner, skateracing, Hall of Meat där man ska bryta ben, nya 1-Up, Domination och Own The Lot för att nämna några. Visserligen sprang jag runt utan min skateboard och kastade brädan i huvudet på ont anande medmänniskor och fnissade, eller bröt varje litet ben i min ironiska spelavatar Mike Litoris i Hall of Meat. Det stal någon timma från spelupplevelsen för att man blev helt uppslupen av att landa så brutalt eller slå så många människor som möjligt.

En viss nyhet är att man numera kan påverka sina omgivningar och bygga ut sin egen skatepark, vilket jag inte involverade mig så värst mycket i. Det jag lyckades med dock var en rent vansinnig ramp med väldigt osymmetriska skatemöjligheter. Vill man vara seriös så finns det möjligheten att bygga en imponerande lekplats och sedan lägga ut den på Live/PSNet och få skateboardförsäljningar där, om andra tycker dina verk är värt cred.. så börja meka, om du är lagd åt det hållet!

Grafiken är som jag kanske har nämnt glad och tilltalande, men man tänker inte mycket på den i övrigt då man har sin fokus på hur brädan rullar och inte på om gräset är grönare på den ena sidan eller inte. Dock är ansiktsporträtteringen imponerande och jag såg vem som föreställde Jason Lee utan problem, samtidigt som min egen karaktär såg frän ut i sin mörkbruna hy och wiggerfetlagda kroppshydda. Skador visades i realtid - det tog inte lång tid innan jag var helt täckt av skit från de smutsiga asfaltsvägarna och armbågarna var uppskrapade och röda efter allt rullande på marken. För att tillägga till allt beröm så är editeringen av sin persona jättetråkig; inga rikliga alternativ finns att tillgå och det blir lätt generiska karaktärer av editmotorn.

Ljudbilden är av blandad kompott även om det är EA som ligger bakom titeln. Oftast håller de flesta titlar från megaföretagets soundtrack oerhört hög kvalité och gömmer flera diamanter, men jag har svårt att hitta något värdigt från menymusiken i det här fallet - ljudspåren är något svaga - vilket var en besvikelse. Visst finns det sköna indietracks, hård grungerock, skön hiphopdunk, men det finns också vissa rötägg som inte tilltalade mig alls. Lyckligtvis fanns det en möjlighet att sampla musik, men majoriteten var det lobbykvalité på. Musik åsidosatt så är alla medverkande kändisar representerade med sina egna röster, vilket kanske inte spelar någon roll då de oftast talar gallimatias och inte medför någonting.

Kontrollen regleras beroende på vilken svårighetsgrad du väljer, en till nyhet för franchisen. Easy, Normal eller Hardcore finns där Hardcore rekommenderas till proffsen som har koll på skating. För att visa på skillnaden; i Easy är det Tony Hawk-varning då det är enkelt att racka ihop en sjuk mängd med poäng utan hinder, grinda och sätta igång rullningen snabbt (man behöver pusha på tre gånger för att komma upp i maxfart). Hardcore är så svårt att man kan ramla när man står still, det tar fem steg att åka snabbt, och poängen är sparsamma. Skate 3 delar med andra ord in spelarna i olika läger vilket är kul och ger rum för förbättring. Dock skall det sägas att viljan att sätta den där perfekta fliptricken kan bli för stor ibland, oavsett svårighetsgrad - min handkontroll har fått smaka på vissa nederlag då och då.

Online fick jag inte en ärlig chans att testa då servern var öde, finito, ickeexisterande. Ingen ville ställa upp på mina coola dueller eller utmaningar och ingen ville se mina fotosessioner på Skate.feed, en lokal onlinecommunity som EA byggt för Skatefansen. Förhoppningsvis kickar den igång på allvar med alla homies som inhandlar liret snart, men det jag vet är att du och din vän kan låna in varandras avatarer till sitt game, utan att behöva ladda upp den eller liknande. Bara att ha vännen på sin friends list. Varför detta är nödvändigt är för att man ska kunna spela tävlingar i sitt spel vilket krävs att man är ett lag, vilket kan utföras med eller utan AI respektive mänsklig hjälp.

Skate 3 är dock närmast ett tillägg, vilket måhända kan vara tveksamt för den rutinerade bjässen, som vill ha revolutionerande nyheter till sin skateupplevelse. Nybörjare och lekmän har dock mycket att hämta från en enorm värld av skating och åter skating. Allt som allt erbjuds ett stabilt hantverk som överlever på dess charm, korrekta återgivande av skatingvärlden, och de små nyheter vilket både introducerar nya till serien och utvidgar spelupplevelsen.

+ Skatingupplevelsen
+ Nybörjarvänligt
+ Inbjudande