Rango

Skrivet av: Jokez   2011-03-06

Att hitta ett barnspel som faktiskt är bra brukar inte vara det lättaste, att hitta ett filmlicensspel brukar vara ännu svårare och nu sitter jag här med en kombination av de båda. Då Rango baseras på den bioaktuella barnfilmen med samma namn är det kanske inte så konstigt att man blir tveksam när det dimper ner i brevlådan.

I Rango spelar du som en kamelont som lyckats göra sig till sheriff i en ökenstad, givetvis går något fel och du som lagens långa arm skall skydda din stad från skurkar som Bad Bill och Rattlesnake Jake men om du trodde att det skulle vara så lätt som att besegra ett par småskurkar så trodde du helt fel, för snart kommer även ett gäng utomjordingar och blandar sig i det hela. Vägen till ditt slutmål går via mängder med plattformande, vilt skjutande, flygande och ridande på något som kan liknas vid en struts. Det ska sägas att du aldrig hinner bli trött på något av dessa moment då det ständigt byts mellan dem i ett fördelaktigt tempo.

Svårighetsgraden i spelet är för mig som lite äldre inte speciellt hög och de olika fiender och bossar som man möter kräver inget större engagemang för att besegras. Jag vill dock påpeka att min 9-åriga dotter som spelade drygt halva spelet hade det betydligt svårare och där kändes det som om man hittat en bra nivå på svårigheterna för den tilltänkta målgruppen.

Grafiskt är Rango faktiskt inte så pjåkigt, det ser riktigt mysigt ut och det känns verkligen som om man sitter och spelar sin egen tecknade film vilket måste ses som ett gott betyg, framför allt känns det som om man faktiskt inte bara slängt ihop något halvdant som ofta är fallet gällande spel för barn och det känns befriande.

Även ljudmässigt låter Rango förträffligt och en av spelets stora behållningar är en grupp ugglor som dyker upp lite varstans och spelar på sina gitarrer, något som fick oss alla i familjen att dra på smilbanden mer än en gång. Tyvärr finns det inte möjligheten att välja svenskt tal och inte heller finns här någon svensk text vilket kan tyckas lite märkligt då spelet ändå är för de lite yngre barnen som kanske inte förstår allt på engelska. Ändå är det svårt att klaga när Rango läses av Jhonny Depp även i spelet och när det görs med sådan bravur som det görs så blir avsaknaden av svenska i slutändan ändå inte speciellt stor.

Spelmässigt handlar det som sheriff givetvis mycket om hur du hanterar din pistol och är du bara snabb på avtryckarfingret så kommer du inte ha några problem med att ta dig förbi dina fiender. Vill du så kan du även ge dig på dina fiender med dina två nävar istället och med dessa känns man oerhört stark för att vara en tanig kameleont. Genom hela spelet samlar du på dig sheriffstjärnor som du sedan kan omvandla till diverse olika uppgraderingar som att höja din hälsa, dina skotts kraft, ja alla de vanliga du vet. Det finns också olika tillfälliga uppgraderingar du kan plocka på dig i situationer då horder av fiender stormar emot dig, som att skjuta extra snabbt, skjuta dynamitgubbar eller ha en skön hagelbrakare som gör stor skada, allt under en begränsad tid.

Tyvärr så är det roliga över lite för snabbt och är du riktigt duktig klockar spelet in på dryga fem timmar men tillhör du den yngre generationen kan du säkert lägga på en eller två timmar i alla fall. Om du nu dör ska det sägas att de olika kontrollpunkterna i spelet ligger väldigt tätt så du behöver aldrig känna dig frustrerad över att spela om några större delar när du väl dör, föredömligt gjort och något som bidrar till att tempot i spelet hålls uppe.

Det finns ett par banor som verkligen sticker ut för en äldre spelgubbe som mig och det är dels en 8-bitars värld som visuellt är helt underbar och som får mina retronerver att rycka till av glädje även om spelmomenten i sig inte är annorlunda under denna delen. Dels så är det en nivå som tar Scarecrow banorna i Arkaham Ayslym rakt av men istället för Scarecrow och hemskheter är det nu en man med ficklampa du skall smyga dig förbi inuti en husvagn.

Slutsatsen efter att ha spelat Rango är att detta mycket väl kan vara ett av årets allra bästa spel för barn, även om det givetvis är långt kvar på spelåret. Det roliga med Rango är också att det faktiskt är ett underbart licensspel som känns betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig på förhand och som dessutom känns genomarbetat och inte bara ett hafsverk som skall komma ut i samband med att filmen kommer ut.

För dig som: vill ha en varierad och rolig stund tillsammans med ett spel som erbjuder underbar grafik, ljud och utmaning för den lite yngre i familjen.

Inte för dig som: är vuxen utan barn och som är ute efter något med lite utmaning och längd. Har du barn som inte förstår engelska och inte tid att sitta med och förklara handlingen kanske du bör undvika det hela också.

Orginalrecensionen finns publicerad på min blogg http://www.familjenspel.se/

Samlat betyg: 7/10
1