Star Wars: The Force Unleashed II

Skrivet av: Jokez   2010-10-29

Starkiller är tillbaka i uppföljaren Star Wars: The Force Unleashed II, kommer det finnas kraft i uppföljaren eller är det bara ännu en klon?

Starkiller som man trodde var död efter slutet i föregångaren har nu klonats fram för att göra Darth Vaders jobb återigen. Det verkar dock inte som om allt gått riktigt rätt till när Vader blandat ihop honom och minnen från tidigare kommer vid tillbaka. Starkiller flyr från Darth Vader med målet att leta upp sin älskade Juno från det första Forced Unleashed.

Det kan kännas som en ganska matig historia att ösa ur men tyvärr för spelets skull så utforskas historien inte speciellt mycket, har man som jag heller inte spelat den första delen i spelet så känns det kanske ännu tunnare. Oavsett så fungerar det, Starkiller har ett grundmål att ta sig till och man vet att någonstans på vägen så lurar Darth Vader, och helt ärligt ett spel eller film med honom i blir per automatik lite lite bättre bara av det faktumet.

Själva spelet i sig är hack n slash rakt av, och det blir mycket av den varan. Tyvärr levererar spelet inte speciellt mycket variation när det gäller själva striderna och jag känner inte att jag utmanas att lära mig några större kombo attacker utan lär mig ett par och det funkar bra för att ta mig igenom spelet. Visst att få använda kraften känns väldigt häftigt till en början men ju längre in i spelet jag kommer ju mindre intressant blir det då frustrationen över att möta samma typer av fiender tar över mer och mer. Visserligen är spelet inte något av det längre slaget och en stor variation kanske inte kan ges men ändå känns det lite andefattigt då man står där öga mot öga med samma typ av fiende sex timmar in som jag gjorde när jag startade. Jag hade gärna sett mer variation i spelmoment där kraften utforskades som mer, det är trotts allt den som är det unika i Unleashed II. Sorgligt nog ges man aldrig den chansen utan kraften blir aldrig till något mer än just en kraft av alla i mängden.

Vad det gäller just kraften så känns det som om Starkiller redan i början av spelet är extremt mäktig och man kastar fiender till höger och vänster, visserligen är man en Jedi riddare men samtidigt så känns de uppgraderingar man har möjlighet att skaffa sig på vägen som om de inte riktigt ger någon större effekt, annat än viss visuell.

Det finns ett par riktigt häftiga sekvenser i spelet och grafiskt och ljudmässigt så levererar Force Unleashed II, annat vore att ljuga. Främst grafiken är riktigt snyggt och de inledande banorna är något av det bästa jag sett på länge. Även mellansekvenser håller högsta kvalité rakt igenom hela spelet med bra och engagerat röstskådespeleri. Tyvärr känns de sista delarna av spelet inte grafiskt lika finputsade som inledningen, det saknades något som jag inte direkt kan sätta fingret på, kanske hade även skaparna då tröttnat på det hela och gick precis som jag över på autopilot?

Sedan har vi det här med Quick Time Events, jag kanske borde bedyra min kärlek till dessa även i detta spelet då jag faktiskt älskade dom i spel som Heavy Rain eller God of War. Dock fanns det i dessa spel en variation i vad som hände då man utförde dessa.I Force Unleashed II så fungerar QTE:erna inte något vidare alls, det känns riktigt bad ass när man dräper en fiende de första gångerna men sedan så tar bristen på variation i fiender i kombination med få animationer för hur man har ihjäl fienderna ut sin rätt. Att se Starkiller göra en kullerbytta förbi en fiende för att sedan se den dö varje gång jag har lyckats är inte vad jag kallar underhållning.

Slutord

Star Wars: Force Unleashed II är stämningsmässigt och kvalitetsmässigt en trevlig Star Wars saga. Tyvärr så berättas det en ganska så tunn historia som snabbt blir repetitiv och tråkig. Trots kvalité rent grafiskt känns det som om man inte orkat göra spelet till vad det hade kunnat vara. Så sin korta speltid till trotts blir jag uttråkad och vill bara få det överstökat, verkligen ledsamt på något som ändå känns som om det hade kunnat blivit något riktigt bra.

Recensionen publicerades ursprungligen på min blogg (Länk finns på min profilsida). Stort tack till Activision/LucasArts som bidrog med spelet till denna recension.

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 6.4/10