Amnesia: The Dark Descent

Du vet ett sånt där spel du känner att du aldrig vill sluta spela, ett sånt spel är inte Amnesia. Jag vill gärna sluta spela Amnesia, spelet gör så att jag känner obehag och kanske till ock med mentalt dåligt. Inte för att det är tråkigt nej nej, Amnesia är ett riktigt roligt spel, Anledningen att man vill sluta spela är för Amnesia tar fram en skräck som jag inte känt på länge....

Du vaknar upp som Daniel, en engelsk man som inte har nån aning om vart han är. Orsaken till det är för att Daniel har Amnesia, en störning i hjärnan som orsakar en person att glömma en period av sitt liv. Du får vandra genom ett gammalt slott som inte har nått glatt i sig från början till slut. Men lugn du är inte ensam, Zombie liknande varelser går också runt i slottet och vill gärna döda dig.

Först är man lugn och tänker: jag tar bara fram min shotgun och skjuter av huvudet av dem... Men nej, man har ingen shotgun, man har inget att skydda sig med, man kan inte ens använda sina knogar att slåss med. Man är hjälplös, och därför är Amnesia så mycket annorlunda än andra spel. Det är en suverän ide och det gör så att Amnesia lyckas med sin skräck.

Genom spelets gång kommer du nästan aldrig känna dig säker för ett monster kan stå och vänta på dig vid varje hörn i mörkret, och det gör så att det kan kännas riktigt obehagligt och gör så att man gärna vill sluta spela. Det är också mycket mörkt i slottet, men som tur var har du en lyckta med begränsad olja som du kan använda att lysa dig fram i mörkret, och några tändstickor som du kan tända ljus med.

Visst fienderna är nått att oroa sig för men man ska också oroa sig för att Daniel ska blir galen. Han kan bli galen om han är i mörkret för länge, kollar på sina fiender för länge, eller kollar på döda kroppar för länge och mycket mer. När han blir galen så kan han hallucinationerna sig att kryp krälar över hans ansikte och hallucinationerna ljud, och om han blir tillräckligt galen så börjar han släpa sitt ansikte på golvet....

Vad är läskigast med Amnesia?

Är det fienderna? Nej

Är det mörkret? Nej

Är det ljudet? Ja

Amnesias ljudeffekter och musik är superb när man hör skrikande människor från slottets fängelse hålor och musiken gör så man blir till is framför dator skärmen. Man hör till ock med att Daniels skor är blöta efter man varit i vattnet, och när en fiende jagar en hör man det äckliga flåsandet komma närmare och närmare och musiken blir högre och hastigare.

I spelet är det många pussel som man måste fundera över, och när jag skriver fundera så menar jag verkligen FUNDERA. Det kan vara riktigt knivigt ibland när man försöker komma på vad man ska göra härnäst, t,ex ett tillfälle när man ska få igång en hiss. Men det är mycket roliga pussel och det känns riktigt bra när man väl har löst dem.

Amnesias story berättas genom ljud flashbacks eller brev som man kan hitta i slottets alla rum. Vem det handlar om vet du redan, (Daniel) Daniel har ett uppdrag att få hämnd på en person vid namn Alexander, jag vill inte berätta mer för jag vill inte förstöra storyn för dig. Men jag kan säga att den är mycket grov och mörk och den passar riktigt bra in i ett skräckspel.

Grafiken är inte den bästa man nånsin sett men den är helt godkänd och påminner lite om Oblivion. Men mörker och ljus effekterna är verkligen imponerande när man går igenom en mörk hall och lyktan lyser upp sin väg.

En annan cool grej med Amnesia är att man kan flytta på saker i liknande sätt som i Oblivion och Halflife och föremålen rör sig väldigt realistiskt.

Nu lite Negativt...

Från början när man spelade Amnesia så var det mycket läskigt, man kände verkligen rädsla. Men den skräcken började mer och mer domna under spelets gång. Det är inte så att spelet gör mindre läskiga saker. Det blir faktiskt mörkare och mer blodigt så längre in i spelet du kommer, men samtidigt som det händer så blir man också starkare att kontrollera spelets skräck och man blir själv mindre rädd. Kanske skulle det vara smartare om man fick hoppa in i de grova skräck platserna direkt så man aldrig får skans att vänja sig, och när man har vant sig så har man redan klarat ut spelet.

Fienderna i spelet tycker jag ser lite fåniga ut.
Ögonen kollar åt varsitt håll och munnen är lika stor som globen.
Visst jag kanske inte skulle skaka hand med en sån om jag träffade en i riktiga livet men jag kan nog tycka att spelutvecklarna kunde göra nått lite mer realistisk fast ändå en läskig fiende.