Unreal Tournament III

Epics stridspittar är här för att kötta ihjäl sina motståndare. Och nej, det är inte Marcus Fenix och kompani jag pratar om, utan... ett gäng andra stridspittar. På en helt annan planet, om inte en helt annan galax till och med.

Nästan alla actionspel med onlinestöd ser likadana ut. Amerika mot ett gäng terrorister., nästan alltid samma vapen och nästan alltid ett perksystem, allt för att bli lika stora som Call of Duty. Därför är det skönt att Epic Games finns. Grabbarna hos Epic är nog mest kända för Gears of War-spelen, men innan det så höll de på med något annat. Nämligen Unreal Tournament.

De som spelade FPS under början av 2000-talet vet säkert vad Unreal Tournament är för något. För er som inte vet vad det är för något så handlar Unreal Tournament om extremt snabba dödsmatcher. Man skulle faktiskt kunna säga att det är likt multiplayer i Halo 3. Eller att multiplayern i Halo 3 är likt Unreal Tournament. Sak samma. Same shit but different.

Och det är där som Unreal Tournament III skiner. Tempot är übersnabbt, kroppsdelar flyger hit och dit, och mitt i allt så springer jag med raketgeväret i högsta hugg, samtidigt som en envis person med en Minigun jagar mig. Och innan jag hinner vända mig om för att spränga snubben i småbitar så hoppar någon fram med en Flak Canon och förvandlar mig till kebabkött. För det är vad Unreal Tournament III går ut, vansinnigt galna och temporika multiplayermatcher som snabbt blir beroendeframkallande.

Det finns ett gäng olika spellägen att hoppa in i. Deathmatch (alla-mot-alla), Team Deathmatch, Capture the Flag, Vehicle Capture the Flag, Duel och Warfare. Deathmatch, Team Deathmatch och CTF vet nog alla vad det är för något. Vehicle CTF är samma sak som vanlig CTF, fast med större kartor... och fordon såklart. I Duel så slåss bara två spelare åt gången, för att göra upp vem som är manligast. Resten får vackert tittade på. Warfare är ett halvnytt spelläge, där man ska erövra noder för att kunna förgöra motståndarnas bas. Har ni spelat Siege i Ratchet & Clank 3 så kanske ni känner igen det spelläget.

Något som jag verkligen uppskattar är att samtliga vapen och fordon i spelet är otroligt balanserade. Det finns inget vapen eller fordon som jag tycker är för bra, utan alla är lika bra på sitt sätt. Det spelar alltså ingen större roll vilket vapen du plockar upp eller vilket fordon du sätter dig i, du har lika stor chans som alla andra.

Det märks rätt tydligt att det finns paralleller mellan Unreal Tournament och Gears of War. Karaktärerna (åtminstone männen) är maskulint macho, och jag kan svära på att Marcus Fenix's lillebrorsa är med...

Skulle man av nån anledning vara sugen på kampanjen så har du antagligen inte läst recensionen särskilt noga eller så behöver du uppsöka läkare. För precis som Battlefield-spelen (eller i alla fall Bad Company-spelen) så köper man Unreal Tournament III för multiplayer, inte för kampanjen. Dels för att Unreal Tournament är synonymt med härliga multiplayermatcher, och dels för att kampanjen i UT3 är usel.

Efter introsekvensen så kanske man tror att storyn och kampanjen ska vara bra. Det trodde jag först, tills man fick börja spela. Egentligen är varje uppdrag en multiplayermatch med bottar, och det är det som gör kampanjen tråkig. Bottarna som är på ditt lag är oftast handikappade och kan nästan aldrig göra saker rätt. Däremot är bottarna på motståndarlaget oftast smarta, på ett jobbigt sätt dessutom. Och jag kan nästan svära på att bottarna har aimbot när du spelar på Insane... Storyn är inte heller särskilt vidare, då man tydligen är på en slags hämndaktion... eller nåt sånt. I vilket fall som helst är det ingen större idé att försöka sätta sig in i storyn, eftersom den är så usel. Dock är de (få) mellansekvenserna riktigt bra gjorda. Men trots allt jag har sagt om kampanjen så rekommenderar jag att man spelar igenom den om man aldrig har spelat Unreal Tournament förut, då den fungerar lite som en tutorial.

Unreal 3-motorn gör sig riktigt snygg i Unreal Tournament III. Som tidigare nämnt så är mellansekvenserna väldigt snygga, och allt annat är riktigt kalasläckert. Dock så är de flesta banorna rätt bruna, vilket tyvärr verkar rätt vanligt när spel använder Unreal-motorn.

Det är inget snack om saken, gillar du idiotsnabba mutliplayermatcher så är Unreal Tournament III rätt spel för dig.

Grafik: 8
Ljud: 8