MAG

Massive Action Game.

Och ja, MAG lever verkligen upp till sitt namn med massiva strider i endast Multiplayer. Det som verkligen får MAG att stå ut, är den hutlösa mångden Onlinespelare som kan delta i enroma strider. Upp till 256 spelare åt gången kan ta upp kampen om vem som ska erövra vad, och det är tre faktioner som man får välja vilken sida man vill strida för. Personligen så valde jag Valor, av de tre alternativen Valor, S.V.E.R. och Raven, då jag hade störst intresse för just Valor. Men striderna blev blodigare än vad jag någonsin hade kunnat ana. Enroma grupper av soldater på enorma krigszoner, som försöker med smarta grepp att härska över stridsfältet. Det blir minst sagt intressanta strider i MAG, och det är minst lika spännande för varje match som går.

Vad som är oerhört uppenbart med MAG är att Zipper Interactive endast fokuserat på Onlinefunktioner, och inte lika mycket på till exempel grafiken och ljudet. Det kan irritera under vissa sekvenser, då buggar ofta förekommer i MAG. Vapnerna känns mer eller mindre fjösiga, och spelet känns allmänt gammalt. Men ack vad underhållande det kan vara. Och det är ju tanken med spelet, då det inte är någon ögongodis precis.

I MAG's startmeny, så finns lite olika saker man kan göra, bland annat kan man utrusta sin soldat, i en mängd olika klasser. Man kan genom spelets gång tjäna in poäng som man kan införskaffa vapen och utrustning till sin soldat. I menyn kan man även välja att hoppa direkt in i en strid, eller ja. Snarare välja ett spelsätt först, och sedan stå i kö och hoppas på att man kommer in i matchen så snabbt som möjligt. Det kan ta ett litet tag, beroende på vilket spelsätt du spelar, då det oftast finns ett visst spelsätt som många spelare befinner sig mest i. Innan man hoppar in i allt smällande, så kan man pröva träningen först. Vilket jag då gjorde, inte för att det var speciellt nödvändigt men jag kände ändå för att vara lite klassisk. Ungefär då insåg jag hur krånglig kontrollen kunde vara, och hur annorlunda den var i jämnförelse med andra FPS skjutare. Men om man har tur så lyckas man bli van vid kontrollen, vilket jag i stort sätt aldrig troligtvis blir.

Multiplayern i sig är ganska utmanande, och det finner jag positivt. Om fienderna tänker smart, så använder dem smart taktik, och attackerar i grupper, beroende på vad för spelsätt man spelar. Jag föredrar "Domination" eller "Sabotage", då det är som roligast. I Domination så är det 256 spelare i en match, till skillnad från Sabotage som endast stöder 96 spelare. Jag uppskattar väldigt mycket att Zipper lyckats skapa så välutvecklad Multiplayer, med så pass många spelare. Nivåerna känns dock väldigt ofärdiga, och det är ofta man kommer bort, då allt känns så förvirrande.

Jag har många minnen från MAG, då striderna oftast utvecklas så pass bra och det händer väldigt mycket. Spelet är lagbaserat, så det krävs alltid flera personer åt gången att till exempel återta byggnader från fiender, eller skydda platser från fiendestyrkor. Jag rekommenderar inte att man försöker hitta en väg att klara sig själv, då fienderna oftast hänger ihop, så då har du verkligen ingen chans. Det finns olika sätt att Respawna, vilket blir både smidigare och det varierar spelupplevelsen rätt så mycket. Man kan välja att starta i basen, eller istället hoppa direkt in i slagfältet från flygplan eller stridsfodorn. Fienderna försöker hindra dig att komma så nära deras bas som möjligt, med hjälp av just fälskärmshoppning, då det är det smidigaste sättet att komma så nära fienderna som möjligt.

Varje gång någon fiende fäller dig (eller möjligtvis en Teamkiller) så händer det ofta att en karmat återupplivar dig, och det gillar jag. Det går snabbt och smidigt att byta från vapen till vapen, eller till någon viss utrustning. Utrustningen varierar lite, det beror helt på vad du bestämmer dig för att använda. Personligen så använder jag den lilla mojängen som höjer min livmätare, efter att ha förlorat lite av det. Oerhört smidigt, och det håller dig vid liv längre. Annars föredrar jag ordinära handgranater eller rökgranater.

Det är inte ofta ammunitionen tar slut, men när den gör det, så är det smartast att dra sig tillbaka och försöka hitta ammunitionplatser, där man kan plocka upp ny ammo, och sedan börja strida igen. För just pistolen känns väldigt oanvändbar, och i stort sätt värdelös. Så jag hade hoppats på att Zipper hade lagt mer tid åt vapnerna, då exakt alla vapen känns oerhört plastiga, och fjösiga. Det känns nästan löjligt att likheterna mellan en riktig M4A1 och en Soft Air Gun är så nära, och man får inte någon speciell känsla av vapnerna.

Nåja. Jag godkänner spelet, trots bristande teknik och tillkrånglad kontroll. Men jag kan ändå inte bortse från att spelet är extrem underhållande och har sina stunder värda att minnas. Jag kommer troligtvis spendera mer tid åt vad allt spelet har att erbjuda. Och jag rekommenderar MAG åt folk som tokälskar massiva strider med hundratalsspelare åt gången!_Cpt. Price

Sammanfattning:

MAG är en actionrykare, med 256 spelare åt gången. Om du inte bryr dig speciellt mycket om teknik, och är endast ute efter något stort FPS- spel baserat på lagarbete. Då är MAG något för dig.

Testad version: PlayStation 3