Majin and the Forsaken Kingdom

Skrivet av: Zoiler   2010-11-28

Ett tappert försök, men inte mer än så.

Som en teaser inför The Last Guardian kommer Majin and the Forsaken Kingdom, säkert med ambitionerna att bli minst lika bra och än mer unika. Men Game Republic som gjort spelet, de har aldrig gjort ett statistiskt riktigt bra spel. Folklore kommer väl närmast. De gjorde också det bedrövliga Clash of the Titans som jag skrivit en mer eller mindre hat-recension om.

I Majin kastas du rakt in i handlingen. Du är en tjuv som av en händelse möter väsendet Majin, en troll-liknande varelse med blommor på ryggen. Tillsammans ska ni samarbeta och försöka övervinna ondskan (i form av svarta skuggliknande skepnader) som för 100 år sedan satte tänderna i civilizationen.

Majin är egentligen riktigt bad-ass men har tyvärr förlorat sina krafter under åren. Dessa har ondskan i säkert förvar och det gäller därför att låsa upp fler och fler av hans krafter så att han återfår sin forna status. Givetvis kommer krafterna väl till hands i själva spelet.

Man har tittat mycket på Zelda. Hela spelet känns som en enda lång dungeon faktiskt, med en hel del backtracking. Det gäller att lösa pussel med hjälp av Majin, för att ta sig framåt och öppna nya vägar. Nintendo är dock så mycket mer kreativa och pusslen blir rätt tröttsamma när det nästan uteslutande handlar om att Majin ska lyfta/kasta upp hjälten så man kan leta efter en spak att dra i, så han kan öppna en dörr eller whatever. De känns ganska fantasilösa.

Som om inte det vore nog så får man hjälp av massa fåglar och råttor (hjälten kan tala med djur) som kommer med tips precis som i Zelda. Ganska snart slutade jag prata med dem, inte bara för att deras tips gör det för lätt, men också för att deras röster låter för j-vliga.

Även om fokus helt klart ligger på pussel så slåss man också ibland. Problemet här är att man själv är ganska patetisk, det är Majin som är musklerna och medan han slår på skuggorna har man som uppgift att hålla honom vid liv genom att mata honom eller hacka bort varelser som hänger på ryggen på honom. Och att avsluta fienderna när de har tillräckligt lite liv, via en combo. Man känner sig inte speciellt delaktig för att vara en hjälte.

Men så är man ju en tjuv också och därför är en främsta vapen att smyga bakom fienderna och sticka dolken genom magen för en one-hit kill. Detta går dock bara när utvecklarna vill det i stort sett och dessutom dör inte alla fiender för alltid. De återuppstår senare vilket är rätt irriterande. Visst KAN man slåss normalt men det är inte effektivt med tanke på hur många slag som behövs för att ta ned en vanlig fiende. Nej, Majin behövs och man blir förpassad till att spela andra fiol och kommendera honom att välta väggar på gäng av fiender eller blåsa bort objekt ur ens väg.

Överhuvudtaget känns hjälten som en riktigt usel karaktär. Man får lite PS2-vibbar av hans uttryck och värdelösa röstskådespel och han har noll karisma. Inte för att Majin är bättre på att snacka, han låter som en dum bebis med sin grammatiskt felaktiga engelska och Långbensaktiga röst. Musiken är godkänd, den har lite afrikanska vibbar med mycket trummor och bildar lite sagostämning.

PS2-vibbar kan också fås av grafiken på vissa ställen. Speciellt detaljfattiga texturer på väggar och mark. Ljuseffekterna är däremot snygga, om än lite övergjorda, och sedan har man lagt något slags filter på så att framgrunden suddas.. och där tycker jag man gått till rejäl överdrift. Det ser inte speciellt snyggt ut. Totalt sett är spelet helt ok och små effekter som att regnet studsar mot Majin gör saken bättre.

Till sist vinner kontrollen inga priser. Det framstår tydligt när man behöver göra precisionshopp och misslyckas gång på gång.

Nej, Game Republic har återigen misslyckats med att imponera på mig. Är Majin ett godkänt spel som går att spela igenom? Ja. Är det bra? Nej. Om man är sugen på ett spel i den ganska ovanliga genren så är det bara att prova, men förvänta er inga stordåd.

+ Bra stämning
+ Rätt ny spelmekanik
+ Musiken