Medal of Honor

Obs! Detta är bara en recension av Single-player kampanjen!

Jag spelar vanligtvis inte särskilt mycket FPS. Men när jag hörde om det nya Medal Of Honor och hur det skulle sticka ut från mängden så kände jag att det var värt ett köp.

Spelet utspelar sig i Afghanistan. Du tar rollen som olika medlemmar i ett amerikanskt specialförband, "Tier 1". Själva handlingen i spelet är ganska ointressant, precis som i de flesta fall när det gäller FPS. Storyn är också ganska klyschig, din överordnade väljer att gå sin egen väg och inte lyssna på sin överordnade i USA, ditt uppdrag är att rensa området på talibaner och rädda de egna som blivit tillfångatagna osv.

Rent grafiskt är spelet till största del en fröjd att se på. Jag spelade PC-versionen och den gjorde mig inte besviken. Snygg ljussättning, coola miljöer och välgjorda ansiktsuttryck, allt är finfint till stora delar. Men så märker man ibland att vissa saker har det inte lagts ner lika mycket tid på, detta blir oftast tydligt när man tittar närmare på någonting. Buskar ser ut som något från Nintendo 64-eran och allt är ganska pixligt när man tittar nära. Men överlag mycket snyggt!

Själva spelkänslan är superb, och jag själv föredrar den över COD sju dagar i veckan. Dock är den inte riktigt lika bra som den i Battlefield: Bad Company 2 enligt mig. Vapnen har rekyl, känns olika och är roliga att använda.

Variationen i kampanjen är riktigt bra, ingen bana är den andra lik. Man märker att spelutvecklarna har "lånat" en del från COD, med t.ex. "smygbanor", men det gör inget för det är bra gjort. Man får göra allt från att köra fyrhjuling till att kontrollera ett Predator-flygplan, vilket är uppskattat då FPS ofta tenderar till att ha ganska dålig variation.

Det som inte är bra med spelet är (som vanligt, det verkar som att spel blir kortare och kortare desto längre fram i utvecklingen vi kommer) är att spelet är för kort. En Single-player kampanj ska vara längre än fem timmar. Helst längre än tio timmar om jag skulle få bestämma.

Ett riktigt bra spel, betydligt bättre än COD, som verkligen inte bör missas om man vill spela ett bra FPS som utspelar sig i nutid.

+ Bitvis riktigt snyggt, Känslan, Variationen

- Alldeles för kort