Pilotwings Resort

Så var det dags att recensera spelet som var det första till mitt 3DS, men når det måtten?

Jag var jätteglad på min födelsedag då jag fick ett 3DS i ett av paketen, och fick veta att man dragit av pengar från min kort för att köpa detta. Men däremot fick jag ett spel i present, som jag inte betalat, Pilotwings Resort. Jag hurrade och satte genast igång det efter att mina gäster hade gått, och några dagar senare i Grekland har jag klarat ut det. Tyvärr är det inte jättemycket material för den spelglade, förutom om du är en person som orkar gå tillbaks till det du klarat och försöka göra ett bättre rekord.

Pilotwings Resort hade tre olika flygsätt, Rocket Belt, Airplane och Hangglider, alla mycket roliga. Rocketbelt är nog det mest underhållande flygsättet, och längst ner kommer den långsamma hangglidern. Att flyga runt i Wuhu island är en rolig känsla, det är lugnande och kul att utmana sig själv, plocka ballonger eller flyga nära klippkanten, i alla fall i Free flight mode. Mission mode är utmaningar som man måste klara och man blir alltid tidsatt, gör man det snabbt får man mer poäng. Efter att man låser upp en klass kommer man till nästa, och bäst är Platinum. Sedan har man klarat ut spelet, och det är bra svårsatt för unga och äldre. Dom yngre kan hålla sig vid Novice och dom enklare klasserna medan dom äldre klarar det snabbt och kommer upp i mycket svårare banor, som kan vara riktigt knepiga. Det gäller träning och fokus. Varning: För er som har dåligt humör avråder jag er att köpa detta då vissa banor blir man så pist på att risken är stor att ditt 3DS kommer sluta i två delar.

I free flight är det bara fri flygning, och då man kan flyga runt och mycket som i Wii Sports Resort, hitta i's, alltså locations, och poppa ballonger och så. Den snålt till tagna flygningstiden på två minuter gör en irriterad då man borde få flyga hur länge man vill själv, men det är där ballongerna kommer in i bilden. Det gäller att poppa många ballonger för att få mer tid att flyga, och max tiden att låsa upp är då fem minuter, vilket är lite bättre.

Känns tråkigt att bara bli erbjuden Wuhu island som många av oss förmodligen fått nog av vid det här laget, men det gör inte så mycket då flygkänslan är riktigt skön och kul. 3D:n är smart tilltagen i detta spel då det är ganska coolt att flyga i solnedgången i ett riktigt snyggt djup som får en att helt glömma hur liten skärmen är. Grafiken som redan är helt okej blir förgylld av 3D:n.

Min egen åsikt om detta spel är positiv, fungerande grafik, mäktig 3D, innehåll för yngre och äldre och väldigt kul. Men, detta spel kanske verkar som ett spel fullt av innehåll för lång spelning, och stort återspelningsvärde, men det misstar ni er. Spelet är bra, men när man klarat ut det har dom flesta förmodligen tröttnat vid det laget och orkar inte gå tillbaks till Free Flight och poppa fler ballonger. Jo det är jättemycket material för dom som vill slå sina egna rekord, men svårt att orka när man sett allt av Wuhu Island redan. Så hamnar spelet på hyllan och glöms bort. Kan ganska lätt låsa upp alla klasser på en dag eller två vid aktivt spelande. Men är spelet värt fullpris på femhundringen? Nja, jag skulle nog vänta på en liten prissänking, men missförstå mig inte, spelet är bra och kul, men det är räcker inte med bara det för att vara ett fulländat spel, det måste finnas mycket nytt och mer material för att hålla en spelare kvar vid det. Men jodå, därav 3-års gränsen. Ganske räcker längre för dom yngre? Men, detta spel kan ha mycket material för folk som orkar stanna kvar och bättra sina rekord.

Plus: Mycket kul, rolig flygkänsla och bra spelkontroll, svårsatt för yngre och äldre, bra till en bärbar maskin.

Minus: Inte mycket material, snabbt uttjatat, inget multiplayer.

Grafik: 7.3