Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins recension

Jag har funderat så mycket att min hjärna har spruckit i bitar, jag har svettas blod då jag upptäckte att taktiken inte funkar, jag har svurit, jag har nästan slängt datorn ut genom fönstret och jag har gillat spelet rejält. Varför?

Dragon Age: Origins är en tyvärr kort story RPG på 20-30 timmar. Men runt en 100 timmar om man vill göra 100 procent. Så spelet är rätt stort för den som vill göra allt. Dragon Age är ett spel där det är fritt fram att testa och göra det man vill, alla uppdrag går att göra precis när man vill story som sidequest precis när du vill och hur du vill. Men problemet är, har man varvat spelet så går det inte att återvända. Bioware har nästan gjort ett mästervärk, många moment av Dragon Age: Origins är mycket välgjorda . Det märks överallt att de har lagt ned mycket på att lyckas. Dock räcker det tyvärr inte hela vägen till en tia. Jag känner mig lite besviken på flera delar av spelet. Personligen så tyckte jag om stridsystemet i Dragon Age: origins. Ni som gillar systemet i succéserien Baldur's Gate och Final Fantasy XII kommer att vrålgilla detta då det är ungefär en blandning utav dem båda.

Spelet går att spela online men den delen har jag inte testat, är inte en person som spelar online. Men Dragon Age: origins känns fantastiskt som ett singelplayerspel. Man kan följa spelet på sex olika sätt beroende på ras och klass man väljer och öppningssekvensen blir olika beroende på det val man gör när man skapar sin karaktär. Efter öppningen så blir du räddad av Duncan och rekryterad av gruppen Grey Wardens. Nu har äventyret börjat. Liknande system följer sen spelet ut. Det händer olika saker beroende på vad du säger och gör. Du kan ljuga, tala sanning och kriga. Allihop påverkar vänligheten mellan dina kamrater och vad som kommer att hända. En av de mest intressanta delarna är att varje karaktär du har med dig har olika tycken och värderingar. Du kan säga i mot eller vara med. Du bestämmer vad. Det finns en hel del karaktärer i spelet och alla har något att säga. Och en historia (i alla fall 9 av 10) En annan intressant grej är att karaktärerna ibland har små diskussioner medans ni springer.

Tyvärr så innehåller Dragon Age: Origins rejält mycket Laddningstider och pauser. Vilket är ett stort minus då det inte blir så bra flyt då det ska laddas varje gång man går in och ut från saker och ting. Och innehåller även otroligt långa quest ibland. Vissa tog 3-4 dagar att klara!

När jag spelar Dragon Age: Origins så får jag en liten känsla utav Lord of the Rings serien. Vilket jag tycker är mäktigt. Jag gillar känslan i filmerna och att jag fick njuta av dem i ett spel kändes perfekt.

Stridssystemet Har jag pratat lite om. Nu går jag in på lite mer detaljer för er som inte har spelat Final Fantasy XII och Baldur's Gate (Baldur's Gate har jag aldrig spelat). På vissa ställen känns fienden som leksaker och man kan låta sitt programmerade system. Ja man programmerar i en meny när han ska göra så och si, Precis som i Final Fantasy XII. Men när man kommer till lite svårare strider så får man ta till sig Baldur's Gate systemet (näst in till hela tiden.) I det systemet får man pausa ofta och dela ut orden själv. Vilket är perfekt på bossar, Själv körde jag med Baldur's Gate taktiken större delen av spelet. Jag personligen är ganska dålig på just Baldur's Gate systemet men tyckte det var roligast och kände behov av att tänka. Men om du vill så kan du köra blandat och bara välja order på en karaktär och låta din programmering fixa resten. Jag körde på lättaste och fick själv se Game over skylten 2-3 gånger i varje fight. Men spelet är snällt och autosparar vid varje hård fight och man själv kan spara vart man vill. Det behövs aldrig levla, går det inte bra så är det slipning på taktiken som gör det hela.

Spelet har kvalitet på det flesta delarna och rösteskådespeleriet är Helt okey. Personligen så känns dock rösterna till dem flesta spelen mesiga och töntiga. Speciellt i Detta spel, ett rollspel som detta tycker jag ska ha mer bestämda röster, arga röster och sådant som hör till krig. Stridsropen är också fantastiskt dåligt och irriterande. Har blivit mycket "håll käften" under fighterna från min mun.

Grafiken

Dragon Age: Origins lyser verkligen vackert när man ser på det. Otroligt detaljerad miljö och mycket mycket snyggt, Jag stannade ett antal gånger bara för att få njuta och verkligen känna på den vackra utsikten. Jag sätter en 8/10

Spelbarhet

Jag testade spelet bara på PC och tyckte kontrollen var perfekt. Klassisk PC kontroll 8/10

Ljud