Portal

Skrivet av: T-Boy   2010-11-04

Jag vaknar upp i ett rum med glasrutor till väggar, ser mig omkring för att ta reda på vart jag är. En elektronisk röst börjar tala med mig och berättar att jag är en del av ett experiment. Från ingenstans så uppstår en form av portal framför mig. Jag kliver in i den och kommer ut utanför det konstiga rummet. Jag går genom en dörr och kommer in i ett nytt rum. Efter ett tag så får jag tag i ett portalgevär och mitt äventyr kan börja.

Ja, så börjar det nytänkande pusselspelet Portal. Här så genomgår du alltså flera olika tester som den elektroniska rösten ger dig. För att klara av dessa så ska du alltså använda portalgeväret som du har fått. För att klara av dessa olika test så måste du använda både hjärna och, tja, det är väl det enda. Du måste med andra ord tänka väldigt mycket i det här spelet.

De olika tester som du genomgår är till en början väldigt lätta men allt eftersom så ökar svårighetsgraden. Jag gillar designen i det här spelet väldigt mycket för att den, till störst del, är väldigt stilren med vita väggar och vita golv. Sättet som banorna är uppbyggda på är också väldigt bra och hjälper dig att förstå vad du ska göra härnäst. Ljudet är okej, dvs. inget speciellt märkvärdigt. Den elektroniska rösten som hela tiden talar med dig under testerna är underbart skön (speciellt i slutet).

Spelet är med andra ord riktigt skönt att spela men är tyvärr väldigt kort. Som tur är så har de utökat hållbarheten lite genom att slänga i några avancerade nivåer som består utav de vanliga nivåerna men med lite svårare uppgifter. För er som gillar kluriga pussel ska ni definitivt ta er en titt på Portal. Grymma pussel med sjyst grafik. Det är Portal.

Grafik: 8/10
Ljud: 8/10
Spelbarhet: 9/10