Rayman 3D

Efter att ha rest jorden runt i syfte att ställa en specifik fråga till ett X-antal personer så är Threedrake nu helt slut. Frågan som har ställts ett hundratals gånger var; ''vad skulle du vilja lägga 380kr-500kr på, du får endast välja en sak''. Threedrake fick oväntade och mer förutsägbara svar. Britney Spears tillexempel skulle raka av sig håret, Gud skulle ha omvandlat pengarna till jetmotorer och lämnat jorden med ljusets hastighet och James Newton Howard skulle ha köpt flera exemplar av sitt ljudspår '' The Egg Travels''. Ubisoft hade helt andra tankar dock, dem trodde nämligen att flera miljoner spel-intresserade skulle ha köpt en ''reboot'' eller ''remake'' av ett gammalt spel för den pengen. Frågan är om själva spelet har tillräckligt med kvalité för att få köprekommendation världen över.

Till premiären av de flesta nya konsoler brukar det alltid finnas ''release-spel'' som släpps samma dag som konsolen. Antal kan variera lite då och då, detsamma med kvalitén. Men med tanke på att man som företag vill få en rykande start så kan vara ett smart drag att ha en rad kvalitéspel vid fronten. Det lär säkerligen locka en hel del människor. Med släppet av Nintendos senaste portabla konsol, Nintendo 3DS, så var ''release-spelen'' något medelmåttiga. Det fanns självfallet några som höll hög klass, det gjorde dock inte mitt första 3DS-spel. Rayman 3D.

Hela idén med spelet är att återuppliva det gamla spelet från 1999 och tidigt 2000-tal. Från detta datum tills nu har spelet släppts till mycket fler format, utan att ha blivit speciellt förbättrade. Dem senaste är mest utsatta. IOS, DS och 3DS-formatet syftar jag mest på. Nu är det dock 3DS-versionen som recenseras, därför slutar vi med fakta-lekar angående annat nu.

Rayman 3D är ett plattformsspel utvecklat av företaget Ubisoft. Som sagt så är denna versionen en ''reboot/remake''. Jag vet inte vad Ubisoft vill klassa det som dock. Storyn, grafik, ljud och de flesta effekter
har inte alls försämrats eller förbättrats. Trots att spelglädjen ligger på topp samt att ljudspåren är lika sköna även nu så har de tekniska-bitarna stannat i utvecklingen. Det var übergrymt då, det är inte alls lika übergrymt nu.
Spelet handlar om att elaka robotpirater vandaliserar samhället genom att kidnappa och vara fula. Harmonin som en gång fanns lyser med sin frånvaro. Som spelare tar du kontroll över en av spelvärldens mest unika karaktären, den arm och ben-lösa figuren Rayman. Ditt uppdrag är att besöka alla sorters platser och förgöra elakingarna. Vägen dit kommer bli ett Hell of a Adventure!

Den största nyheten med Rayman 3D är att det kan spelas i 3D. Denna möjlighet utnyttjas på ett fullt godkänt sätt. Vissa saker har stoppats in i spelet med syfte att ge en bättre 3D-upplevelse. Detta uppskattas från min sida. Ibland kan effekten bli en aning irriterande dock, och ibland känns det inte som att den är på. Lite upp och ner, kan man säga. En annan positiv konsekvens 3D-effekten tillbringar är det lilla faktum att plattformshoppandet blir en aning lättare, och roligare. Med effekten på är det enkelt att kunna se precis när du ska hoppa och landa, eller svänga undan för dödsfarliga objekt. 3D:n i Rayman 3D är bra, men jag vet att det kan göras bättre.

