Dragon Age II

Jag spelade igenom Dragon Age Origins och var hyfsat imponerad och såg fram emot tvåan. När den sedan fick blandat mottagande och när jag hörde att allt skulle utspela sig från samma stad (som i och för sig enligt vissa funkade väldigt bra) bestämde jag mig för att vänta med köpet. För några veckor sedan hittade jag det i reahyllan så jag slog till. Här kommer min första recension någonsin. (jag måste ju göra något kreativt under min semester)

Jag gillade inledningen på spelet väldigt mycket, och jag kan erkänna att jag fastnade för spelet direkt. En av sakerna som höjer detta spelet enligt mig från det första DA är att din karaktär pratar. Din skapade karaktär i förra spelet såg mest ut som en dålig stumfilmskådis när du valde några av de alternativ han/hon fick. Jag kände väldigt mycket med de andra karaktärerna men min egen kändes som någon birollsfigur fast den skulle vara hjälten. I DA II så valde jag att spela med en female rouge och hennes röstskådespel var riktigt bra och gjorde att jag verkligen kände att jag brydde mig om hur det skulle gå för henne.

Striderna tycker jag också blivit smidigare. Att inte sätta eld eller frysa sina medhjälpare ofrivilligt hela tiden känns som ett steg framåt. De agerar något smartare och när de får sätta livet till är det ofta min klumpighet som ställer till det.
Hur karaktärerna går upp i level känns även här som en smidigare förbättring. Du får en tydligare överblick på de olika träden av färdigheter och ser i ett tidigt skede hur din karaktär kommer utvecklas beroende på var du väljer att placera dina talents som du får för varje level du går upp.

Jag tyckte väldigt mycket om storyn. Jag vet efter allt som jag läst att det skiftar väldigt mycket om vad man tycker om just den. För mig kändes den spännande och mina val jag gjorde kunde ändra utgången av olika situationer på många sätt. Vissa av karaktärerna kanske inte var lika starka som dom i DA: Origins men överlag kändes de intressanta och även här mycket bra röstskådespel.

Grafiken har jag börjat tröttna på. Känns som om man redan sett det. PS3 har ju några år på nacken och det börjar märkas. Grafiken är inte dålig men bara det att jag sett det förut. Men den är klart godkänd även om jag tycker att staden och dom platser man besöker ibland känns livlösa.

Nu fram med min summering. Jag tycker det är ett väldigt bra spel med en medryckande story och fantastiskt röstskådespel och intressanta karaktärer. Det som gör mig lite besviken, ja rent av arg är återanvändande av grottor i spelet. Det ska inte få förekomma i ett spel av i dag, därav ett klart poängavdrag. Grafiken är ok men den lyckas inte få fram riktigt den där storslagna känslan av staden. (kan också bero på alla de laddningstider för att förflytta sig där) Det finns en hel del att göra i spelet, för vissa kan det kännas förenklat eftersom det oftast är utsatt vart du ska gå men eftersom det laddas en del så inbjuder det inte direkt till att springa runt och leta i blindo.

Grafik: 7
Spelbarhet: 9
Ljud: 10