Svenska
MEDLEMSRECENSION

Infinity Blade

Infinity Blade är det första spelet till iPhone från studion som gav oss Shadow Complex. Men egentligen är det inte lika mycket spel som det är grafikdemo.

Hela grejen känns som en uppvisning av Epics nya iPhone-anpassade version av Unreal 3 motorn. Och just grafiken är verkligen spelets starka sida.

Nästan inget annat spel till en bärbar enhet kan jämföra sig rent tekniskt. Det är verkligen toksnyggt. För mig påminner spelet om tidigare spel till Xbox 360 och det är ett högt betyg för en konsol som får plats i din ficka.

Spelmässigt är spelet däremot lite stelt. Det är ett väldigt simpelt fightingspel där man möter en fiende i taget tills man tagit sig till bossen. Slåss gör man genom att dra fingret snabbt över skärmen. Att gå på offensiven är däremot praktiskt taget omöjligt. Istället ska man blocka genom att hålla på skärmen, slå mot motståndarens svärd eller genom att ducka (tryck i hörnen) tills det att denne tappar fattningen och man kan leverera en massa stryk.

Till sin hjälp har man också en "Super"attack som egentligen bara gör att fienden tappar fattningen på en gång så att man slipper hela processen med att blocka och en magisk attack. Den magiska attacken kändes väldigt ojämn när jag spelade och det självklara valet var att spela med attacken som helade en.

När man kämpat sig igenom spelets alla fiender kommer man till sista bossen som är praktiskt taget omöjlig att besegra så man åker förstås på storstryk. När man fått det får man börja om från början av spelet med den nivå och de vapen man dog med. Upprepa sedan allt tills du till slut lyckats klara den sista bossen.

Spelet blir snabbt repetivt och i dagsläget finns det inte jättemycket att göra. Menyerna skvallrar dock om att nya miljör med nya fiender kommer att komma samt om ett nytt multiplayerläge.

Behållningen i dagsläget är däremot den oslagbara grafiken och det är den som motiverar det lite saftiga priset 45 kr.

Samlat betyg: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10