FIFA 11

Fifa 10 var egentligen ett perfekt fotbollsspel. Hur gör man något perfekt ännu bättre. Jo, Fifa 11 har infört möjligheten att spela med målvakt. Gjort om Be A Pro och Virtual Player med onlinemöjlighet och slipat på passningssystemet. Och jag tycker man har lyckats. FIFA 11 är lite bättre än föregångaren.

Virtual Player spelade jag inte mycket i FIFA 10, så jag tänkte lämna lite utrymme att skriva om det här. Be A Pro-läget stötte jag på för första gången i Fifa 10 och blev genast förtjust. Kanske inte för att det är bättre eller roligare än vanliga matcher, men för att det är annorlunda och tvingar dig att tänka fotboll på ett annat sätt. Som en individuell fotbollsspelare istället för som hela laget. Det känns också kul att ha några slags rollspelselement där man kan levla och utvecklas med sin spelare. Det motiverar mig att lägga ner tid i läget. När det dessutom finns onlineläge och riktiga elektroniska klubbar att gå med i online blir det ännu roligare. Jag måste dock klaga på några buggar i onlinedelen så här i första versionen. Jag har märkt att om man spelar samma motståndare två gånger och byter lag till andra matchen, sen ändrar laguppställningen så låser sig spelet på uppvärmningen. Man blir en kille som var med i laget man var i första matchen och sen kommer man inte förbi uppvärmningen. Men det kommer förhoppningsvis en patch som rättar till detta snart.

Onlingeläget är fortfarande överlägset bästa delen i FIFA och något man kan plöja ner precis hur mycket tid som helst i. Det är kul att testa sina krafter mot katiga kompisar eller random folk i snabbmatcher. För att öka prestigen ytterligare mellan kompisar finns nytt för FIFA 11 nu också leaderboards, där man postar diverse rekord. Det ökar motivationen att göra snabba mål på träningsplanen eller nå en hög rank online.

Men största nyheten och det EA Sports gjort mest reklam för inför releasen är möjligheten att spela som målvakt. Det är kul på så sätt att man verkligen kan spela 11 mot 11 online. En dröm sedan länge för fotbollsspelstillverkare. Men själva matcherna där man är målvakt är väl sådär. Speciellt om man spelar i ett bra lag blir det lätt att man bara står och kollar på nästan hela matchen. Det enda läget där det är riktigt kul är uppvärmningen inför matchen när man spelar mot en kompis. Då nöter man frilägen gång på gång och blir lätt kvar här betydligt längre än vad som tidigare var fallet.

Viktigast med ett fotbollsspel är känslan på planen. Balansen i lagdelarna, AI på datorstyrda spelare och kontrollen på spelarna. Och Fifa lyckas verkligen med det. Jag känner att det är mina egna misstag som straffar sig och aldrig datorspelarnas eller buggar. Passningsspelet är lite finslipat sedan sist. Nu måste man tänka efter lite mer med riktning och hårdhet innan man slår en passning. Eftersom kontrollen på tian var så bra är det bara små små saker som förändrats. Och det är så det ska vara. Det enda jag har lite svårt för är finterna. Det känns inte riktigt naturligt med kontrollspaken när man lär sig dem. Men det kanske ska vara så utmanande så inte alla onlinspelare har teknik som Messi. Och jag har sett att det går att träna upp sig för att få grym kontroll på tekniken och finterna. Något annat de kunde jobbat med mer är däremot de svenska kommentatorerna. Flera gamla kommentarer ligger kvar i spelet, som känns helt inaktuella 2010. Hoppas Glenn och Henrik jobbar om det till FIFA 12.

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 8.4/10
1