Assassin's Creed: Brotherhood

Action från början till slut och en valfrihet som skulle få Jan Björklund avundsjuk, så kan man sammanfatta Assassin's Creed: Brotherhood. Eller, ja kanske inte riktigt...

Jag klarade aldrig Assassin's Creed 2, kanske missade jag en del av handlingen, då Brotherhood verkar ta sin början direkt där del två slutar. Det är inte heller så konstigt då Brotherhood inte kan klassas som del tre, snarare Assassin's Creed: 2½.

Adelsmannen Cesare Borgia har lagt beslag på Edens äpple, ett mystiskt supervapen från förr, och det är din uppgift att stoppa honom och hans armé innan han har lagt hela Italien under sina fötter. Men hur i hela världen skall en man kunna stå upp mot en hel armé? Med stor sannolikhet är det ungefär lika enkelt som att beskära diamanter med en smörkniv. I Assassin's Credd: Brotherhood är du dock inte ensam, nej kampen utkämpas tillsamman med en drös av lönnmördarrekryter, därav undertiteln Brotherhood.

Spelets huvudkampanj tar cirka tio timmar att klara, om man inte gör något sidouppdrag alls, och bjuder på både action, skratt och stressfyllda moment. Jag vill dock påstå att just det bästa med Brotherhood är sidouppdragen, det finns ett stort urval och gott om dom. Dom klassiska lönnmördar-, tjuv- och kurtisanuppdragen finns givetvis med men även en del nya. När du väl fått din första lönnmördarrekryt finns möjligheten att skicka denne på uppdrag, inte bara i Rom där spelet utspelar sig, utan i hela Europa. Ett annat nytt sidouppdrag som finns är en variant där man får veta mer om Enzios ungdomskärlek. Dessa två, plus en hel del andra gör att detta spel genererar bra många givande speltimmar.

Nu låter det dock som om jag bara öser positiva ord om Assassin's Creed: Brotherhood, tja... Rent handlingsmässigt har jag ju inget att klaga över. Däremot är jag aning missnöjd med hur bilden börjar släpa när det händer mycket på skärmen. Detta är tredje spelet ur serien och det har varit såhär på alla tre, i alla fall till Playstation 3. För mig drar detta ned betyget.

Ljudet är både pampigt och maffigt och flyter på rent och fint. Klingande knivar och svärd matchar bra ihop med den mystiska musiken.

För att sammanfatta lite så är Assassin's Creed: Brotherhood ett mycket bra spel som, om du vill, kommer ge dig många speltimmar i vintermörkret.

Medlemsrecensioner20