Alan Wake

Är du beredd att ge dig in i en historia om kärlek, mörker och litteratur? Det kanske du är, men du kommer känna dig osäker när du märker att allt inte är vad det ser ut att vara i Bright Falls.

Med min fru Alice vid min sida så står jag där, på en färja till Twin Peaks. Nej, Bright Falls heter det lilla och underbara samhället inne i Amerikas djupaste och mest mystiska skogar, men det är lätt att ta fel när skillnaderna är små mellan Remedys kreation och David Lynchs hyllade Tv-serie. Men en sak är säker, när jag nu står där på färjans kant och stirrar ut över landskapet så vet jag att detta kommer bli en upplevelse utöver det vanliga. För precis innan så har jag varit med om en krasch, en krasch mitt ute i dom mörka skogarna och jag har inte en aning om vad som pågår och hur jag hamnade där. Det är dessa moment i Alan Wake som får mig att fortsätta, att alltid veta mer om dom avgörande ögonblicken som jag precis varit med om och deras roll i Wakes historia.

När Alan och Alice stiger av färjan och går i land för att påbörja sin semester tillsammans, så känner man på sig att något genast är fel. Vi spelare får bekanta oss med det lokala cafét och stadens invånare som minst sagt är alldeles underbara, Alla utmärker sig på något sätt, så som de två pensionerade hårdrockarna och tanten ( Log lady? ) som alltid håller ljuset nära sig och mörkret på säkert avstånd. Det är egentligen inte Alan Wake man blir förälskad i som spelare, utan det är karaktärerna runt Alan som gör spelet magiskt, men även storyn samt miljöerna som uppenbart är inspirerande ifrån Stephan Kings och David Lynchs mystiska alster som är superba. Så om du är ett fan av dessa så ska du självklart ge Alan Wake en chans, men även som "rutinerad" Tv-spels guru så kommer du hitta saker du älskar, t.ex. den vackra grafiken, ett underbart ljudspår med fantastisk musik, miljöerna och dem intensiva striderna med varelserna från mörkret. Och om man sätta någon genre stämpel på Alan Wake så blir det Action/Horror/Survival-Horror game.

Men jag känner att jag går händelserna i förväg nu. Alan och Alice kommer fram till den otroligt vackra stugan som ligger på en halvö i Bright Falls sjö. Och dom förbereder sig för att börja semestern på allvar, men Alan vet inte att Alice har tagit dit honom för inspiration till en ny bok. Vilket gör Alan rasande och som leder till att Alan lämnar Alice ensam i stugan för någon sekund och Alan tror sig sen se Alice ramla ner i sjön och gör som vilken människa som helst, han hoppar efter. Sen blir det svart, vad hände? Vi vaknar upp vid bilkraschen och det enda vi vet är att Alice är borta, men är hon död och vad är det för ett bokmanus som ständigt dyker upp och tycks veta framtiden och Alans öde i Bright Falls? Och framförallt, vem har skrivit det?

The Story Begins....

Grafik: 9
Ljud: 9