Medal of Honor

Skrivet av: Tonker   2011-07-03

Som av en händelse läser jag Thomas Rathsacks bok - Jägare, parallellt med att jag spelar Medal of Honor. För er som inte känner till Rathsack, kan jag berätta att han genom sin bok skapade politiskskandal i Danmark. Boken ansågs utgöra en risk mot rikets säkerhet och både försvarsministern och överbefälhavaren tvingades avgå. Vad har då detta med Medal of Honor att göra? Mycket.

Thomas Rathsack är nämligen inte vem som helst som skrivit en bok. Han ingick i det danska specialförbandet Jaegerkorpset (JGK) och var bland annat med vid invasions starten av Afghanistan som inleddes 2001. Alltså under samma period, och till och med i några av de uppdrag som Danger Close försöker levandegöra i sitt spel Medal of Honor.

Handlingen utspelar sig de första dygnen av Operation Enduring Freedom som inleddes i slutet av 2001 som påföljd av 9/11. Spelaren tilldelas, som nu mera är vanligt i denna typ av spel, inte bara en roll utan tre. Deras order skiljer sig åt vilket skapar spelets variationsrika uppdrag. Spelmekaniskt liknar Medal of Honor två andra spel i samma genre - Call of Duty: Modern Warefare 1 och 2. Precis som i de spelen funkar även här kontrollen felfritt.

Berättarmässigt tycker jag att Medal of Honor är ett bättre och mer sammanhållet spel än Call of Duty. Det beror förmodligen på att boken kompenserar spelet och skapar en helhet som gör upplevelsen trovärdigare. Men även av att vi som spelare inte tvingas flacka omkring i världen för att kastas in i olika strider. Spelplanen är och förblir den samma genom hela äventyret.

Rathsacks beskrivningar av de ofta våldsamma operationerna som han och hans kollegor gör om nätterna 2001, gör jag efter arbetstid 2010. Spelets karaktärer levandegörs genom den jämnlöpande läsningen och kritiken som spelet fått utstå blir, till viss del, förstålig. Spelets story är svag, men i mitt fall gör det inget eftersom boken finns där och förklarar både det politiska klimatet i världen och i Afghanistan under denna tid. Något som jag tycker att spelet levererar. Jag blir engagerad, dras med i dramaturgin och det är spännande att krypa längs bergskammar, huka bakom stenar och träd, ta sig genom grottor och utkämpa eldstrider på snötäckta sluttningar till ammunitionen tryter.

Grafiskt är spelet en fröjd om vi bortser från explosionerna som Apachehelikoptrarnas Hellfire-missiler ger ifrån sig. Utöver detta är spelet snyggt, ljudbilden är trovärdig och miljöerna som skildras känns realistiska. Animationerna är silkeslena. Spelets AI fungerar i stort sätt bra och det finns inget större att anmärka på. Spelet är kort och tar ca 5 timmar att ta sig igenom. Jag köper den speltiden. Jag har inte tråkigt under mina timmar och tycker att Danger Close har gjort ett bra jobb.

Till Medal of Honor kommer även en multiplayerdel. Det är våra svenska multiplayerfantomer - Dice som snickrat ihop denna del. Jag har roligt här också. Inte minst i spelsättet Combat Mission, som jag hoppas att Dice infogat i kommande BF3. Jag har roligt men multiplayern lider av stora problem som är svåra att bortse från. Främst känns den framstressad, ofärdig och opolerad och det hade varit önskvärt att Dice fått göra klart den innan spelet skeppades ut på marknaden.

Ett spel med en trovärdig story och hade spelet haft en bättre genomförd multiplayer hade Medal of Honor fått en åtta. Nu 7/10

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 7.4/10