Medal of Honor

Skrivet av: FraGile   2011-01-06

I väntan på 2011 års förmodade delikatesser såsom Dead Space 2, Mass Effect 3 och Gears of War 3 , för att nämna några, så bestämde jag mig för att åka hem till en vän och beröva han på hans Medal of Honor för en genomspelning av kampanjen.

Som de flesta säkert vet så försöker EA döda begagnatmarknaden genom att låsa själva multiplayerdelen till en särskild kod som följer med varje nytt exemplar av spelet. Därmed kommer jag inte åt själva online-biten utan att först betala en summa pengar för en ny, oanvänd kod. FUCK YOU, EA! Säger jag och nöjer mig med kampanjen. Enligt min kamrat, som jag nu stulit spelet ifrån, var det en ganska sjysst kampanj om än något kort och en smula "COD-skadad".

Jag drog igång på Hard på en gång och körde igenom spelet under en sittning. Skitfort. Verkligen otroligt fort. Om det var såhär enkelt på Hard kan man ju undra var exakt underhållningsvärdet skulle finnas på den normala svårighetsgraden. Inte nog med att Talibanerna rent tekniskt är totalt underlägsna mina högteknologiska mordredskap, deras kulor besitter inte ens förmågan att faktiskt ha ihjäl en människa.

Tycks det som i alla fall. Under ett enstaka tillfälle fick jag det lite svettigt om öronen. Jag och min lilla grupp stridshunkar sitter nedtrycka under fientlig eld och försvarar en position nedanför ett berg som svämmar över av Talibaner. Jag vet inte riktigt varför vi är där och varför vi är själva, för den lilla story jag fått ta del av hittills har bara varit av militärpornografiskt sort som jag bara inte orkat försöka förstå mig på.

Men vad jag vet är att flygunderstödet är långt bort och jag måste försöka knäppa så många "tangos" som det bara är möjligt tills spelet har för avsikt att belöna mig med en checkpoint.

Detta är helt klart ett av de bättre partierna i spelet för här skapas en känsla av panik och hopplöshet som annars är obefintlig när man istället knäpper fienden från ett tungt beväpnat luftskepp långt upp i skyn eller från kilometeravstånd med hjälp av världens fetaste krypskyttgevär. MED värmesökare.

Tyvärr är spelet, som min vän beskrev det för mig, skadat av COD-seriens stora framgångar och Danger Close kastar oss skoningslöst mellan alldeles för många olika moment på alldeles för kort tid så att man aldrig riktigt hinner fatta vad man egentligen håller på med.

Spelets olika uppdrag håller en ganska ojämn nivå och alltför mycket av den knappa speltid som finns att tillgå läggs på stealth-uppdrag som i ärlighetens namn ser förjävliga ut, rent grafiskt. Ryckiga animationer trängs med en hel del ganska lågupplösta texturer och en inte alltför stabil bilduppdatering. Det blir bättre under senare delar av spelet när banorna utspelar sig under dagtid. Som bekant kan rätt ljussättning göra underverk med fula spel. Men det råder en stor brist på finess och detaljer och därmed sänks helhetsintrycket. Ja, jag är faktiskt av den åsikten att bra grafik gör spelen roligare.

På pluskontot finner vi däremot, precis som i fallet BFBC2, en ljudbild som överträffar det mesta i genren. Här kan Call of Duty slänga sig åt fanders för om det nu är möjligt för maskingevärseld att låta "organiskt" så är det precis vad det gör i Medal of Honor. Ekot från avlägsna automatkarbiner och explosioner är som vacker musik för öronen. Jag hade föredragit ambient vapensmatter i eftertexterna framför anskrämliga Linkin Park.

Många tycker säkert att avsaknaden av en engagerande berättelse är oviktig och att Medal of Honors hårda, strikt militäriska ton är tillräcklig som säljargument. Men frågan är väl om det egentligen är så himla häftigt att slakta sönder fiender i okristliga mängder från ett säkert avstånd högt upp i luften med tunga, moderna stridsmedel. Stridsmedel som får Talibanernas ryssimporterade AK47:or att framstå som vattenpistoler.

Det faktum att det hela utspelar sig i ett just nu pågående krig där USAs, och nuförtiden även lilla Sveriges, involverande känns obefogat och fel spär på känslan av viss meningslöshet. Det är helt enkelt inte lika roligt att skjuta ihjäl underlägsna rebellergrupper som till exempel superonda Locusts, SS-soldater eller Helghasts.

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 7.4/10
1