Svenska
MEDLEMSRECENSION

Brink

Bethesda bjuder både på intensiv action och akrobatiska rörelser i deras nya storsatsning, Brink.

Bara minuter in i spelet introduceras du av människans hemska missöde, då det det obarmhärtiga vattnet fortsätter att stiga och ödelägger nästan hela mänskligheten.
Du befinner dig i en av de få kvarvarande städerna, nämligen den flytande staden The Ark. Men det visar sig att det inte enbart är det förrädiska vattnet som sätter käppar i hjulen, The Ark är nämligen i fullt inbördeskrig mellan de två faktionerna security och resistance.
I all den här tumulten tvingas du ställa dig själv frågan om du antingen vill hjälpa till att stoppa resistansstyrkorna för att säkra allas överlevnad eller om du vill slå tillbaka mot de som förtryckt dig och kanske hitta en räddning från den här hemska platsen.

Jag själv valde att börja genomspelningen med att spela som motståndsrörelsen, då jag snabbt fastnade för deras ruffiga kläder och slitna stil.
Att använda bildäck som de hittat på soptippen som axelskydd kändes riktigt roande.

Innan du slängs in i kampanjen får du dock möjligheten att fixa och dona med karaktärs editorn där du kan ändra allt ifrån ansikte till klädsel. Det går lätt tappa bort tiden medan man sitter och ändrar och byter mellan utseenden för att hitta något som passar än i smaken. Man låser även upp nya kläder, tatueringar och ansiktsmålningar ju längre upp du klättrar i rangerna vilket leder till att man bli helt fast i att nå de högsta stegen för att få alla de snygga utstyrslarna.

När jag tillslut blivit nöjd och vill ut med min finputsade karaktär på slagfältet så har jag redan efter ett par timmar in i kampanjen ledsnat, det kändes mer som jag blev inkastad i en deathmatch om och om igen utan någon direkt anledning mer än att dänga till motståndarlaget så hårt som möjligt. Och efter bara ett par timmar var hela äventyret över och jag var inte en sekund klokare på vad jag hade lyckats åstadkomma under mina långa bravader.

Handlingen bestod enbart av lite pladder som förklarade vad mitt slutgiltiga mål var inför varje match medan banan laddades upp, följt av en kort cinematic som kändes helt menlös.

Jag bestämde mig för att starta upp securitys kampanj istället för att se om det var någon skillnad där.. men icke. Samma upplägg som det jag körde tidigare, ända skillnaden var att min uppgift inför varje mission var motsatt. Att stoppa motståndarrörelsens framfart.
Det är tråkigt att Bethesda som flera gånger tidigare levererat underhållande singelplayer spel inte lyckas ge en starkare handling med mer engagemang.
Även om sigelplayer sällan brukar vara något jätte fascinerade i shooter spel, utan mer ett sätt att lära sig spelmekaniken innan man ger sig ut i multiplayer spelandet så var det lite väl svagt hopsatt.

Men jag måste hylla Bethesda för deras arbete på AI:n dock som mestadels faktiskt gjorde en stark insats vilket höjer spelvärdet, även om det inte räddar det tråkiga upplägget i kampanjen.

Men om man bortser från den träliga kampanjen och fokuserar på multiplayern, så har Bethseda verkligen lyckats leverera ett riktigt bra spel där det magnifika upplägget skiljer sig
från mängden av dagens monotona shooter spel som mestadels består av hjärndöda deathmatches där varje person kör sitt eget race.

Den som ger sig in online i Brink kommer snabbt bli varse att att man inte kan uträtta så mycket på egen hand utan man behöver förlita sig på att sina lagkamrater även gör sitt jobb om man vill komma ut med en vinst.
Spelläget som spelas för det mesta heter objective mode och fungerar exakt som i kampanjen, då det ena laget ska utföra ett objective samtidigt som det andra laget ska stoppa deras framfart så bra de kan tills tiden rinner ut.

Alla klasserna spelar in på hur matchen urartar sig, på visa banor kan det vara en soldier som måste spränga upp en dörr eller en medic som måste hålla en fånge vid liv medan man försöker undkomma motståndarna. Även de andra två klasserna engineer och operative har sin roll och kan reparera viktiga resurser eller hacka motståndarnas dator för att få ut viktig information.
Det här leder till att man måste hålla ihop och ha ett riktigt bra samarbete med varandra, skydda de som utför målsättningen.

Något som förundrar mig dock är att spelet helt och hållet saknar ett lobbysystem och gör det därför riktigt jobbigt att spela med vänner. Eftersom det här spelet är så pass anpassat för lagarbete så känns det konstigt att de valde att slopa det, då det här spelet avnjuts som bäst med ett gäng vänner.

Ibland kan det även visa sig svårt att hitta en laggfri match att spela i, då visa servrar tendera att lagga så mycket att det är helt ospelbart.

Brink har i överlag ett riktigt bra ljud och skön bakgrundsmusik men ljudet kan ibland hacka till när man drar iväg en salva vilket är tråkigt. Men Bethesda är inte direkt kända för att lansera strulfria spel och en och en annan bugg var väl till att förvänta sig.
Spelet skulle behövt ett par månader till på sig att finputsas och ordna till smärre buggar då spelet har så pass mycket potential att nå högre.

Sammanfattning:
Brink är en ny och fräsch fläkt i shooter genren och bidrar med ett lysande multiplayerläge med stort fokus på lagarbete. Spelet dras tyvärr med smärre problem så som laggiga servrar och inget lobby stöd.
Spelet lider även av en monoton kampanj utan någon direkt engagerade handling.

I slutändan är Brink ett nyskapande spel som vågar ändra riktning från dagens shooter kopior men når dessvärre inte ända fram. Med lite mera tid vid arbetsbänken kunde det här blivit riktigt bra.

Plus
[+] Genomtänkt spelsystem
[+] Grym multiplayer
[+] Enorm karaktärseditor
[+] Utomordentlig spelkontroll

Minus
[-] Svag handling
[-] Ingen lobby
[-] Bitvis hackigt ljud
[-] Få spellägen

Testad version: Xbox 360

Samlat betyg: 5.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10