Demon's Souls (2010)

Skrivet av: Zoiler   2010-07-12

Till en början skulle inte Demon's Souls komma hit till Europa. Sony ville inte ge ut det, de trodde antagligen att det var för japanskt, men efter glödheta recensioner och utmärkelser som årets rollspel vann Namco Bandai rättigheterna och ger nu importrädda européer chansen.

Ett återkommande tema från de som spelat det är att det är ovanligt svårt och oförlåtande. Jag är benägen att hålla med, det är sällan RPG ger den här typen av utmaning. Att man dör är givet, till och med en förutsättning för att få tillgång till vissa saker i spelet. Man kan stå och stampa på samma ställe i flera timmar, detta eftersom man vid game over bara har en chans på sig att hämta tillbaka sin kropp för att inte förlora alla själar (valuta/exp) man samlat på sig. Säg att du kämpat dig igenom hela banan och helt plötsligt möter en 20 meter hög boss som trampar på dig innan du hinner reagera. Grattis, du transporteras tillbaka till början och måste dräpa alla fiender igen. Säg att du då råkar ramla ned för en klippavsats när en flygande djävulsrocka skjuter en lans genom ryggen på dig? Då har du förlorat all exp sen du sist dog. Halleluja, prisa Messias!

Och fienderna är inte ditt typiska cannonfodder. Redan från första början är de ute efter blod, och de bryr sig inte om att spela rättvist. De slår dig när du ligger ned, attackerar bakifrån och i grupper. De har olika taktiker och svagheter, ger dig pesten, förgiftar dig, slänger ned dig från avsatser. Du kan inte pausa spelet för att ta liv, eller för att byta vapen - allt sker i realtid. Om du möter en boss som med ett slag drar ned din level (!!!!) så att du inte har styrka nog att använda ditt J###A huvudvapen måste du stå still och fumla igenom menyer samtidigt som du försöker undvika en rasande, målsökande galning som inte vill annat än att skicka dig tillbaka till början av banan. Du kan inte slå hur många gånger på raken som helst eller blockera i evigheter, för då tar din uthållighetsmätare slut och lämnar dig öppen för attacker. En animation fördröjer eventuella livpåfyllningar så man inte kan spamma helande gräs.

Så att ja. Det är ganska svårt. Det är väldigt frustrerande. Men till skillnad från t ex ett svårt actionspel som Ninja Gaiden som bygger på ren skicklighet där alla har samma förutsättningar beror svårigheten i mångt och mycket på hur man spelar. Utrustning, vägval, vad man satsar på för karaktär (man väljer bland ett urval från början, men kan specialisera sig mot att bli vad som helst för omväxlings skull) är mer avgörande för hur svårt spelet är än hur duktig man är på att spela.

Men, man lär sig trots allt att spela också. Genom att lära sig hur man blockerar eller rullar effektivt (svårt som det är i full stridsmundering), och genom att möta samma fiende 50 gånger, så går det sakta men säkert framåt. Stridssystemet är faktiskt riktigt, riktigt bra. Mycket beroende på att fiendens AI och rörelsemönster är så varierad. Det finns inte en uppsjö med combos, utan striderna är istället ett schackspel där det gäller att vänta ut din motståndare, akta dig för hans attacker och stöta när du har chansen. Med många olika vapen, rustningar, magier och mirakel öppnar det upp för en mängd olika spelstilar och omväxlande strider.

Spelet är väldigt fattigt på instruktioner och presenterar en frihet som gör att du inte vet riktigt vart du ska, eller var det är lättast och mest effektivt. Normalt säger spel till dig vart nästa mål är, men inte här. Istället väljer du från hubvärlden Nexus vilken värld du ska teleportera dig till oavsett hur svåra de är. Fem världar och tre till fyra banor i varje. Det kanske låter lite. Men det tog mig runt 30 timmar första rundan.

Just bristen på information gör att många kommer kolla upp vad man ska göra på internet. Det står inte tillräckligt i spelet för att man ska veta hur man går tillväga för att göra det ultimata vapnet, eller vart man hittar bra utrustning. Många kommer sitta med guide eller gamefaqs, speciellt för att kunna göra en bra PvP-karaktär att döda andra människor med.

Man kan nämligen gå in i andra spelares världar och hjälpa dem eller stjälpa dem. Tänk hur kul det är att ha spenderat en timme på en bana och kommit till bossen, för att sedan bli invaderad av en ondsint högrankad spelare som sliter dig i stycken. Sedan kan du läsa din inbox - "Haha Noob! L3rn T Play Lulz! - och småle åt ditt nuvarande liv samtidigt som du försöker hålla dig från att kasta kontrollen åt h-vete. Men å andra sidan kan de bara äntra ditt spel när du är i kroppsform, i andeform (när du dött) eller offline (doh) går det inte.

En roligare upplevelse är att själv döda den invaderande spelaren, eller teama upp med tre andra och ta ut en speciellt svår boss. Allt detta leder till mer själar med vilka du kan uppgradera/reparera/köpa vapen, köpa magier/mirakel, öka din level - ja allt. Man kan också lämna meddelanden till varandra, eller se hur andra dog genom att röra blodet där de stupade.

Det är synd att man inte satsat mer på grafiken. Ganska svaga vyer, framedrops, texturer som inte håller måttet och konstig oskärpa. Samtidigt är vissa effekter och de flesta monster snygga och välgjorda. Grafiken håller en ojämn kvalitet men ger mig inte några bra vibbar överlag. Helt klart har man någonting att jobba på till tvåan. Detsamma gäller kameran som är äckligt jobbig i vissa situationer. Trånga utrymmen och Demon's Souls kamera går inte ihop.

Jag gillar utmanande spel och därför är det föga förvånande att jag gillar även detta. Det kan vara riktigt frustrerande, men känslan av att bli bättre och övervinna hinder man förut inte hade en chans på är mycket belönande. Spelet är bara för de mest härdade eller de som känner att de har mycket tid att lägga (för omspelningsvärdet är massivt med flera genomspelningar med ökad svårighetsgrad och massor av hemligheter på menyn) och många kommer lägga ned efter de första jobbiga timmarna av vilsenhet. Men gör inte det, guld och gröna skogar väntar den som härdar ut. Demon's Souls kanske inte har någon story eller djupa karaktärer, men spelkänslan gör det till ett av de bättre rollspelen som släppts och ett unikum.

+ Utmanande
+ Djupt och smidigt stridssystem
+ Underbara bossar