Grafiken i spelet är i samma anda som de äldre versionerna. Inga spektakulära nyheter här inte. Det kan kännas lite störande, med tanke på att vissa bakgrunder är så billiga att man vill dränka en apa och att detaljrikedom är ett minne blott. Lyckligtvis (för Ubisoft) så är designen också den samma, och det väger upp en hel del. Det eftersom att designen i Rayman 3D är fenomenal. Den är så mysig att ens gamla nallebjörn framstår som ful. Karaktärer och miljöer, allting är inräknat. Jag hade dock önskat att man hade fyllt karaktärsmodeller och omgivningar med mer nyanser och detaljer. Det ser alldeles för fattigt ut för att spelet ska lanseras idag. Det finns mer problem. Objekt och fiender försvinner (!) ibland. Själva bilden av en speciell fiende försvinner och jag kan omöjligen skada den, vilket i sin tur leder till att jag faller (i denna situationen, bokstavligen). Det är ett stort irritationsmoment. Sen att det finns objekt som får 50% av sin bild borttagen likt ränder tvärs över sig är inte heller särskilt roligt att uppleva som spelare. Att vissa animeringar är slöa och att bilduppdateringen är så sjukt efterbliven så att stora pelare hoppar fram från ingenstans höjer knappast betyget för den ''tekniska delen''.

Ljudet är också precis som det var i föregående versioner. Eller inte ''precis'', det finns faktorer som skiljer dem åt. Tillexempel att de olika ljudeffekterna är rent ut sagt misshandlade i denna version. Ibland skiftar ljudspår på ett mycket udda sätt, ibland försvinner ljudspår och ersätts med ingenting samt att ljudeffekter från tillexempel skott tappar sitt läte. Dessa är alla irritationsmoment som jag blir väldigt less på. Den tekniska delen i detta spel är verkligen under medel. Tack vare påskkycklingen (istället för gud..) så har Rayman 3D ett briljant soundtrack iallafall. Den musik som spelas är underbar att lyssna till, det fejkade språket som talas är också en fröjd för örat. Ljudeffekterna kan dock ibland kännas lite föråldrade, dessa kunde ha fått ett ''litet'' lyft kan man tycka. Det är dock inte alla effekter, utan endast vissa. Burar som hänger och skott som avfyras fungerar bra för att vara på 3DS. Kemin mellan 3DS's högtalare och spelets ljud fungerar jättebra vid vissa tillfällen, och ibland blir det rent kaos. Obalanserat skulle jag kunna kalla det.

Sedan så håller spelet inte i en evighet heller. Själva huvudäventyr kan klaras ut, om du rushar dör inte en enda gång, kanske ungefär 10 timmar. Men du kan absolut klocka in på betydligt senare tid, 20 stycken uppdrag finns det på bordet. Efter äventyret kan du spela om uppdrag och finna gömda föremål, och försöka klara spelet 100%. Uppdragens tid kan variera kraftigt, detta har Ubisoft inte tagit hänsyn till. Det för att det inte finns något smart checkpoint-system. Eftersom det är en bärbar-enhet du spelar på så skulle det passa bra att ha möjligheten att kunna spara mitt under ett uppdrag för att sedan enkelt kunna återvända.

Rayman 3D är absolut inte i mina ögon ett dåligt spel. 3D-effekten fungerar bra, och användandet av 3DS styrplatta är klockren. Att spelet även bjuder på minnesvärda och fantasifulla karaktärer göra knappast saken sämre. Minus är dock att touch-skärmen inte används till något annat till att hålla koll på antal hittade föremål. Hela denna konverteringsgrejen var faktiskt dålig, och det för att flera olika tekniska-problem uppstod. Underhållningsmässigt så är spelet fantastiskt. Om man bortser från tekniska brister som en helvetiskt sjuk kamera som ibland ger konstiga vinklar som du ej kan styra och kontrollera själv.

<<<<<<<<<<<<<<<Sammanfattade betyg>>>>>>>>>>>>>>>>>

Grafik: 7
Ljud: 7
Spelbarhet: 5
Hållbarhet: 6

Underhållning: 9<7b>
<b>Den tekniska biten: 3

(Nytt delbetyg) 3D: 7

Sammanfattning: En stabil 6:a. PC-versionen är ett mästerverk i mina ögon, men att konvertera spelet såhär utan att polera viktiga brister var inget vidare gjort. Jag rekommenderar detta spelet till dem som verkligen måste ha sitt favoritspel i 3D, eller dem som aldrig har spelat och som endast äger en 3DS.

Samlat betyg: 6/10
1
2