Bulletstorm

Skrivet av: ghimp   2011-04-16

Under PlayStation-tiden njöt jag av demos varje gång jag fick chansen, trots att demos på den tiden släpptes på skiva och var svårare att få tag på än idag när man på bara några minuter kan ladda hem demos online till allehanda titlar. Ändå är det ytterst sällan jag använder denna möjlighet idag på fullpristitlar (till Live Arcade gör jag det ofta dock), så när demot till Bulletstorm släpptes var det undantaget som bekräftade regeln. Bulletstorm är ett av högst en handfull demos jag laddat hem under åren, och det föll mig inte väl i smaken.

Men ändå. När spelet väl släpptes gav jag det en chans till, vilket jag inte skulle komma att ångra, för Bulletstorm känns både fräscht och är till bredden fylld av action och humor utpumpat i strålande vackra miljöer.

Under nuvarande generation har jag hunnit utveckla en lätt allergi mot alla bruna och grå nyanser som tycks utgöra stommen i så många spel, därför utgör Bulletstorm en skön kontrast med skarpa, gnistrande och natursköna miljöer och de enda pauser från all action i spelet uppstår när jag än en gång förundrad blickar ut över laguner, vattenfall och tät djungel innan verkligheten åter tränger sig på och horder av nya fiender pockar på min uppmärksamhet.

För miljöerna i all ära, detta är en actiontitel av sällan skådat slag och jag har inte njutit så mycket av allt röj sedan Gears of War 2 släpptes 2008... Allt tar sin början när rymdpiraten Grey ute i rymden stöter på det skepp som inhyser mannen i topp på hans "att-döda-lista" och bestämmer sig för att, tillsammans med sin besättning, ge sig på det betydligt större skeppet i jakten på hämnd. Det hela slutar sådär, hans eget skepp förstörs, flera i besättningen dör och han landar på en planet med målsättningen att göra bot genom att rädda vad som räddas kan av sina forna kamrater, samtidigt som hämnden fortfarande pockar på i bakhuvudet.

Ett av spelets geniala punkter är vapensystemet och jakten på poäng. Beroende på använt vapen och det sätt på vilket man dödar sina fiender får Grey poäng som kan användas till att uppgradera vapnen samt köpa specialattacker. Eftersom nya poäng hela tiden kommer in är det bara att skjuta av glatta livet och köpa på sig nya specialattacker till de vapen man gillar bäst - i valet mellan att spara och slösa är det verkligen slösa som gäller här.

Summa summarum är Bulletstorm ett helt fantastiskt spel som inte borde gå någon förbi. Kampanjen räcker cirka 10 timmar och har en alldeles lagom svårighetsgrad, den som vill fortsätta med svåraste svårighetsgraden eller multiplayer har betydligt fler timmar att se fram emot. Ett givet köp för alla actionälskare!

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.8/10
1