Svenska
MEDLEMSRECENSION

Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader

Att skjuta ner elakingar är nästan lika kul som att sno en bil på Grand Theft Auto. Lucasarts har skapat ett ultrasnyggt Gamecube spel, med oerhört bra story och grymma karaktärer.

Jag tror att jag börjar med karaktärerna. Man spelar alltså som dom två rebelliska piloterna, Luke Skywalker och goda gamla Wedge. Båda två är oerhört skojiga, men Wedge är bäst av dom. Han är smart, cool och rent av störtskön. Men jag menar inte att jag har någonting emot Luke, men han är lite tristare än lilla Wedge.

Trots att det här fartfyllda Star Wars actionspelet är rätt så gammal, så tycker jag fortfarande att det är extremt snyggt. Alla effekter att otroliga, och nästan allting är bra. Men brister är inte ett faktum, och det finns över allt.

Det som gör Star Wars: Rouge Squadron II till ett bra spel, är grafiken och ljudet. Men det som gör det en aning sämre är Kampanjen. Jo, det är roligt att spela igenom dom fyra äldre filmerna som spel, och särskilt som skepp. Men uppläget är gammalt. Spelet liknar precis som sin föregångare, och den så kallade kampanjen, eller storyn är inte någonting nytt.

Men såklart så har Lucas och hans lilla gäng lagt till nivåer som inte visas under filmerna. Så det höjer både spelets story, och spelets Hållbarhet.
Spelet har en aning enformiga uppdrag, där det mest bara gäller att bomba en viss position, eller helt enkelt bara rensa vägen för till exempel transporter.

Imperiet använder inte bara Tie-fighters, utan en massa andra olika rymdskepp. Tie- Bomber har alltid varit svåra på något sätt. Dom flyger tre i en grupp, och dom åker extremt långsamt. Och så är dom även svåra att träffa, hur mycket man än skjuter på dom.

Men ett av det jobbigaste stunderna på det här spelet är antagligen när en Stjärnkryssare kommer inrusad från Hyperrymd. Kryssarna har oerthört många kanoner, och dom är svåra att få död på.

Det bästa sättet att skjuta ner fiender är att man kan antingen sakta ner sitt rymdskepp, eller så kan man sätta ner en apparat framför ögonen så att man får bättre vision av fienderna.

Som ni redan insåg, så gillar jag mer Wedge än Luke. Men det som ändå känns lite tråkigt är att man får bara spela som Luke ett litet tag, och sedan så börjar man att spela som Wedge resten av spelet. Man börjar att spela som Wedge under Hoth striden. Och så får man följa Wedge igenom dom två storslagna filmerna ändå fram till förstörelsen sv Dödsstjärnan II.

Spelets största charm kommer under striden om Endor, då man ska göra en del olika saker. Så som att skydda Medicin skeppet från sura Bombare, och sedan förstöra två hela Stjärnkryssare. Vilket var enormt krångligt, då spelet då och då kan vara riktigt frustrerande på många ställen.

Det som nu gör spelet så frustrerande och irriterande, är just under sådanna här stunder. Man får försöka leva på tre liv, och man skaddas enormt när alla fiender har lagt sikte på dig. Även dina två gruppmedlemmar kan dö.

Dom två gruppmedlemmarna är antingen två Y-wings, X-Wings eller Snowspeeders. Eller så varierar det. Men oftast är det två X-Wings.
Det kanske känns onödigt med två pajasar som bara sabbar uppdraget, då dom skjuter fel eller något liknannde. Men så är det inte. Dom kan faktiskt ta order från dig, såm till exempel "Attack" eller "Stay on my wing". När man ska attackera stora kryssare, är det bäst att hålla dom nära dig, så att dom kan hjälpa till att skjuta målet.

Spelet var till för Gamecube, och dess fula kontroll. Kontrollen är rätt så seg eftersom det är Gamecube. Det kan bli lite problem, så som att kontrollen styr av sig själv. Trots att kontrollens spakar inte gått ur led, så kan sådant hända.

Efter att man klarat en rätt så småfjåmpig nivå, så får man en medalj, om hur bra man jobbat under banan. Brons, Sliver eller möiligtvis Guld är dom tre medaljerna. Spelet påminner oftast av något gammalt arkadspel med den småroliga musiken, som dock inte låter som det vanliga soundtracken. Men såklart så har dom ju dom vanliga låtarna ibland, men oftast så har dom lite annan musik. Varierat, men inte på ett bra sätt.

Företaget Factor 5 som skapade det här spelet tillsammans med Lucasarts, gjorde ett bra spel, trots att idéen är en aning gammal. Så blev det rätt så roligt._Captian Price

Sammanfattning: Ett riktigt snyggt Star Wars spel som jag beundrar enormt.

Testad version: GameCube

Slutbetyg: 7/10

Grafik: 8/10 Ljud: 7/10 Spelbarhet: 7/10 Hållbarhet: 7/10

Plus: Rätt så snyggt, Finfina effekter, Vackra rymdskepp, Varierade miljöer

Minus: Enformiga uppdrag, krånglig kontroll ibland, gammalt upplägg.

Samlat betyg: 5.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10