Lego Star Wars III: The Clone Wars

Star Wars-känslan är definitiv.

Hela Lego-serien började redan 2005 då Traveller's Tales släppte Lego Star Wars: The Video Game. Vem hade trott att det skulle produceras spel efter spel i ytterligare sex år? Inte jag i alla fall. Här står vi dock med det tredje Lego Star Wars-spelet vilket tyder på att serien fortfarande måste sälja bra.

Jag har aldrig gillat Lego-spelen utan tyckt de är för grundliga och barnsliga. Däremot älskar jag Star Wars och har sett den senaste animerade minifilmen och serien baserad på Clone Wars. Perfekt, för det är just det som Lego Star Wars III handlar om. I tre kampanjer får du följa Anakin, Obi-Wan och Ahsoka i kampen om att besegra Count Dooku, General Grievous och Asajj Ventress.

Gameplayet bjuder inte på några större överraskningar, utan det handlar fortfarande om simpel action blandat med pussellösning. Faktiskt är ingendera något speciellt. Oftast blir du överrumplad av en mängd fiender och ser inget annat än laserskott flygandes över hela skärmen, så man är mest upptagen med att försöka akta sig och peppra på attackknappen. Det innan man kommer på att det inte spelar någon roll att man dör (förutom att man tappar lite pengar), eftersom man spawnas med fullt liv direkt efteråt vilket tar bort någon som helst form av utmaning. Hade man dock bara fått ett begränsat antal liv så hade det varit ett djävulskt svårt spel, för det är verkligen inte lätt att överleva. Sedan har vi problemet med pusslandet där man aldrig vet vad man ska göra. Man får inga instruktioner överhuvudtaget så det blir att gissa sig till vilket bara leder till frustration.

Som tur är lyfts spelet upp av allt annat som det bjuder på. Storyn är fantastisk med riktigt rolig humor, något som egentligen inte borde passa in i spelet men som Traveller's Tales lyckats mycket bra med. Hela Star Wars-atmosfären är faktiskt förvånansvärt involverande. Det finns hela 16 planeter till godo vilket gör att man får se nya miljöer för varje uppdrag. Det är nästan lite synd eftersom jag gärna hade velat se mer av bland annat träskmarken i Naboo. När man inte är ute på uppdrag strutsar man runt i det enorma fartyget Resolute där det finns hur mycket som helst att utforska. Här kan man välja uppdrag, åka till en annan planet, utföra sidouppdrag, flyga runt i rymden eller försöka hitta nya karaktärer att köpa. Man behöver samla på sig guldklossar och speciella karaktärer med unika egenskaper för att låsa upp mer av skeppet, vilket är skoj!

Den största nyheten med Lego Star Wars III är den uppgraderade grafiken. Spelet klarar enkelt av att rita upp hundratals av droider och klontrupper vilket man ibland tyvärr överanvänder. Till exempel ger det ett lite kaotiskt förstaintryck då man direkt slängs in i en arena där det händer hur mycket som helst samtidigt (arenascenen från Episode II btw, mot bönsyrsan). Annars används det också till ett slags RTS-läge där man får chansen att bygga upp baser och styra markfordon. Liknande finns det ett rymdläge där många av de klassiska Star Wars-skeppen går att kontrollera. Båda lägena är ett trevligt avbrott från de vanliga uppdragen men man tröttnar snabbt då de inte är särskilt välgjorda. Förutom support för stora strider har ljuseffekterna förbättrats rejält. Sällan är ljus ett så viktigt element som i Star Wars, och det minsta man kan säga när man ser ljussablarna virvla runt i skuggade områden är imponerande. Faktiskt är ljussystemet något av det bästa jag har sett.

I övrigt är grafiken ett stort snäpp bättre än tidigare Lego-spel. Musiken är som vanligt episk och rätt låtar har valts vid rätt tillfälle. Med 114 karaktärer att låsa upp (de flesta från serien men även många klassiska som Yoda, Darth Sidious och Luuuke) och mängder med skepp och fordon finns det hur mycket som helst att samla för perfektionisten. Lego Star Wars III återupplivar, tack vare Clone Wars, den lite bortglömda rymdsagan även om det inte är något komplext spel i sig. Hämta en vän och börja spela nu!

+ Lyckas fånga Star Wars-känslan perfekt
+ Annorlunda story med mycket humor
+ Mängder av karaktärer och fordon att låsa upp