Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Space 2

Tro inte att mardrömmen är över än! Slakten av Necromorpf fortsätter i uppföljaren till 2008's läskigaste spel.

Att EA skulle släppa ut en uppföljare till Dead Space, var ju kanske lite uppenbart. Efter ettans lilla "Cliffhanger" på slutet, som fick spelaren att fundera över om de planerat någon uppföljare. Och så blev det så att EA släppte ut sin uppföljare Dead Space 2 ganska tidigt 2011. Förmodligen så blev spelarna av Dead Space ganska lyckliga, efter den halvdana mellan spelet Dead Space: Extraction. Och vad fick vi? Jo, ett briljant skräckspel, propfullt med blod och action!

Isaac Clarke, den neutrale ingenjören som snabbt blev en Necromorpf slaktare, är som sagt tillbaka med en Plasma Cutter i bakfickan. Vi fick spela som Isaac i föregångaren på den enorma farkosten USG Ishimura, vars atmonsfär var oemotståndligt. Ishimura blev snabbt ett namn, klart värt att nämnas i skräckspelens vägar, då skeppets tillvaro kändes obehaglig, men samtidigt väldigt charmig med skeppets enorma effekt. EA lyckades övertyga med storyarbetet på Dead Space. Särskilt att de höll Isaac så pass hemlig, till nu på tvåan, då han faktiskt beter sig som en person, än den tystlåtna Isaac från föregångaren som gjorde allt för att inte skrika av skräck (troligtvis). Isaac blev snabbt en favorit, trots sin neutralitet men jag kände att han var något speciell. En tystlåten ingenjör, mitt i ett mörkt skepp i den tomma galaxen. Isaac som en gång i tiden var en normal ingenjör. Förväntade sig inte att bli en monsterslaktare.

Dead Space 2 börjar i en plats där man får veta lite om hur, var och när man hittade Isaac. Eftersom Isaac legat i dvala i runt tre år, så förstår han inte vad som har hänt under den tiden. Isaac hamnar snabbt tillbaka i mardrömmen som Necromorpf slaktare, och måste ta sig förbi allt som kommer i hans väg för att kunna utföra sina mål. Dead Space 2 ger ut en välskriven handling, med bra dialoger och härliga mellansekvenser. Isaac uttrycker sig mycket mer nu, och han känner ofta pressen i sig när han ska möta någonting enormt. Oftast något i den mystiska sorten.

Men tro inte att Isaac inte är beväpnad. Såklart inte, men vad jag kände allra smidigaste under spelets gång var att enkelt kunna slakta Necromorpf's med min trogne Plasma Cutter. Det finns även nyhter av vapen, som den ljuvliga puffran som sänder ut en harpun, som då ger effekten att smäta ut fiender på väggarna. Spelet känns väldigt mycket som föregångaren, fast kanske bättre. Spelets atmonsfär är extremt ljuvligt, och variationen är bättre. Du får känslan av rädsla när ljudet så gott som försvinner, och allt du hör är Isaacs andetag. Förvänta dig flera överraskningar under spelets gång. Spelet var läskigt i sina delar, men även väldigt våldsamt. Dead Space 2 innehöll riktigt våldsamma scener, så att man kunde känna den vedervärdiga känslan över hela kroppen. Folk slits i stycken, nålar den petade i ögat, och mycket, mycket mer. Spelvåld har sin gräns. Och jag tror Dead Space 2 bryter den ganska hårt. Känns både bra och dåligt med så mycket våld. Dels för att det verkligen blir så våldsamt att man blir riktigt äcklad. Eller så våldsamt, så att man tycker det känns skönt. Dead Space 2 är mer blodigt än läskigt.

