Mega Man 10

Vem trodde egentligen någonsin att Mega Man 10 inte skulle komma efter nians succé? Svaret är ingen. Ingen tvivlade på det och nu så är det alltså här men är det lika bra som den fantastiska föregångaren?

Spelets handling är inte mycket att tala om egentligen eftersom att det är den vanliga Mega Man storyn som vi alla känner till. För er som inte känner till den så är det alltså att allting är lugnt ett tag, sen så blir robotar galna och börjar förstöra i staden som spelen utspelas i. Dr. Wily, Skurken i alla Mega Man spel, kommer och säger att han inte orsakat det och av någon anledning så tror Mega Man honom efter att ha blivit lurad fem gånger tidigare (i 3,4,5,6 och 9 för att vara exakt) ändå och hjälper till med att stoppa robotarna. Denna gång så handlar det om en ny sjukdom, Roboenza, som bara robotar blir påverkade av.

Spelet börjar ganska rakt på, nästan som om KG Bergström medverkade i det, med att Mega Man direkt slungas ut i världen för att slåss mot robotar i olika miljöer som i en öken, borg och en sporthall. Just sporthallen känns väl som en lite konstig idé men det är faktiskt en av dom bästa banorna som spelet har att erbjuda.
Nu är det ju däremot så att Mega Man inte är en normal spelserie där man börjar på 1-1 och slutar på 8-4 utan där kan man först välja mellan vilken av de åtta banor som finns att välja mellan så har du för stora problem med en bana så är det bara att testa en annan och se om den kanske är lättare. En annan speciell sak som jag också måste säga är ju att när man besegrar en boss på en av dom här banorna, för det finns en att besegra i slutet av varje bana, så tar man deras kraft. Det här kan göra spelet lättare men eftersom att man inte har oändlig energi i dessa krafter så bör du spara dessa till bossen. På tal om det förresten; varje boss är svag mot någon kraft som dom andra bossarna innehar och dom här krafterna gör bossarna otroligt mycket enklare och framförallt just i Mega Man 10 där du kan besegra dom jättefort.

Nu blir det till att prata om spelet istället än att bara förklara Mega Man spelens grunder.

Mega Man själv beter sej precis som i nian i det att han inte längre kan ladda sina skott eller glida förbi fienderna som han kunnat sedan Mega Man 3. Istället så står Proto Man för det som är den andra spelbara karaktären i spelet. Proto Man var nedladdningsbar i nian men du kan spela som honom redan från början i Mega Man 10. Proto Man är däremot inte helt perfekt eftersom att han blir skadad dubbelt så mycket som Mega Man och kan bara ha två skott på skärmen samtidigt medans Mega Man kan ha 3. Kort sagt så är det ett helvete att försöka klara ut spelet med Proto Man jämfört med Mega Man.

Medans Mega Man 9 var känt som ett extremt svårt spel (Något som jag visserligen inte håller med om. Det är egentligen ganska lätt när man väl kommer in i det) så är Mega Man 10 inte alls lika svårt och även om man inte klarar av det så finns det en lättare svårighetsgrad som bara är sorgligt lätt men för dom som aldrig spelat ett Mega Man tidigare och inte upplevt den höga svårighetsgraden så är Easy en väldigt bra introduktion till spelserien.

Ännu en gång så måste jag nämna Mega Man 9 eftersom att det hade helt fantastisk musik och det krävdes väldigt mycket för att Mega Man 10 skulle ha ett bättre soundtrack. För mycket tydligen eftersom att Mega Man 10 har förvånansvärt
oinspirerad Musik där ingen låt är riktigt minnesvärd. Möjligtvis Pump Mans som har ett väldigt unikt ljud och Nitro Mans som bara låter allmänt bra. Lite synd tycker jag men jag överlever eftersom att musiken inte gör spelet. Möjligtvis i Final Fantasy men där är också musiken felfri för det mesta.

Banorna är däremot väldigt välgjorda och när man dör så är det inte på grund av dålig design utan spelarens eget fel. Ett plus är också att det mesta är mer originellt än i Mega Man 9 där mycket var stulet från andra Mega Man. Ett starkt plus hos Mega Man 10 och en av dom få saker som det gör bättre än Mega Man 9... Om än väldigt lite bättre. En riktigt välgjord bana är Chill Mans som ju självklart då är spelets isbana. Mycket rolig bana med isfysik som ibland självklart kan kännas smått irriterande och väldigt snyggt designad.

Bossarna är väl bra antar jag men det känns lite som att Capcom har använt upp alla sina namn vid det här laget. Sheep Man är inte ett bra namn på en boss och Blade Man är bland de mest fantasilösa namn någonsin. däremot striderna mellan dom kan vara väldigt bra och dom är definitivt bland dom svåraste som jag har upplevt i spelserien. Om man däremot använder krafterna som dom är svaga mot så blir dom sorgligt enkla vilket ju visserligen är meningen. Dom är trots allt svaga mot krafterna. på tal om krafterna förresten så känns inte dom heller lika bra som i Mega Man 9 och dom flesta drar så mycket energi så att dom knappt går att använda för att besegra bossarna innan den är slut. Dom är dessutom väldigt opålitliga så det är en dum idé att ens försöka använda dom under banornas gång. Möjligtvis så ska man använda Blade Mans kraft som av någon anledning är superstark och nästan fuskig. Som tur är så har jag ingenting emot fusk så jag använder det gladeligen.

Den sista punkten i recensionen är då kontrollen i spelet och det finns inte riktigt så mycket att säga om det förutom att den är helt perfekt. Den reagerar blixtsnabbt (Löjligt uttryck) och det känns aldrig som att den är orsaken till att man dör

För att avsluta den här recensionen så ska jag säga att Mega Man 10 definitivt inte är lika bra som Mega Man 9 och lite av en besvikelse men det är fortfarande ett mycket bra spel som bör inköpas av dom som gillar spelserien. För dom andra så är nian ett klart bättre val.

Samlat betyg: 7/10
1
2