Shift 2: Unleashed

Skrivet av: Phyreon   2011-04-23

Någonsin drömt om att trycka gasen i botten på en av Nurburgrings raksträckor i en Nissan GTR-V 35 och se omgivningen suddas ut när du samtidigt spränger ljudvallen?

Nu har du chansen att göra just det i regi av Shift2: Unleashed, det nyaste tillskottet i Need For Speed serien. Det märks att EA och slightly mad studios tror på att detta spel kan stå på egna ben genom att ta bort Need For Speed epitetet från spelets titel och istället sätta det längst ner på fodralets framsida.

Det förra spelet var en frisk fläkt för serien i helhet och efter utsvängningen med Criterions Hot Pursuit utgåva så är alltså serien tillbaka på racingbanorna och tar därmed upp kampen med Forza 3 och nyligen anlända GT 5 och det är ju inte så dålig konkurrens trots allt.

Om jag minns rätt så fick det förra spelet dock kritik för sin lite stela körkänsla och producenterna har denna gång tagit åt sig och försökt rätta till problemet. Precis som i första spelet så får man till att börja med köra ett testrace så att spelet får reda på hur pass bra förare man är och efter loppet så föreslår spelet ett antal hjälpinställningar man kan ha på som att bilen ska vara stabilare, hjälper till att bromsa osv. Det kan vara skönt för nybörjare att använda sig av dessa och bilfysiken påverkas inte märkbart av dessa hjälpmedel men naturligtvis så kommer känslan till sin rätt när man slår av alla hjälpmedel och låter sig själv styra metallvidundret man har framför sig på egen hand.

Körkänslan är bäst påtaglig på stora racingbanor som typ Monza och Katalunia men när det kommer till stads banor som london och även till viss del Nurburgring så upplever jag styrningen lite sladdrig och det är lätt attt få spinn på bilen eller åka som en flipperkula mellan räckena och ibland känns det som att bilen svävar, kontakten med underlaget som t.ex i det eminenta Forza 3 finns inte riktigt där och i ett spel som försöker till vissdel simulera realism så tappas mycket av detta när bilarna känns som plast ibland. Dock så är det en fröjd att lyckas få till en riktig vurpa så att man voltar minst 2 hela varv och ser plåten knycklas och försvinna från bilen och man har ett kadaver kvar av fordonet efter landning.

Ett nytillägg som har fått uppmärksamhet är den nya hjälm-kameran, som ska simulera en racingupplevelse som förarna känner det med huvudskakningar när man bromsar och inzomningar på kurvan när man ska svänga. Denna funktion är cool till en början men känns faktiskt mer som en gimmick efter några lopp och då återgår jag hellre till den vanliga cockpit kameran där skakningarna reduceras till den svartvita bilden vid krockar.

Grafikmässigt så glimtar spelet till och är bitvis riktigt snyggt och placerar sig på den övre halvan av skalan där dirt 2, gran turismo 5, forza 3 huserar. Hade väntat mig ett ännu snyggare spel än vad som visas på skärmen framför mig men att kalla spelet fult vore att ta i med råge, bilmodellerna är högupplösta och man kan se alla detaljer och verkligen känna igen vilken bil man har framför sig på långt håll och även vid nyss nämda krockar och stötar så kycklas plåt till och bitar flyger av bilen snyggt. Jag uppfattar inte heller att menysystemet är så illa designat som vissa vill få det till utan tycker att det har sin charm.

Ljudet är också det bra, bilarna låter som de ska göra och däckljud, krockljud mm är bra återgivna och särskilt när man sitter inne i bilen så låter det kusligt verkligt när bilarna skrapas mot varandra och man hör publikenjubel när man bränner förbi.
Dock skulle gärna menymusiken få vara med varierad.

Spelmässigt så är det mesta sig likt i att man har ett karriärläge att köra i som dock ser väldigt nerskalat ut gentemot det förra spelet och jag gillade faktiskt det förra spelets karriär mer än detta då det är väldigt strömlinje format och inte så mkt variation, t.ex så finns det totalt bara 6 drift event under en nivå och när dessa är avklarade så återkommer inte driften utan man får puttra vidare på banracingen. Och det är synd för drift delen är avsevärt förbättrat sen förra spelet och nu är et en fröjd att lägga bilen i bredsladd och se poängen rassla in. Spelet har också kastat ut nivåsystemet från förra spelet där man mättes i hur aggresiv respektive passiv man var och gick i nivå efter det, nu finns det bara en väg att gå upp til LV 20 där man får pengar och dekaler på köpet och nivån uppnås halvvägs genom karriärläget och då har man alltså låst upp alla tävlingar förutom den sista och där försvinner lite av moroten känner jag, även fast det är valfritt att välja vilka tävlingar man vill köra i. Varje nivå har några event som ska avklaras och första nivån körs i bilar som typ ford focus och citroen C4 och man arbetar sig uppåt till bilar som Nissan GT-R 35 och bugatti veryon 16.4.

Multiplayer är inte så mkt att orda om då man mest kör omkring på olika banor mot diverse motståndare, dock finns en ny funktion som heter Duel Drivers Championship där man matchas ihop mot en annan förare i bäst av 3 ronder och vinner man så går man vidare, totalt finns det 5 omgångar att köra och klarar man dem så blir man alltså champion, skulle man däremot förlora så är det bara att börja om från början.

Autolog funktionen som mäter ens prestationer mot sina vänner gör bejublad comeback och det har blivit många gliringar polare emellan när man lyckas slå deras tider och även när man loggar in och har blivit slagen av en polare och får ett hånfullt meddelande tillbaka så väcks krigarinstinkten i en och man vill genast ta tillbaka rekordet.

Need for speed har ju även på senare tid handlat om att uppgradera och leka mekaniker med sina bilar och så även i detta spel, man kan uppgradera sin gamla skruttbilar så att de ökar i klass och därmed för tävla i de högre klasserna och uppgraderar man sina bilar tillräckligt mkt och fyller upp en mätare kallad Works till 75 % så har man chans att Works-konvertera sin bil, man får då alltså de bästa derlarna tillgängliga till sin bil, bilen går inte att nergradera sen men jisses vilka monster man skapar. En tuner community i stil med forzas finns dock inte och där ligger nfs serien i lä och kan förbättras.

Tillsist ska tillägas att som gammal NFS räv så blir jag dock lite kluven med detta spel och det har faktiskt gått så långt att man bara sitter och kör tävlingar för att man känner att man måste, och inte för att det är kul bara för att komma vidare och att sitta i upp till 40 minuter med en tävling tröttnar man på och detta är första gången jag blivit utråkad av ett NFS spel, känns mera enformigt och jag vill så gärna ge detta spel ett högt betyg men då faktiskt min kära fästmö Jessica såg fram emot detta spel mer än mig och älskade shift 1 och sen inte alls tyckte att shift 2 var hennes smak utan började spela forza 3 istället så måste även jag se sanningen i vitögat och jag längtar mer än väl efter ett nytt Need For Speed Underground spel, för det är vad NFS handlar om enligt mig, street racing med ombyggda bilar där turbon bara sprutar ut, så snälla NFS återgå till era klassiska gamla serier och återkom sedan med ett Shift 3 som kommer visa mig och världen vad skåpet ska stå för NFS serien förtjänar ett "realistikt" racingspel framför neonstreetracingen absolut och när jag spelat det ör rolighetens skull och inte för tvångetsskull, då skulle mitt hjärta vara det lyckligaste i världen, för min kärlek till NFS serien kommer aldrig dö ut...

Samlat betyg: 7/10
1
2