White Knight Chronicles

Skrivet av: grodahn   2011-01-29

Det var ett par månader sen nu, som jag beslutade mig för att dumpa min 360 och köpa en till Sony-maskin istället, visst saknar man något enstaka spel men jag tror inte jag gjort en bättre affär någonsin tidigare, för det jag har fått uppleva i WKC tillsammans med några andra titlar har fått mitt spelintresse att börja brinna igen.

Jag är ingen erfaren rollspelare, men det som jag tycker är nyckeln för ett bra spel, är en bra story och framförallt innovativ och nyskapande design, något som sticker ut från det vanliga. Vi drar Oblivion som ett motexempel till det här, jag gillade spelet i början - för att alla andra gjorde det, men i slutändan kom jag på att jag lika gärna skulle kunna ta ett plastsvärd, åka ut i skogen och stå o vifta med det framför lite vargar (nu gjorde jag ju inte det, men ändå). Det jag vill komma till med det är, är att jag tycker att det var för verklighetsförankrat, man fick aldrig den här känslan "här skulle jag vilja bo och leva", utan det kändes bara som ett rpg som stack ut med sitt stridssystem.

I White Knight Chronicles blir du inslungad i en värld som inte... jo okej, den liknar faktiskt vilket medeltidsspel som helst, till en början, sedan tar det fart och man flyger fram genom diverse olika miljöer i, för mig, ganska precis 31 timmar, tills man nått sitt mål och klarat huvudstoryn, det är nu du låser upp "stjärn-läget", där du kan spela om spelet med samma gubbar och högre svårighetsgrad, det lockade inte mig.

Men något jag kan säga om spelet i helhet, eller ja, den delen av spelet där du spelar för storyn är att det är fruktansvärt jäkla lätt, det är ytterst sällan du behöver taktiker, utan det räcker med att cirkulera runt lite, ha en gubbe som är inställd på att hela och två som är på full rulle så vinner du i stort sett alla strider, vare sig det är en enorm jättedrake med sylvasa tänder som äter kebab kl 17:00 varje dag eller en liten tomte med basebollträ, så vinner du, pissenkelt.

Som jag tidigare nämnde så är dock inte detta det viktigaste, det räcker om spelet har ett reko stridssystem, bra kontroll, men strålande design, så är jag köpt. Jag kan spela ett spel bara för att utforska det - om det finns en anledning.

Storyn i grund och botten är inte speciellt innovativ på något hörn alls, men det är så otroligt mycket twistar att inte ens spåkvinnan på valfritt tivoli skulle kunna sia i vad som hända skall.

Grafiken, på den tekniska biten är inte enastående, men både förrenderade cutscenes och de som är renderade på konsolen är fantastiska!

Då jag inte har någon mic så har jag faktiskt inte alls provat online-läget och tänker inte bedöma det. Hus-byggarfunktionen är rolig, men nåt ofantligt tids och penga-krävande, hade den haft ett högre syfte, så hade man kanske kunnat gotta sig lite mer i den.

Kort och gott så kan jag endast komma på tre minus:
Storyn hade kunnat varit mer originell.

Spelet hade kunnat vara mer taktiskt krävande.

Och sist med inte minst, det är uselt marknadsfört, det känns som att powern i marknadsföringen ligger på hur mycket innehåll det finns i spelet och inte hur bra själva spelet är, som om utvecklarna gett upp spelet innan det släppts och öst in vapen, krystat in ett online-läge och mätt hur bra storyn är i hur många timmar man spelar den, tro det eller ej men det står att spelet ska hålla "hela 30 timmar i singleplayer" på baksidan.

Trotts dessa minus är det ett mycket bra spel, men det sticker inte ut, det känns bara som man samlat alla normer och finslipat dem till en fantastisk och förbättrad kopia av ett otal andra spel, det märker man inte sällan på musiken då den ibland kan kännas lånad från äldre FF spel.

Rekommenderar förstås ett köp om du inte spelat allt för många RPGn tidigare!

Samlat betyg: 8.5/10
1