Medal of Honor

Vilken glad överraskning! Köptes i nyskick för 200 lappen med viss reservation och oro, Medal of Honor har inte direkt briljerat på flera år. Skeptismen försvann dock ganska omgående efter ungefär en timmes speltid. Det här var kul.

Medal of Honor har länge utspelat sig under andravärldskriget men nu, i likhet med Modern Warfare, är det alltså dags för serien att debutera i nutiden.

Utvecklat av både DICE (multiplayern) och Danger Close Games (singleplayern), känns Medal of Honor stundtals rätt splittrat spel-, utseende- och rent funktionmässigt. Ändå fungerar allting relativt väl ihop ändå. Det är höga produktionsvärden för hela slanten, i en rätt typisk militärhistoria som aldrig någonsin engagerar, och precis som med konkurrenterna Modern Warfare/Black Ops från Call of Duty-serien, så har vi sett det här förut. Samtidigt är det ändå uppfriskande mer avskalat och mindre pampigt, mindre "Michael Bay" och lite mer "Rädda Menige Ryan", än det brukar. Det gillar jag.

Det är kanske inte lika hyperautentiskt och "militärsex" om i EAs egna Battlefield-spel men få saker är. Redan tidigt i utvecklingen av Medal of Honor skröt man med hur amerikanska militärer var med delaktiga under utvecklingsprocessen och gav feedback åt uvecklarna. Och visst märks det. Vapen känns mer som vapen. Rekylen känns omfattande. Utseendet bättre och eldgivningen tyngre. Detta tillsammans med DICE-studions oerhörda förmåga att spela upp ljud (bäst i branschen), och vi har en sjuhelvetes miltärsimulator i vardagsrummet. Förutsatt att du inte har snålat in på den audiovisuella fronten då. Presentationen är helt enkelt Medal of Honors definitiva ess-kort.

Den korta kampanjen lyckas med att underhålla ordentligt men misslyckas (som sagt) med att engagera mig, åtminstone i annat än explosionerna. Roligt är det dock fortfarande, och väldigt utmanande. Tänker då främst på det smått sadistiska Teir 1-läget som är så hämingslöst oförlåtande (stänger av både hud och checkpoints!) att bara de bästa, mest tålamodiga ska ge sig ann det. Att spela på Tier 1 kommer dubbla den korta speltiden, minst.

Multiplayern är också beroendeframkallande och alldeles suveränt bra. Detta kommer från en någon som både är kass och som hatar att förlora. En som också oavsiktligt hamnar i skottlinjen oftare än någon annan i matchen och som skjuter på sina egna i panik. Har man oturen att hamna i ett lag fylld av klåpare, som mig, så kan man räkna med att se dödsskärmen ofta. Denna visar vems tag som avslutade livet för en och med vilket verktyg det hände med. Häftigt. Men, jag saknar en replay-funktion som visar dödandet ur motståndarens perspektiv.

Hyfsat lätta achievements (förutom dessa som plockas i Teir-1) bjuds det också på. Rekommenderas starkt.

Grafik: 8
Ljud: 10