Lego Indiana Jones

Indiana Jones i legoform. Hmm, annorlunda skulle jag säga. Och med de orden så blev slutsatsen ganska. Nja, pjåkigt.

Vi alla vet vem Indiana Jones är. Vi måste knappt fråga oss fram, eftersom charmtrollet är rätt populär världen över. Indiana Jones filmerna gjorde succé i världen, och de tre första filmerna är riktigt klassiska, och väldigt underhållande. Men tänk om man fick tänka om på nytt. Man skulle få tänka på ett barns perspektiv, och vad gillar barn nuförtiden? Jo, lego.

Skaparna av Lego Indiana Jones är ju självaste TT Games. De gjorde sina succéer med lego Star Wars spelen, som är riktigt charmiga och välgjorda i min mening. Vi fick en bra syn på hur Star Wars skulle vara i lego form. Nu är det Indiana Jones tur att få transformeras till lego, och smiska nazister. Allt i legoversion.

Okej, spelet börjar bra. Ganska lovande, då man märker att TT Games fortfarande har humorn kvar i spelet. Okej, grafiken var ju väldigt bra. Charmig, precis som de andra. Spelet var i sin början väldigt lovande, och jag tyckte mycket om det. Jag vet inte heller om det är någon vett i att säga att spelets nivåer kändes en aning långa, på ett dåligt sätt. Som vi vet, så har lego spelen inga Checkpoints, och det är ju ganska uppenbart med tanke på att man "återskapas" efter varje gång man dött. Legoklossar, som du samlat på dig, sprids ut och man får plocka upp dem på nytt. Problemet är ju att man inte kan stänga av spelet, utan att förlora något när man är mitt i en nivå. Och oftast så är nivåerna ganska tomma, och fattigt med innehåll. På så sätt, så sänks tempot rejält...

Men som sagt, spelets story. Nja, den vet ju de som sett filmerna men i en sammanfattning så handlar alla de tre filmerna om huvudrollen Indiana Jones, vars yrke är arkiolog. Han hamnar oftast i trubbel med nazisterna, som ständigt är efter honom. Alla filmer har egentligen samma grund. Indiana måste hitta någonting, och släppandes efter har han antingen en kort liten skojig grabb eller en hopplös tjej, händer dock inte så ofta, men tillräckligt.

Jones i legoform är i min mening väldigt cool, hans attityd må vara hopplös, men det känns ändå väldigt bra hur de fått ihop alla delar från filmerna. Och vad som är extra underhållande är att de lyckats få med Jones rädsla för ormar.

Något som känns dock lite ihopslafsat är spelkontrollen. Den känns bitvis väldigt seg, och ganska ostabil under en del situationer. Det går trots allt att styra sin gubbe, hoppa, skjuta med mera. Men det kan kännas väldigt oskönt och segt när man väl börjar spela. Inte bara att tempot är så oerhört lågt, utan själva känslan för miljöerna är helt borta. Det känns en aning platt, och än en gång för lite lego för att spelet ska verka som ett ordentligt legospel. Vad som höjer upp spelets nivåer, är ju självklart musiken. Tack gode gud.

Lego Indiana Jones är kul, men med längden så blir det ganska tråkigt. Dock så är det väldigt roligt att hitta små Easter Eggs, eller annat smått och gott som höjer hållbarheten för nivåerna. Spelets fiender är ett plus, då de är ganska varierade beroende på vilken miljö man befinner sig i. Oftast så är det mest underhållande att smiska nazister med Indys trogne piska, men för övrigt så känns fightingsystemet rätt upprepande. Det blir snabbt enformigt, men charmen finns där. Det har den alltid funnits.

Som tur är, så finns det gott om gubbar att välja mellan, och det är bra. "legogubbe arsenalen" är varierande, men oftast så är de flesta karaktärer av samma gubbe, fast i andra kläder. Det kan kännas lite tråkigt, men man blir snabbt van vid det. Det finns också ett ganska kreativt inlägg, eller möjlighet. Alltså möjligheten att få skapa sin egna gubbe, och sedan slåss med den. Det är oerhört skojigt, och man kan nästan komma på vad som helst. Dock så finns det en del begränsningar som är hopplöst tydliga. Som till exempel så om du utrustar din karaktär med en piska, så kommer han/hon att bete sig och gå som Indiana.

Det som jag finner väldigt välgjort i Lego Indiana Jones, är att de för vidare storyn i legoform, på ett så pass bra sätt så att de allra yngsta också förstår. Och såklart är humorn ganska bra, med tanke på åldersinriktingen. De tog sin tid att ta sig igenom hela spelet, och för ett legospel så är det hyffsat långt. Och såklart finns det saker man måste göra efteråt, som att hitta alla kistor, få True Adventure på alla nivåer, med mera.

Spelet är fortfarande oerhört charmigt, och det finns mycket att hitta och bygga, dock så känns spelet hutlöst enformigt, och en del frustrerande delar. Spelets bossar är väldigt bra, och naturligtvis varierade. Det som inte förvånar mig är att Co-Op läget fortfarande är kvar, vilket är ganska identiskt med de tidigare Legospelen. Det är alltid, och då menar jag alltid, roligare att lösa pussel, förinta fiender och förövrigt ta sig igenom nivåer med en kamrat.

Så ja, Lego Indiana Jones har ju såklart sina stunder, men misstagen är alltför tydliga, och spelet blir snabbt rätt tråkigt. Som tur är så finns humorn kvar, liksom de charmiga delarna. För övrigt så är de första timmarna med Indiana Jones i legoform, ganska underhållande. Men sedan går det utför, och allt blir snabbt enformigt. _Cpt. Price

Sammanfattning:
Lego Indiana Jones är ett riktigt charmigt legospel, som jag rekommenderar för de allra yngsta spelarna som förstårs älskar lego. Förövrigt, så är hela spelet inte sådär "super älskvärt" av mig precis, men det är fortfarande väldigt kul att spela tillsammans med en kamrat.

Testad version: Xbox 360

Grafik: 7
Ljud: 7