Star Wars: The Force Unleashed II

Skrivet av: Zoiler   2010-10-31

En kraftlös och kort uppföljare.

Jedi/sithen Starkiller är tillbaka, det goda slutet från föregångaren valdes som standard av LucasArts. Darth Vader har honom i sitt grepp och säger till honom att han är en klon. Det är därför han är "defekt" och har känslor, medlidande och sånt trams. Precis innan Vader tänker döda honom flyr Starkiller och sätter av efter sin gamla flamma Juno. Och det är väl det. Storyn är förvisso snyggt presenterad med CG-sekvenser, absolut en av höjdpunkterna i spelet. Däremot är den rätt tråkig och enkel, tydligen var ettans mycket bättre (inte spelat föregångaren själv).

Force Unleashed 2 är inget dåligt spel egentligen men det är inte speciellt bra heller. Grafiken är snygg i de få världarna som finns. Fina utsikter, bra fysik, reflektioner och ljussättning håller liksom kantutjämningen toppklass. Enda grafiska problemet är att det hackar till ibland vilket kan vara rent förödande när man ska blockera en missil på hard. Det och att laddningstiderna när man dör är lite smålånga.

Också ljudmässigt är det bra, men det är liksom Star Wars signum. De har alltid klassiska låtar att ta ifrån, man vet att det kommer bli bra. Även röstskådiarna sköter sig utmärkt.

Nej, tekniken är det inget fel på. Det absolut största problemet ligger i spelets längd och variation. Med ca 5-6 timmar i hållbarhet är det nästan över innan det börjat och med ynka två planeter och ett skepp att vistas på (Dagobah kan inte räknas) blir det snabbt tråkigt för ögat trots den tekniska briljansen. En av dessa planeter (Kamino) har ni dessutom redan sett om ni spelat demot. Det är riktigt dåligt faktiskt.

Även variationen i spelet blir lidande. Även om man har flera krafter att variera striderna med såsom ljussabel, force push, force grip och blixtar från händerna likt kejsaren himself (det vanliga i stort sett) så blir striderna snabbt tråkiga eftersom det bara känns som att utvecklarna plockar ut några fiender ur sin burk med begränsade enheter och mixar ihop dem för att sedan släppa dem lösa. På hard blir det extremt jobbigt att möta vågar av olika sorters fiender som måste besegras på olika sätt. Eld och slag kommer från alla håll och trots att du är en mäktig jedi tar du skada på löpande band. Vissa blockerar din ljussabel, andra dina force-attacker, från avstånd kommer ljudlösa raketer och plockar en tredjedel av din hälsa samtidigt som tusentals laserskott långsamt chippar bort ditt liv.

Med en rätt tveksam kamera och en ganska långsam jediriddare (när man inte dashar) blir det svårt att hänga med mot alla fiender som slänger sig över dig, och det går inte att hoppa över eventuella mellansekvenser när du laddar om. Det känns inte som man slåss, det känns som man jobbar eller utför någon sorts micromanagement där man måste dela upp fienderna i olika portioner och ta dem efter vad som funkar mot dem samtidigt som man får hoppas att ingen slår en i ryggen. Dessa robotar och knappkombinationer tröttnar man också på rätt så omgående. En enkel sak som att Starkiller riktade sina deflektioner mot motståndaren hade underlättat mycket.

Det är klart, man kan ju sänka svårighetsgraden för att undvika stressmomemtet, men det är fortfarande brist på varierade fiender och drivkraft (story) att spela vidare. Uppgraderingen av krafterna är väldigt simpel (level 1 = 1 blixt, level 2 = 3 blixtar, level 3 = 5 blixtar) dessutom och man kommer inte hinna uppgradera hälften innan spelet är färdigt. Sen är det synd att det ska kännas lite som ett barnspel med tanke på bristen på blod, jag trodde tanken var att fixa det.

Ett sista irritationsmoment är bossarna. Jag antar att man ville få med coola episka bossar men spelsättet som dessa måste övervinnas med påminner om pussellösning mer än något annat. Bossarna är stora, men de är fruktansvärt utdragna och sega.

Trots att jag inte spelat ettan kändes FU2 inte speciellt fräscht. Det är i grunden ett ok spel med bra teknik bakom men det är inte värt fullpris. Köp på rea, det lär bli ganska snart.

+ Snygg grafik, snygga filmscener
+ Bra musik, röster