Svenska
MEDLEMSRECENSION

Metroid: Other M

Samus är kanske den coolaste spelkaraktär som jag haft nöjet att spela som. Tyst, tuff och maskerad har hon dragit igenom spel som rycker av kvalité och om jag får säga det själv har Metroid varit den spelserien från Nintendo med bäst kvalité. Sen kom Other M.

Samus drar iväg till ett forskningsskepp där något konstigt har hänt, när hon kommer ditt är hon inte helt ensam utan de gamla gäng som hon tillhörde innan hon blev en ensam prisjägare har också dragit ditt för att ta reda på vad som händer. Detta dra upp känslor hos Samus och vi får i det är spelet möta en mer pratande och känslofull Samus än någonsin tidigare. Jag ska faktiskt erkänna, jag var inte helt emot att vi skulle få träffa en mer personlig Samus innan jag köpte spelet. Men nej, jag tycker nu att Samus framstår som icke intressant och tråkig och jag bryr mig inte det minsta av vad som berör Samus känslomässigt.

Grafiskt sätt så bjuds vi av många snygga filmer och karaktärerna (framför allt Samus) ser fantastiska ut. Omgivningarna däremot, du springer oftast omkring i en grå och tråkig rymdskeppsmiljö och även om skeppet innehåller vissa skogs, lava och is områden är de inte på långa vägar lika stämningsfulla som Prime serien.

Musik finns i spelet, tror jag, dock var det inget som fastnade, vilket är synd då Metroid alltid har haft skön och stämningsfull musik. Röstskådespelarna gör ett gott jobb i alla fall.

Kontrollen är det värsta med hela spelet, då du kör med enbart wiikontrollen utan nunchuk. I spelet har du två sätt att styra Samus:

1, när du håller kontrollen i vågrätt läge: Du springer då omkring i ett tredje persons perspektiv med fast kamera, Då styr du med korset, rullar i hopp dig till en boll och skjuter bäst du vil utan att sikta.

2, när du håller kontrollen vertikalt: då spelar du i första personsläget och kan då sikta på vad du vill, låsa fast siktet på någonting och skjuta missiler. Du kan dock inte röra på dig.

Så inte nog med att du inte kan röra dig i första personsläget det är ett helvete att skifta mellan att kolla kontrollen i två händer till att hålla den i en hand, lägg till att du ska också ska göra det i pressade situationer. Jag förstår inte varför man har gjort en sån konstig lösning, vore det inte bättra att styra med nunchuken och skifta mellan de olika vyerna med ett enkelt knapptryck vilket också skulle ge dig möjligheten att styra Samus under striden?

Till sist har vi ett detektivläge som används i storyn, Samus står då still i första personsläget och ska då leta reda på någonting som ska leda storyn framåt. Och jag skämtar inte när jag säger att jag kunde sitta fast i 20 minuter innan jag av misstag äntligen hittar det jag letar efter.

Jag fattar inte hur man kan komma med detta spelet efter Prime serien. Även om det inte var ett Metroid spel så skulle det inte vara ett bra spel. Jag satte igång spelet för första gången på ett halvår igår och det enda jag kände var "Nej det här är inte kul" och stängde snabbt av igen. Ska du spela Metroid på Wii spela Prime serien

Samlat betyg: 6.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10