Fallout 3

En ny dag gryr i the Capital Wasteland. Solen stiger sakta över Washington D.Cs ruiner. USAs tidigare så stolta huvudstad är nu mera en mer eller mindre övergiven spökstad. De få människorna som bor där är i ständiga strider med super mutanter, kärnvapenkrigets smutsiga avkomma. Men där finns också the Lone Wanderer. Du.

Bara så ni vet, jag har inte spelat något äldre Fallout så jag kommer inte att ha de äldre spelen i åtanke när jag bedömmer spelet.

Bländande ljus. En smutsig operationssal. Din fader. Det är det första som möter din blick när du startar Fallout 3. Du har just fötts i valv 101. Här kommer du leva och här kommer du dö. Efter att ha valt kön och spenderat några minuter av designarbete (tekniken har uppenbarligen gått framåt då du kan se hur du kommer se ut som vuxen) så är du redo att ta nästa steg in i livet.

Du får nu spela kortare partier då du är 3 respektive 10 år gammal då du bland annat får välja dina S.P.E.C.I.A.L egenskaper och får ditt första vapen. Slutligen så blir du 19 år gammal och får avlägga ditt G.O.A.T prov (välja skills). Plötsligt så får du veta att din pappa har lämnat valvet. Du beger dig självklart ut för att leta reda på pappsen din. Äventyret kan börja.

Har du spelat Oblivion kommer du ögonblickligen att känna dig varm i kläderna då kontrollerna är i princip densamma. Själv tycker jag kontrollerna är hyfsade även om närstriderna är katastrofala. Även skjutandet kan vara svårt att få kläm på, särskilt på längre avstånd. Som tur var finns ju VATS såklart. VATS (Vault Assisted Targeting System) är din räddare i nöden i många lägen då det låter dig pausa spelet och sikta in på en enskild kroppsdel. Du får även se en procentchans för att träffa på varje kroppsdel. Även om användandet av vats är helt frivilligt så skulle inte jag klara mig utan det.

Den inledande delen kommer att ta upp till en timme beroende på hur noga du spelar och kan och kommer av många uppfattas som onödigt seg. Själv tycker jag att den ger en utmärkt möjlighet att fylla din karaktär med en personlighet. Tillsammans med karmasystemet så har du möjlighet att forma din karaktär som du vill. Vill du vara en hjälte så kan du vara det men vill du vara en girig och rent ond karaktär så är det fritt fram för det med.

Spelvärlden i Fallout är väldigt stor och fylld med fiender att döda, uppdrag att göra, vapen att hitta etc. Det är en underbar känsla av frihet att bara springa dit näsan pekar och upptäcka saker. Upptäckandet täcker förövrigt en stor del av spelet och det finns över 100 platser att märka ut på sin karta. Fast friheten kan ibland bli ett problem också. När jag inte hade ett bestämt mål i mitt upptäckande så hände det ibland att jag blev uttråkad och avtrubbad. Det är ett problem som inträffar flertalet gånger under de längre perioder som man inte har något uppdrag och sänker tyvärr helhets intrycket.

Grafiken i spelet är riktigt bra och skarp. Den baseras på samma teknik som Oblivion men är ändå klart snyggare. Sen är miljöerna rätt gråa och bruna vilket blir tråkigt i längden. Lite miljövariation hade knappast skadat. En anna sak som jag vill lyfta fram är de belönande dialogerna och hur ens färdigheter kan ge unika dialogval. Det finns ofta en god dialog, en neutral och en ond där du väljer den du tycker passar dig bäst. Röstskådespeleriet är dock rätt kasst då ljudet ofta är ur synk med munnen och då det ibland inte kommer något ljud ens. Det är synd och hindrar dialogerna från att bli perfekta.

Storyn är bra men man får ingen riktig "wow" känsla av den. Dessutom så var slutstriden något av en besvikelse då Liberty Prime gör det mesta medan man själv mest "städar upp" efter honom. Sen kommer vi tyvärr till den största missen i hela spelet. Om man åtar sig det sista uppdraget i spelet så kan man inte spela vidare efter det. Spelet är helt enkelt slut. Det är ett katastrofalt misstag som innebär att ingen kommer göra det sista uppdraget försen de har gjort allt annat. Sen så är maxleveln bara på 20 vilket inte tar så länge att uppnå. När du väl är i level 20 så försvinner en stor del av utmaningen i spelet då du blir övermäktig dina motståndare. Dessutom så buggar ljudet sig ofta vilket inte direkt förbättrar de redan halvdana röstskådespeleriet.

Fallout är ett väldigt bra spel som jag kommer att spela länge. Det kan enkelt beskrivas som ett Oblivion i en post-apokalyptisk framtid men det är ingen nackdel. Det är snarare ett väldigt inbjudande koncept som också är väldigt bra även om det inte är helt fläckfritt.

Grafik: 8/10
Ljud: 6/10
Spelbarhet: 8/10