F1 2010

Skrivet av: Jokez   2010-10-21

Codemasters är äntligen här med ett nytt F1 spel, och för oss som gillar F1 är det inte en dag för sent! Det lanseras som ett realistiskt spel men mycket gott kan man säga om F1 2010, men realistiskt det är det inte.

Jag låter min gröna Lotus vackert bromsa sig förbi mina motståndare och jag dominerar F1 världen redan som rookie, för lätt? Javisst! Roligt? Skit skoj! Att gilla bilspel men inte bli upphetsad över nyheten att Codemasters skulle ge ut nästa F1 spel är som att åka finlandsfärja och inte köpa wiene gum, det går bara inte. Codemasters för er som inte vet det ligger bakom bland annat Dirt, Dirt 2 och Race Driver Grid. Dessa spel anses vara något av de bättre när det kommer till racing under denna generationen.

F1 2010 har fokus på att du skall göra karriär inom F1 världen, du får namnge din förare och avgöra längden på din karriär. Här finns möjligheten att välja en kortare karriär, tre säsonger, där de stora stallen tar notis av dig tidigare eller så kör du hela sju år och då får kämpa dig uppåt från de allra sämsta stallen.

I karriärläget har du möjligheten att verkligen leva dig in i hur det kan vara att vara en del av den glamorösa F1 världen. Här gäller det att svara på reportrars frågor, se till att ditt team är nöjda genom att uppfylla dina mål och genomföra tester, ja allt det där du kan tänka dig att en riktig förare får slita med medan han tjänar dåligt med pengar, det är verkligen ett hårt men roligt jobb och nu är det du som skall göra det.

Just att nå sina mål och göra olika tester för teamet är viktiga i karriärläget, för genomför man dem kommer man låsa upp små men ack så nödvändiga förbättringar av bilen. Det kan handla om att få 5% mer downforce elller lite bättre bromsar, men kör dom i dom sämre stallen så gör detta skillnad det vill jag lova!

Spelet går att spela på fyra svårighetsgrader, normal, medium, hard och expert. Alla dessa går sedan att ställa in helt individuellt för att verkligen få fram den svårighetsgrad som passar dig. Att köra på de högre svårighetsgraderna är verkligen utmanande och något som jag själv inte orkade med. Det kände i och för sig då mer som en simulator än nu när jag kör på medium då det hela mer liknar en arkad racer än något annat.

Skall man klaga på något specifikt är det just att det inte känns så stor skillnad mellan de olika inställningarna man gör på bilen vilket för min del slutar med att jag kör med så snabb bil med så lite downforce som möjligt och anpassar stilen efter det. Tyvärr saknas det där riktiga djupet, Codemasters hade gott fått ha det som det är nu men lagt på mer avancerade inställningar att pilla med för den verkliga entusiasten.

Rent grafiskt sett når inte F1 2010 upp till Dirt eller Dirt 2, ganska långt därifrån faktiskt. Med det sagt är det verkligen inte ett fult spel på något sätt, bara inte sådär tokigt snyggt som vi har vant oss vid när det gäller Codemasters. Det man märker att de dragit ner på är främst omgivningarna kring banorna, men med ögonen på banan märker man väldigt lite av detta speciellt då fartkänslan är något av det bästa jag stött på i ett racingspel.

Det dynamiska vädret ger även det en härlig känsla till spelet och jag kan inte annat än att se fram emot när detta system kommer föras över till Dirt 3, det kan bli helt fantastiskt. Vädret ger mycket till det taktiska i ett F1 lopp, här kan man som sämre förare invänta ett regnuppehåll för att få till en lite bättre tid än andra eller starta loppet på regndäck för att sedan njuta av att övriga måste ta sig till depon för att byta till regndäck.

Det finns tyvärr en del att irritera sig på i F1 2010, som att jag haft obotligt svårt att komma online och spela, vilket bara bara uppstår i detta spelet. Vad viktigare är att vid depåstopp händer det var och vartannat lopp att man dyker in i depån först med några efter sig. När mitt eget depåstopp är färdigt får jag stå och vänta på att mitt team skall släppa förbi de andra och man tappar positioner. Jag har även varit med om att mina motståndare helt har ignorerat att göra depåstopp under ett race, något som man är tvungen till enligt reglerna.

Om man bortser från ovanstående irritationsmoment så finns det här ett väldigt innehållsrikt F1 spel som levererar en härlig känsla för sporten. Codemasters har verkligen lyckats fånga vad jag tror är den verkliga F1 känslan och spelet erbjuder något för både den som vill ha lite mer utmaning eller för den som letar efter mer av rolig arkadracing som är fallet för mig själv.

Samlat betyg: 8/10
1
2