Spelets story förs vidare på ett bättre sätt, än vad föregångaren gjorde. Nu kunde alltå Isaac kommunisera med sina kamrater, och på så sätt känna sig involverad i storyn. Istället för att alla ber honom om saker och uppdrag, som i Dead Space. Trots att man känner sig delvis säker när man befinner sig befolkade områden, och närvarande av sina allierade. Så känner man fortfarnade den där ensamma känslan som man hade i Dead Space. Riktigt välarbetat, och spelet är perfekt konstrukterat. Eftersom Dead Space 2 är mer varierat nu, så betyder det ändring på bandesignen. Ibland kunde du befinna dig utomhus, och reparera saker, vilket är bra. Eftersom då känner man sig mer som en ingenjör istället för en monsterslaktare. Spelets bandesign är som sagt bra, men det känns fortfarande som ett litet fusk att man kan lätt veta vart man ska gå, med hjälp av den där GPSlinjen. För övrigt, så finns det fler rum att välja mellan, så ett av rummen brukar oftast leda vidare i målet, och det andra brukar oftast vara ett lungt, nedtonat rum, proppfullt med ammonution, pengar med mera.

När man snackar variation så gäller det inte bara miljön, såklart inte. Nu är det även varierade skräckmoment, då det antingen kommer en Necromorpf bakifrån, eller hoppar fram. Det blir oftast som en överraskning eller som en plötslig chock. Det kan kännas rätt upprepande efter ett antal gånger, men det blir oftast mycket läskigare när de välgjorda miljöerna och atmonsfären förbättrar spelet enormt. Jag vill gärna påpeka att atmonsfären är minst lika bra som på Dead Space, om inte bättre. Mörka, välgjorda nivåer med fint innehåll. Spelets story blir även väldigt spännande mot slutet, då tråkigt nog Chapterna går ovanligt snabbt. I vanliga fall, så gör de det ändå. Går oerhört snabbt. Så speltiden är inte speciellt lång, kortare än föregångarens. Men det känns fortfarande lite småklumpigt att kalla det kort, då det faktiskt tog runt 10 timmar att klara ut. Och vad som faktiskt lyfter upp hållbarheten rejält, är det nya Multiplayerläget som känns något speciellare än vad till exempel Call of Duty har att erbjuda, gällande Online.

Dead Space 2's Multiplayerläge är nytt, känns väldigt speciellt jämnfört med andra och det är definitivt inte något negativt. Snarare positivt. Då jag finner det roligare än vissa andra moderna onlinespel. Du ska utföra ditt uppdrag, som människa alltså. Och resten, som ska hindra människorna från att nå sitt mål ska alltså försöka tänka mer taktiskt, då de som skyddar målet är Necromorpf's. Trots att föredrar att spela som människor, så känns det även underhållande att ta rollen som en Necromorpf. Det finns drygt fem olika Necromorpf's som du kan spela som. Jag föredrar den lilla rackaren, som förövrigt är en nyhet i spelet. De attackerar i horder, dock inte i Multiplayern. Varför jag föredrar dessa är för att de lätt kan döda baikfrån, och är inte lika lätta att pricka. Men de dör ganska fort, så därför måste man tänka smart. Det är ett Multiplayer med åtta spelare, fyra i varje lag. Och jag finner det riktigt underhållande för varje gång jag kör det. Det blir någonting som jag spenderar en ganska lång tid framöver.

Spelets skräck är fantastiskt, och karaktärs modellerna är förbättrade. Kamraterna känns något förbättrade, och inte nog med att dialogen är perfekt, utan själva konceptet. Jag har inte spelat ett så bra spel som Dead Space 2 på väldigt länge, och jag förmodar att det kommar stanna kvar som en given klassiker.

Isaac måste alltså ta sig igenom flera undratals av Necromorpf's med hjälp av verktyg, och annat som går att hitta. Om du har slut på ammonution, så kan du alltid försöka hitta vad som krävs för att ha ihjäl dem. Oftast funkar tunga betongbitar, eller enorma nålar som snabbt spettsar upp dem på väggarna. Men oftast så finner man ammonution lite här och var, men när läget är kritiskt så kan det bli en aning frustrerande. Och det är jobbigt. Särskilt i de högre svårighetsgraderna. På de lite lägre så är det mycket lättare att finta freaksen, och snabbt ta dig till nästa rum.

