New Super Mario Bros. Wii

Spela alena eller tillsammans. Det är Mario på Wii!

Alla kan ha kul i Marios nya äventyr till Wii. Med ett utmanade enspelar-läge och ett nytt, spännande flerspelar-läge, kan du ha skoj med vänner & bekanta. En drös med nya banor gör att Mario & kompani verkligen måste vara alerta denna gång!

Precis som med Punch-Out!! som jag spelade precis innan New Super Mario Bros Wii, så är det väldigt mycket nostalgi förknippat med detta spel och dess förlaga Super Mario Bros. För ganska exakt 25 år sedan kom ju spelet som skulle bli skolgårdssnackisen under en lång period av mitt 10-årig liv. Jag spelade & spelade, hittade alla gömda genvägar, hoppade förbi flaggstången och lyckades gå hela vägen till värld 8-4 samt rädda prinsessan utan att missa ett liv! Det skulle jag aldrig klara av idag...

För precis som med Punch-Out så blir New Super Mario Bros Wii ganska snabbt svårt, särskilt om du vill samla alla de stjärnmynt som det finns tre av på varje bana. Själv har jag förvisso räddat prinsessan Peach igen, klarat av Bowser, vilket frammanade gamla klassiska minnen med slott och slutstrid, men jag kommer aldrig ta alla stjärnmynten, det är alltför svårt och tidskrävande för min smak.

New Super Mario Bros Wii är dessutom ett ihopkok av massa olika Super Mario-spel. Världskartor uppstod först i senare spel som Super Mario 3 & Super Mario World. De flygande piratskeppen sågs första gången i nämnda trean & Yoshi fanns med i SM: World. Men det mesta har ändå sitt ursprung i det gamla klassiska Super Mario och denna nyversion av plattformskungen håller hög klass vilket den korpulente rörmokaren brukar borga för.

Grafiken skall vara retro & pixlig, nästan som inget hänt på åtminstone 15 år. Designen är färgglad, fluffig och söt. Svampriket är precis så bedårande som det varit genom alla tider.

Ljudet är beprövat, vissa ljudeffekter har ju ett kvarts sekel på nacken och håller än! Musiken låter som klassiska Mario-låtar, även de nya och jag ler med hela ansiktet. Det klassiska källartemat, remixar av fisksimningen & slottsfanfarer, allt är catchigt och ger ett lysande soundtrack som passar perfekt till svampriket.

Kontrollen håller man sidledes och då fungerar den som en gammal hederlig NES-kontroll. Spelkontrollen är därför bland den bästa jag prövat hittills på Wii, tillsammans med Punch-Out, vilket är ironiskt. Att Wii kontrolleras bäst utan rörelsekontroll känns som ett feltänk.

Hållbarheten är mycket hög. Vill du samla alla stjärnmynt och klara bonusvärld nummer nio, får du hålla på ett tag. Det finns även samspelarlägen som roar i oändlighet.

Sammanfattningsvis: New Super Mario Bros Wii är ett suveränt retro-doftande plattformsäventyr och även fast inte mycket hänt på 25 år, så är detta bland det bästa Nintendo har att erbjuda idag. För vad betyder egentligen ålder för något som är tidlöst? Mario kommer säkert att roa oss i 25 år till och håller han bara lika hög kvalitet som i Super Mario Bros & dess uppföljare, är han alltid välkommen att förgylla min dag.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.5/10
1