Donkey Kong Country Returns

Jag har spelat apa i flertalet timmar, och jag älskar det. Min Wii har fått köra på hårdvarv och allt detta för att vår favoritprimat äntligen är tillbaka.

Donkey Kong Country Returns är ännu ett påhitt av Nintendo, där man väljer att gå tillbaka till seriens glansdagar, och resultatet blev därefter. Numera välkända Retrostudios står för design och skapande, vilket bara kunde resultera i kvalitet och underhållningsvärde på topp.

Spelaren tar kontroll över Donkey Kong och hans lilla kompanjon Diddy Kong, två banan-älskande apor, som båda är extremt karaktäristiska. Diddy Kong får extra poäng för sin partiska hatt. Donkey Kong däremot har en röd slips, men detta är inte någon relevant faktor när man vill knocka ner fiender. Vår aphjälte är även utrustad med gigantiska muskler, vilka han utnyttjar väl, medan Diddy Kong innehar en liten raket på sin rygg. Raketen får radarparet att sväva en mindre sträcka när de befinner sig i luften, vilket kommer till nytta många gånger under resan genom världarna.

Handlingen är simpel, och det behövs inte mer, då en story verkligen inte är det centrala i ett tvättäkta Donkey Kong Country. En Elak hög med så kallade "Tikis", hypnotiserar alla djur på DK Island och snor alla bananer, vilket självfallet retar upp våra hjältar avsevärt. Primaterna är således tvingade att slå sig genom en hel hop med fiender och bossar i ett flertal olika världar. Världarna representerar olika platser på DK-Island och har alla egna spännande teman. Du börjar i skogen och fortsätter sedan därifrån i jakt på banantjuvarna.

När jag då traskar runt i de olika världarna, på stränder, i skogar och i grottor, noterar jag hur underbar musiken är. Välkomponerade och trevliga melodier, som verkligen ger den rätta känslan. Många melodier är uppiffade versioner från de gamla originalen, men funkar självfallet mycket väl.

Nya inslaget med raketen är också intressant. Detta moment går ut på att akta sig för hinder genom att lyfta eller sänka raketen. Efter okänt antal misslyckande och en del svordomar insåg jag hur man faktiskt skulle använda sig av raketen, och anser numera att dessa banorna är mycket underhållande. Momentet kan vara skoningslöst vid vissa tillfällen men medför mycket action och mer utmaning än många av de andra banorna.

Klassiska saker återfinns också i spelet och däribland kan nämnas banorna där man åker i gruvvagnar. Jag avskyr verkligen allt som har med dessa gruvvagnar att göra, då de är 100% oförlåtliga. Du hoppar en millimeter fel, vilket resulterar i aggression och minskat antal liv. Märk väl att jag har extra mycket problem med dessa moment då jag är totalt värdelös på plattformsspel. Ett annat återkommande moment är när Donkey Kong rider på en noshörning. Inget som händer flertalet gånger i spelet, och tur det då det inte är jätteskoj.

SuperGuide - Lite överdrivet
Sen har vi det här med Super Guide. Super Guide är ett sätt att få "hjälp" när man förlorat ett visst antal liv på samma bana. Väljer du super guide, kommer en annan apa vid namn Super Kong och spelar hela banan till dig så att du kan komma vidare. Man har dock tänkt till och lagt in att alla bokstäver, pusselbitar och dylikt, som Super Kong samlar på sig inte blir dina. Visst för att Super Guide kan vara ett bra komplement till yngre spelare, men jag anser nog att den endast hade kunnat visa "hur" man tar sig genom en bana på lättast vis.

Originalet Donkey Kong Country, som släpptes till Snes, är fortfarande ett mycket bra spel och Donkey Kong Country Returns känns, som en trevlig återkomst. Det nya Wii-spelet känns välarbetat och är bättre än vad jag förväntade mig. Detta kommer säkerligen bli en klassiker, om än så stor som originalet, men definitivt värt att kolla in om man är sugen på riktigt grymt och underhållande plattformsskoj.

Samlat betyg: 8.4/10
1
2