Eftersom Isaac lider av någon form av hjärnskada, så får han oftast störningar och han haluniserar att han ser vad han inte borde se. Vad som egentligen inte borde ses av någon. I alla fall inte Isaac, för han har troligtvist haft den värsta mardrömmen vem som helst skulle vilja undkomma. Isaac vet oftast vad han gör, men inte under vissa tillfällen då han får för sig att ta självmord. Det är egentligen inte vad han vill, utan han blir snarare tvingad av sig själv. Spelets story är smått svår konstruerad, om du inte spelat föregångaren. Men det skulle vara mer än idiotiskt, om man inte lyckats uppleva det ettan hade att erbjuda, utan direkt marchera in i en story som man inte har någon aning om. Dock så finns det ett videoklipp i själva spelet, som man kan kolla på om man aldrig spelat ettan. men i min mening, så är det bättre att uppleva ettan. Det är inte precis samma sak att titta på det.

Jag vill gärna tillägga att spelets kontroll var väldigt bra, känner igen mig ganska mycket, och det känns smidigt att kontrollera Isaac igenom spelet. Snabbt byte av vapen ger spelet lättare tillfällen att förgöra någonting snabbt.

Spelet känns mycket som en uppföljare. En bra uppföljare, eftersom det mesta från föregångaren inkluderas i spelet. Du kan ta på dig den orginella ingenjörs dräkten från ettan, eller utveckla vidare till en ny mycket snyggare rustning som känns mer väldesignad än den äldre. I stort sätt alla vapen är tillbaka, och samma känsla. Men det finns så mycket nyt också som får spelet att verka nyare än vad man tror. Spelet är som sagt välarbetat, och väldesignat. Varenda liten detalj är konstnärligt gjord, och hur allting är och ser ut, så imponerar det rejält. Spelet känns verkligen modernt med den sjukt snygga teknologin som de använder i Dead Space 2. Spelet är väldigt bra, faktiskt bättre. Men det känns fortfarande inte särskilt lätt att säga att det är bättre än föregångaren, eftersom föregångaren innehåller mer mysterier, och mer skräckinjagande. Trots att Dead Space 2 är fantastiskt bra, så i min åsikt är ettan endast på snäppet bättre.

Men det är fortfarande svårt att bekräfta hur jag nu tycker om de båda spelen. Båda är verkligen riktigt bra, men ettan är längre, och känns mer Dead Space. Tvån är bättre i sina delar, och har även bättre dialoger och design. Men det hindrar inte spelet att sänkas ner i betyg.

Alltså, EA lyckades igen kan man säga. De lyckades släppa ut en perfekt uppföljare till ett av de läskigaste spelen genom tiderna. Dead Space 2 har mycket att erbjuda, och jag rekommenderar spelet starkt till alla som håller sig till ämnet. 2011 började med blod, splatter, Necromorpf, Plasma Cutters och en genomsvettig Isaac. Riktigt bra spel! _Cpt. Price

Sammanfattning:
Ett råroligt action/skräck spel som bör införskaffas av alla som älskar just den sortes spel. Spelet är magnifikt, och känns som en värdig uppföljare till 2008's bästa skräckspel, Dead Space. Dead Space 2 levde upp till förväntningarna, och tack vare den briljanta Multiplayerdelen som imponerade rejält.

Testad version: PlayStation 3

Slutbetyg: 9,4

Grafik: 9
Ljud: 9
Spelbarhet: 8
Hållbarhet: 8

Plus:
Riktigt snygg grafik, härlig atmonsfär, design i toppklass, skrämmande, bra ljudeffekter, grymma dialoger, spännande och välarbetad story, riktigt bra kontroll.

Minus:
Ibland frustrerande, lite kortare än föregångaren.

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10