Vanquish

Efter att Platinum Games imponerade stort med på snudd briljanta Bayonetta för drygt ett år sedan (och inte minst imponerades jag av det brutalt vackra Mad World som släpptes till Wii) så kunde jag inte vara annat än förväntansfull inför Vanquish. Tyvärr blev det inte alls så bra som det skulle kunna ha varit.

Det tar sannerligen inte lång tid innan jag och min högteknologiska framtidsdräkt slängs in i krigszonen och tar mig an Ryssland och deras skjutglada robotarmé. Några minuter kanske, och då är även den hårda (nåja) träningen inräknad. Här slösas ingen tid alls. Fast, nja... Nu ljuger jag.

För tyvärr så finns det en del grejer Shinji Mikami och hans gäng gott kunde ha skippat (och ändrat). Först ut är det bedrövliga berättandet. Jag älskar de ostiga och fåniga one-liners som Sam Gideon väser ur sig medan han tänder sin cigarett, jag skrattar gott åt dem. Karaktärerna är ungefär lika platta som röstskådespeleriet de blivit tillsatta, de jag gillar det ordentligt och styrker egentligen bara det ovannämnda. Men Platinum Games bestämde sig för att de samtidigt behövde en seriös och allvarlig politisk dramasåpa. Det börjar bra och jag är definitivt intresserad. Men efter den välgjorda intron så släppte de taget helt och hållet för att lite då och då slänga in små melodramatiska cutscenes och för att i slutet bara skita i allt och inte klargöra någonting alls. Nä. Detta funkade bra i Bayonetta, men inte i Vanquish. Mer one-liners, och skippa allvarligheten i nästa spel, tack (beroende på vad deras nästa spel blir, såklart)

Sen måste jag säga att jag blev missnöjd med bandesignen vilket är den största besvikelsen. Det är lite hit or miss. Spelet kan vara varierande, och jag uppskattar verkligen när man får skynda sig genom fallande broar och smygskjuta sig igenom en transportsträcka, men för de mesta släpper de mig bara i en fyrkantig arena med lite skydd i form av stenblock och hårda robotfiender att dräpa. Lyckligtvis är det ingen fara på fiendevariationen, och de är faktiskt rätt roliga att förinta. Speciellt de innovativa bossfighterna är roliga att besegra.

Spelkontrollen är helt otrolig och verkligen svinigt kul att leka med. Boost-funktionen funkar ypperligt och höjer tempot på spelet avsevärt, men i slutändan har Platinum Games inte utnyttjat detta till fullo, och istället blir det som sagt bara en massa tomma ytor med skydd och fiender som väntar på att dö. Man kan argumentera för att det är det som spelet går ut på. Och jag kan hålla med. Men det ska vara kul i långa sträckor också, och det blir aldrig Vanquish.

Spelet är inte långt, men det är rätt uppenbart att det ska spelas flera gånger om, gärna på knivigare svårighetsgrader. Det finns ett rankningssystem som kan få dig att vilja spela mer och slå dina egna eller andras rekord. Sen finns det även ett par utmaningar man kan försöka sig på, men de är verkligen brutala. Så livslängden blir i slutändan så stor som man gör den till.

Nu har jag gapat och klagat en hel del, så vad sägs som att bli lite positiva? För det finns också helt klart mycket positivt med spelet.

Spelet är direkt megasnyggt. Designen är riktigt frän (minus några få undantag) och stilren. Futuristisk. Och spelet har en förvånansvärd miljövariation som gör att man inte direkt hinner tröttna på det man ser. Men Vanquish är också grafiskt vackert. Jag har nog aldrig i hela mitt liv sett så många gevärskulor och raketer (tillägg också massiva explosioner) dansat igenom ett krigsfält någonsin, och det är otroligt behagligt att titta på. Speciellt när du startar igång slow motion-funktionen. Det var någon som jämförde det med Matrix. And I concur. Bilduppdateringen flyter också på fint rakt igenom hela spelet (testat på ett PS3). Så ja, Vanquish är en fröjd för ögat. Så vida du inte lider av epilepsi. Tråkigt, i så fall.

Som jag har nämnt så är spelkontrollen fantastisk rakt igenom. Fläckfri skulle jag nästan våga påstå. Det finns dock inte särskilt många vapen, och bara hälften känns direkt användbara. Men de jag använder flyter på kanon, och uppgraderingssystemet fungerar väl. Boost-funktionen är naturligtvis kungen i slottet. Att hastigt smyga sig bakom en ovetande robot för att sedan drämma till den med stenhårda knytnävar får en att känna sig ordentligt klyftig.

Spelet är stundvis riktigt svårt, men tack vare den responsiva kontrollen så kan man lätt tackla problemen om man är skicklig. Synd bara att man lätt tröttnar p.g.a. den trista bandesignen.

Spelet är riktigt cinematiskt och actionspäckat, den saken är klar. Det exploderar och det flyger kulor kors och tvärs. Vanquish har ett jävla tempo som inte många spel bär på. Kanske därför det känns som att spelet tar slut så fort. Man hinner inte riktigt varva ner. Många storslagna scener där man nästan tappar hakan. Ljudet är rätt hyggligt. Pumpande technomusik sticker inte direkt ut i mängden, men passar spelets tempo perfekt. Ljudeffekterna är stadigt bra, men inte särskilt imponerande heller. Kan ha med att efter ha hört minst en miljon avfyrade skott så är det inte särskilt imponerande längre.

Slutligen så var det värt en spelgenomgång. Huvudkaraktären är spydig och röker nonchalant sina cigaretter medan spelkontrollen är supervass. Spelet är byggt för att jag ska spela igenom det flera gånger, men med spelets brister så har jag egentligen ingen lust alls med det. Om Platinum Games bestämmer sig för att skapa en uppföljare (snälla, gör Bayonetta 2 istället), så hoppas jag de förbättrar det dom inte gjorde rätt första gången.

+ Hutlöst snyggt med stor detaljrikedom
+ Spelkontrollen är fantastiskt rolig att leka med
+ Actionpackat från början till slut

- Överdramatisk story och onödig karaktärsutveckling
- Kampanjen är kort
- Blandade känslor med bandesignen

Borde du spela det här?
Om du gillar riktigt tempofyllt ös med en riktig schyst spelkontroll, kör på. Är du efter en välberättad story eller något helt nyskapande? Nja. Kolla gärna på lite gameplay-klipp och se efter om spelet faller dig i smaken innan du gör ett förhastigt köp. Har du inte spelat Platinum Games' Bayonetta så borde du köpa det istället. Det är inte lika snyggt, men det är mycket roligare att spela.

Sju skjutgevär utav tio skjutgevär.

Samlat betyg: 8.8/10
1