Svenska
MEDLEMSRECENSION

Modnation Racers

Skrivet av: Filip_M   2010-08-09

Modnation Racers behållning är den stora friheten att skapa nästintill vad du än föreställer dig, inom rimliga gränser, i racingens osande värld. Utöver den kreativa uppmuntringen lämnas dock mycket att önska.

Jag brukar tycka att två genrer har svårt att utveckla sig: fighting- och racinggenren. Det händer oftast att ett spel inom dessa genrer sätter trenden som efterföljande spel följer efter till punkt och pricka, och då skapas det en mall som är svår att ta sig ur. Det behövs innovation vilket är svårt att få in när mallen är så pass fulländad - Street Fighter respektive Mario Kart till SNES vittnar om detta. Problemet med bristen på originalitet är att många sämre kopior dyker upp på marknaden som man känner att man har spelat förut i en annan förpackning. Den känslan får jag av Modnation Racers.

Missförstå mig rätt: racing är roligt och Modnation kan vara kul att plocka fram om du är sugen på att slira fram på asfalten. Just Modnation Racers erbjuder enligt sitt och LittleBigPlanets motto "Play, Create, Share" en enorm kreativ möjlighet för estetsjälar att dona om sina racingkaraktärer, banor, bilar och tillbehör, ad infinitum. Alternativen är fler än vad du kan räkna i huvudet och möjligheterna tillgängliga i baneditorn är kittlande för tanken, även om det inte ligger mig varmt om hjärtat. Vid E3 2009 och inför releasen talade man om PS3:ans möjlighet att nå ut till sin konsumentkrets genom gratis Internet (vilket motiverar exklusiviteten), som Modnation utnyttjar till fullo då allting som kan delges finns ute på nätet för medspelare att kommentera, använda själva eller hylla, om man så vill.

Mitt i all denna kreatörorgie finns själva spelelementet som kan diskuteras i min mening. Racingmomenten går ut på att åka varv efter varv på färgglada banor med motståndarna hack i häl, som försöker ta över ledningen efter bästa förmåga med hjälp av föremål eller boosts. Ett stabilt koncept som har överlevt tidens tand, men kvalitémässigt håller inte Modnation Racers samma mått som föregångare inom genren gjort, då kontrollen är något sladdrig, knapplaceringen omständig, AI:n lider av det erbarmliga gummisnoddssyndromet, items är tråkiga och överrepresenterade, slirande inget roligt och boosts är knappt lönsamma. Karriärläget bjuder åtminstone på utmaningar som man kan försöka uppfylla när man väl kör, men i slutändan ges inga långsiktiga belöningar vars uppfyllande hade medfört en positiv känsla över att ha hängett sig åt något trivialt.

Något som heller inte är förtrollande är ljudbilden. Menyerna ockuperas av barnslig, opersonlig funkelectro, lite som att vandra in i en galleria med sterila miljöer medan man minglar med personer i lobbyn. I mitt fall var allt på svenska och självklart fick jag utstå svenska röster som kändes grovhuggna, välbekanta, otympliga. Kommentatorerna låter oerhört fåniga och karaktärerna ur mellansekvenserna är som tagna ur Bolibompadags på morgonen. Modnation känns väldigt opersonligt för att vara inriktat på kreativ individualitet.

En anekdot: se upp för de groteskt långa laddningstiderna. De är väldigt långa och frekventa, men förhoppningsvis ska den kommande patchen fixa det.

Modnation Racers kan med största säkerhet bli ett nöje online, fast mycket vikt har lagts på att dela och ta del av andras förehavanden, något som förhöjer nyttan att färdas på en internationell arena med andra medmänniskor. Jag tycker dock inte det är nog, endast på grund av tävlingsmomenten, laddningstiderna, den hyfsat opersonliga presentationen och deras små groupies till problem. I slutändan är det dock ett habilt spel och antagligen en bra present för småungarna som gillar att skapa under frihet.

+ Möjligheterna att skapa eget innehåll
+ Färgglatt
+ Onlinenyttjandet

- Sladdrig kontroll
- Dålig bandesign
- Tävlingsmomenten
- Laddningstiderna

Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10