2010 FIFA World Cup South Africa

Presentationen är påkostad och snygg - kanske lite snyggare än nödvändigt, eftersom laddningstiderna ofta är plågsamt långa redan i lagledningsmenyerna. Menyerna ackompanjeras av lättglömd skvalpop och själlös dansmusik varvat med den sortens obehagligt koloniala etnofluff som vi tvivelsutan kommer att skedmatas med mellan de verkliga matcherna i sommar. Man både myser och ryser.

Bilderna är från PS3/Xbox 360-versionerna, men vad gör man inte.
Redan de ordinarie konsolupplagorna av FIFA- och Pro Evolution Soccer-serierna är aningen för grovt tillyxade för att jag ska vilja kalla dem fotbollssimulatorer. Det rör sig i båda fallen om rejäla förenklingar av komplexa förlopp, och i bästa fall känns enskilda sekvenser någorlunda realistiska. På PSP, som givetvis har avsevärt lägre kapacitet än Xbox 360 och PS3, har man i praktiken skalat av så långt det går utan att förvandla spelarna till Mega Man-kantiga 80-talssprites. Stolpträffar är så vanliga att stolparna rimligen borde vara tjocka som trädstammar, man kan utan problem sikta in sig för en glidtackling från tio meters håll och att med sin snabbaste anfallare löpa på djupet mellan alltid lika oförklarligt stillastående motståndarförsvarare för att sedan chippa eller lobba bollen över målisen är ett snudd på ofelbart framgångsrecept.

Att det är så enkelt att glidtackla gör ironiskt nog att en av FIFA-seriens stora svagheter om inte elimineras så i alla fall lindras. Försvarsspelet i FIFA-spelen vilar tungt på förutsättningen att spelaren är duktig på att glidtackla, eftersom försvararna är så tröga i sidled. Här går det galant - även om avståndet till verklig fotboll vidgas från en klyfta till en avgrund.

Passningsspelet förbryllar. Försöker man passa i sidled kommer spelaren, om ingen annan finns rakt bredvid, att försöka lägga bollen till någon medspelare högre upp eller längre ned på planen - och distinktionen mellan framåt känns ofta slumpmässig. Det leder ofta till att anfallen kommer av sig abrupt, eller att ens defensiva bolltrillande slutar med att man råkar skänka över bollen till motståndaren.

Grafiken är genomgående adekvat. Samtidigt som spelarnas utseenden snarast minner om grafiken hos PlayStation One imponerar animationerna rejält. Rörelserna är mjuka och realistiska, och bortsett från det rigida rörelseschemat är de riktigt övertygande.

Inför varje match presenteras motståndaren, i en kort och kärnfull scoutrapport - vem som är deras bästa spelare, hur de ställer upp och hur de bygger upp sitt spel. Det är välgjort och upplysande, ett snitsigt inslag som skänker spelupplevelsen ett visst djup. I det här spelet slipper vi svenska kommentatorer, ett enormt plus, och de engelska kommentatorerna är - hör och häpna - både kunniga och bra.

Bland spellägena är det vanliga VM-läget det de flesta kommer ägna i särklass mest tid åt. De 32 tävlande landslagen finns representerade med trupper som överlag stämmer bra med verkligheten. Välj ditt favoritlag och jobba dig fram mot en hägrande final. "Story of qualifying" kastar in dig mitt i dramatiska matchsituationer under det gångna kvalet, och ger dig chansen att ändra historien - eller se om du klarar av de bragder som somliga lag faktiskt stod för. Kan du, i rollen som Danmark, vända 1-2 i 86:e minuten till seger borta mot Portugal? Kan du skipa sann rättvisa och ta Irland förbi ett Frankrike som fått en handsmål till skänks av svenske domaren Martin Hansson?

Stämningsbild.
I "Captain you country" väljer du en spelare - en befintlig eller en du själv har skapat i spelets eget verktyg - och gör ditt bästa för att vinna kaptensbindeln inför VM-turneringen. Genom att göra bra ifrån dig i vänskapsturneringar och kvalmatcher förbättrar du dina chanser, samtidigt som du kan följa dina lagkamrater och konkurrenters framsteg. Väljer du att spela för laget eller för dig själv när det väl kommer till kritan? Med fem minuter kvar och en överlägsen ledning, ger du då bollen till en konkurrent som har bra läge för mål? Läget erbjuder en del intressanta möjligheter, men det är svårt att skaka av sig att det hela känns en aning sökt. Varför ska vi tro på att kaptensbindeln delas ut efter hur många mål man gör, eller passningar och tacklingar man lyckas med?

2010 FIFA World Cup South Africa är ett spel med många brister - men som alltid med fotbollsspel går det att vänja sig ändå. Jag kommer på mig själv med att ha ganska kul med det här. Det är påkostad arkadfotboll, som lyckas dåligt med att representera verklig fotboll, men hyggligt med att underhålla. En regnig sommardag, när VM-febern grasserar som värst, kan detta faktiskt vara en riktigt god

Samlat betyg: 7.7/10
1
2